Met het vernieuwen van de Volvo S80 grijpen de Zweden een beetje terug naar het verleden. Waar de neus van de tweede generatie S80 in den beginne een roostergrille kreeg toebedeeld, zien we nu weer – net als bij de eerste S80 en de S90 – een breed uitgesmeerd front met horizontale, verchroomde lamellen. Het ‘nieuwe’ recept geeft de S80 voor modeljaar 2014 een stijlvol, statiger voorkomen, waarbij moderne LED-dagrijverlichting de plaats van de mistlampen heeft ingenomen. Volvo is van mening dat je met meedraaiende xenonverlichting al maximaal zicht hebt. Een beetje gelijk hebben ze wel.
Natuurlijk heeft de vernieuwde Volvo S80 niet alléén een chique neus gekregen, ook een nieuw setje achterlichten met daaronder de vertrouwde chroomstrip geeft het topmodel een verfrissende aanblik. Wie de S80 in de Summum- of Executive uitvoering bestelt krijgt vanaf nu ook een niet te missen chroomstrip onderin de achterbumper. Sierlijk, of iets teveel van het goede? Wij hebben het in ieder geval niet gemist.
Klassieke outfit
De S80 die wij nu onder onze hoede hebben is er een met een zakelijke, doch smakelijke inborst. Een zwarte carrosserie met beige lederen bekleding en decente 17 inch wielen is een klassieke combinatie die ook de S80 niet misstaat. In het interieur verraadt het Crystal TFT-instrumentarium uit de V40 én subtiele sfeerverlichting (ook in de bekerhouders) dat we met modeljaar 2014 van doen hebben; vorig jaar werd het dashboard al herzien met de speelsere middenconsole en de vloeiende versnellingspookhendel. Nog altijd zijn het de riante stoelen met het zachte leder die voor fijn reiscomfort garant staan. Logisch eigenlijk, daar zijn Volvo’s voor gemaakt. Om de reis nog aangenamer te maken, biedt Volvo wel het Sensus Connected Touch infotainmentsysteem met aanraakscherm. Het nieuwe systeem zit verscholen achter het klopje ‘media’ in de middenconsole biedt vele nieuwe functies. Helaas hebben we het systeem door een foutmelding nog niet kunnen beoordelen, maar dat maken we binnenkort goed.
D2 met 20% bijtelling
Ondanks dat het voor autofabrikanten steeds moeilijker wordt om een auto zuinig genoeg te laten zijn voor een gunstige bijtellingscategorie in Nederland, is het Volvo gelukt de D2 dieselmotor voor 2014 nog ietsje fijn te slijpen. Het resultaat is een 1,6 liter diesel die nog steeds 115 pk en 270 Nm levert, maar nu nog maar 109 gram CO2/km uitstoot. Omdat de grens voor het bij zakelijk rijders begeerlijke 20% bijtellingsstempel ligt op 112 gram per kilometer (en volgend jaar op 111 gram) zit de S80 D2 met zowel handgeschakelde transmissie als de tweeduizend euro kostende Powershift automaat gebakken. Dat deze motorisering niet met grotere wielen dan 17 inch kan worden besteld en altijd is uitgerust met een verlaagd sportonderstel resulteert niet in protest bij onze zintuigen. Comfort te over, daar is niets aan veranderd.
Versterking
Omdat het vermogen van de D2 diesel niet overdadig is, vormt de S80 met D2 vooral een ideale combinatie voor ontspannen kilometervreten. De Powershift automaat schakelt vlot en reageert alert op de stand van het gaspedaal. Haast? Reken dan op meer toeren, gegrom uit de motorruimte en een klein duwtje in de rug dat het niet waard is. De vijfcilinderdiesels bieden zeker meer verwennerij, maar zijn minder zuinig dan de viercilinder; 1 op 18 halen ten tijde van een zomerse warmte en veel gebruik van de airco vinden wij netjes.
Versterking in de 20% bijtellingscategorie is overigens onderweg. Eind dit jaar vindt de onlangs aangekondigde D4 tweeliterdiesel met i-Art technologie zijn weg naar de grote Volvo-modellen. Met 181 pk en een zesbak of achttrapsautomaat blijft er waarschijnlijk weinig te wensen over en kunnen de Zweden de concurrentie in dat opzicht een draai om de oren geven. Eind september gaan we de nieuwe motorgeneratie aan de tand voelen.
Schrijf een review