Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste

De nieuwe Fiat Panda is bij ons geen onbekende meer. De instapmotorisering, de TwinAir zónder turbo, liet even op zich wachten. Hoe brengt de kleine tweecilinder het er vanaf op eigen kracht? We deden een indruk op met de Panda TwinAir 65 Edizione Cool.

Autotest Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool. Een TwinAir zonder turbo? Prima instappen!
Fiat Panda TwinAir 65

De kleine en kranige TwinAir motor van Fiat is veelbesproken. Aan de ene kant is het motortje een energiek type, maar wie niet tijdig opschakelt moet wel aan de pomp meer liters afrekenen dan gedacht. En dan blijkt het praktijkverbruik toch wel flink af te wijken van de fabrieksopgave. Fiat is net als alle andere fabrikanten gehouden aan de Europese meetcyclus, die al jaren niet meer overeenkomt met de dagelijkse praktijk. Hoewel er aan een nieuwe methode wordt gewerkt, laat die nog wel even op zich wachten. Voor ons een reden om de Panda TwinAir zónder turbo mee te nemen voor een Hollands blokje om, met de bedoeling zelf conclusies te trekken.

Geen 875 cc maar 964 cc
Een nadere bestudering van de specificaties leert ons dat Fiat voor de TwinAir 65 niet alleen de turbo heeft weggelaten. Om het maximale uit de atmosferische tweecilinder te halen is de cilinderinhoud ietsje vergroot, van 875 cc naar 964 cc. Zodoende hebben we bijna te maken met een eenlitertje, en is de opgegeven 65 pk en 88 Nm heel redelijk. In theorie vraagt de TwinAir 65 niet minder brandstof dan de eerder door ons gereden turbobroer met 85 pk. In de praktijk kan dat zomaar anders zijn, omdat de instapversie minder uitnodigt tot sneller rijden. Het omgekeerde kan natuurlijk ook het geval zijn; de TwinAir 65 zou wellicht hard moeten werken en heeft daardoor grotere dorst. Onze uitkomst is verrassend.

Wat blijkt? De Panda en TwinAir 65 zijn geknipt voor elkaar. De tweecilinder is nog steeds levendig, maar reageert (logischerwijs) minder opvliegerig op het gaspedaal door het ontbreken van een turbo. Het motortje klimt daardoor iets minder snel in de toeren, en dat geeft je alle tijd om bewust (lees: vroeg) op te schakelen. Juist doordat er minder hard wordt getrokken aan de tweecilinder zijn de trillingen tijdens acceleratie vanuit lagere toeren veel minder aanwezig, en dat komt weer het comfort ten goede.

4.6 l/100km
Ondanks dat het maximumkoppel pas bij 3500 toeren beschikbaar is, stelt de TwinAir zich soepeltjes op en kun je ook zonder morren vanuit ‘onderin’ gaan accelereren. Het maakt de TwinAir makkelijk in omgang en daardoor verbaast het ons niet dat de boordcomputer een aanmerkelijk lager verbruikscijfer laat zien. Waar eerdere testritten met de TwinAir Turbo resulteerden in een verbruik van rond de 6.0l/100km, wijst het display nu zonder problemen 4.6 l/100km aan. In beide gevallen reden we zowel op A- en N-wegen als in de stad. Wie dus makkelijk zuiniger wilt rijden, bespaart aan de pomp en bij aanschaf.

Edizione Cool
Onderbemeten voelt de nieuwe instapper allerminst, en dus is de 1100 euro goedkopere TwinAir 65 (ten opzichte van de TwinAir Turbo 85) absoluut het overwegen waard. Wij reden de courante Edizione Cool uitvoering a raison de 10.595 euro, die netjes is uitgerust met elektrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, twee hoofdsteunen achterin, bagageruimteverlichting en airco. Voor langere bestuurders is de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel een aan te raden optie omdat je anders wel erg hoog zit, maar verder zijn alle gewenste voorzieningen wel aanwezig.

We zitten trouwens mooi op duo-tone bekleding en ook het dashboard is met een gekleurde sierrand verkrijgbaar. Het geïntegreerde audiosysteem met vier speakers en twee tweeters hoort ook bij de Edizione Cool en heeft een verrassende goede geluidskwaliteit. Tsja, ook Panda-rijders kunnen van muziek houden toch? Vreemd is wel dat de TwinAir Edizione Cool niet met dakrails wordt geleverd. Het setje is alleen standaard op de modellen met 1.2 liter benzinemotor of de aardgasversie en dat is jammer, want het dikt het afgeronde hoekige (‘squircle’) koetsje wel lekker aan. Stootstrips zijn wel inbegrepen. Ohja, en vraag nog wel even bij de dealer de wieldoppen te wisselen met die van de TwinAir Turbo. Die zijn veel gelikter. Is er toch nog iets te zeuren op een instapper.

Met dank aan: Fiat autobedrijf te Grotenhuis Woudenberg. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Panda TwinAir 65 Edizione Cool - op eigen kracht de zuinigste
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5