BMW 3 Serie GT volgens vertrouwd recept

Na de 3 Serie Sedan, Coupe, Cabrio en Touring is er nu ook de 3 Serie GT. Aanwinst?

Enkele jaren geleden durfde BMW het aan een niet bestaand niche te vullen met de 5 Serie GT. Eén van de redenen daarvoor is dat de Amerikanen niet zo gecharmeerd zijn van Touring-modellen. De MPV-achtige hatchback heeft echter niet het succes gebracht waarop BMW had gehoopt. Ook niet in Europa trouwens. Desondanks komen de Duitsers vrolijk met de 3 Serie GT volgens min of meer vergelijkbaar recept.

Anders dan de 5 Serie GT, die wordt gebouwd op het platform van de 7 Serie, is de 3 Serie GT in de basis gewoon een 3 Serie. Alhoewel, BMW maakt voor de 3 Gran Turismo wel gebruik van het onderstel van de verlengde 3 Serie met 11 centimeter langere wielbasis. Een versie die we hier niet kennen, maar in China gretig aftrek vindt. De winst voor de 3 GT zit hem niet alleen in die langere wielbasis, maar ook in de 20 centimeter langere carrosserie ten opzichte van de 3 Serie Touring. En in de 5 centimeter hogere zitpositie.

Gemis
We reden de 3 GT als 328i. De tijd dat de typeaanduiding stond voor wat zich onder de motorkap afspeelde, is helaas al lang voorbij. De 328i is anno 2013 gewoon een viercilinder, 2.0 liter groot maar dankzij een twin-scroll turbo nog altijd goed voor 245 pk en 350 Nm aan koppel. Aan potentieel dus absoluut geen gebrek. De honderdsprint verloopt in een keurige 6,1 seconden en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. De automatische achttraps transmissie doet zijn werk daarbij in alle rust. Om echt optimaal van het potentieel te kunnen genieten, is het wel zaak de elektronica in sport- of sport plus-stand te schakelen. De motor klimt dan gretig in toeren en laat ook van zich horen. Juist op die momenten missen we de fantastische klanken van een zes-in-lijn, tot voor enkele jaren geleden inherent aan een 328i. Maar goed, die tijden zijn geweest, al heeft BMW nog wel een zespitter in de aanbieding als 335i GT, maar daar hangt dan ook een steviger prijskaartje aan vast.

Rijden doet de 328i GT voortreffelijk. De langere wielbasis komt vooral het comfort ten goede, maar ook bij het wat ruigere werk staat de Gran Turismo zijn mannetje. Het grotere volume doet geen afbreuk aan het freude am fahren, de lijfspreuk van BMW. De besturing is in sport plus-stand messcherp en de achterkant wil dan zo af en toe best een stapje opzij zetten. De Eco pro-modus daarentegen haalt werkelijk alle puf uit de 328i en zet voor je gevoel een groot deel van het vermogen buiten spel.

Op leeftijd
BMW geeft ruiterlijk toe met deze Gran Tusimo toch ook enigszins een wat oudere doelgroep te willen aanspreken, met name doelend op de hogere zitpositie. De 3 Serie Sedan en Touring zijn wat dat betreft immers aan de ‘lage’ kant. Het moet gezegd, naarmate de dagen met de 328i GT vorderden, gingen ook wij steeds meer van hem houden. Zelfs het uiterlijk kon ons op den duur nog wel bekoren. Het is nog altijd niet moeders mooiste, maar in de juiste uitvoering en met passend schoeisel is het een keurige automobiel.

De L-vormige details op de voorschermen zijn overigens geen sier, maar hebben wel degelijk een functie. Ze begeleiden volgens BMW de luchtstroom die rondom de wielen ontstaat en dat zorgt weer voor een betere aerodynamica. Zij het minimaal, maar alle beetjes helpen. Dat geldt ook voor de spoiler op de achterklep die bij 110 km/u (of met een druk op de knop) automatisch tot leven komt.

Ontbloten
Het dashboard van de 3 GT is vrijwel één op één overgenomen van de gewone 3 Serie. De rode accenten van onze Sport-uitvoering hadden wat ons betreft achterwege kunnen blijven. Past op de een of andere manier niet bij het concept van de 3 GT, maar dat terzijde. Het grote verschil in het interieur komt vooral achter de voorstoelen tot uiting. De langere wielbasis zorgt voor aanmerkelijk meer ruimte op de achterbank. Liefst 7 centimeter meer ruimte is er voor de achterpassagiers beschikbaar. De aflopende daklijn doet bovendien geen afbreuk aan de hoofdruimte achterin. De bagageruimte tot slot profiteert misschien nog wel het meest van het GT-concept. Enerzijds is daar de grote klep die geopend zo’n beetje de gehele kofferbak bloot legt en anderzijds de enorme ruimte van 520 liter (25 liter meer dan de 3 Serie Touring), te vergroten tot 1.600 liter. O ja, de kofferklep opent automatisch na een spreekwoordelijke schop onder de kont.

De BMW 328i GT staat in de prijslijsten vanaf 47.694 euro met handgeschakelde zesbak. In combinatie met de achttraps automaat komt daar 1.262 euro bij. Wij zouden echter al tevreden zijn met de instapper, de 320i GT, die eveneens keurige prestaties aan de dag legt en 41.480 euro kost. Het topmodel vormt de 335i GT met heerlijke zes-in-lijn, maar daaraan hangt een prijskaartje van 58.454 euro. Dieselen kan vanaf 42.045 euro in de 318d GT. Vierwielaandrijving (xDrive) behoort ook tot de mogelijkheden in combinatie met de 320i GT, 320d GT, 328i GT en 320d GT.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.