Standaard heeft een 911 Carrera 350 pk en een topsnelheid van 289 km/h. De honderdsprint legt hij in 4,6 sec af. De Carrera S legt daar een schepje van 50 pk bovenop en kan 15 km/h sneller, terwijl hij in 4,3 sec de teller op 100 heeft. Het prijsverschil bedraagt 17.200 euro, want de basis-911 kost € 109.700 tegen de Carrera S € 126.900.
Voor wie nóg sneller wil zijn er natuurlijk de 911 Turbo en de GT3, maar Porsche heeft vooral allerlei tuners de wind uit de zeilen willen nemen met een Powerkit voor de S, die nog eens 30 pk extra uit dezelfde 3,8-l zespits boxermotor tovert, de topsnelheid naar 308 km/h (met handbak) verhoogt en de acceleratie van 0-100 km/h met 0,3 sec bekort – en dat zonder het officiële brandstofverbruik nadelig te beïnvloeden. Op papier dan. Die Powerkit omvat het Sport Chrono Pakket met dat mooie klokje midden op het dashboard en komt op € 15.029, zoals gesteld.
Het geld waard?
Is het dat extra geld waard?. We hadden eventjes een 911 Carrera 4 S met PDK en die Powerkit (plus nog een heleboel andere extra’s) te gast om dat uit te vinden. Het antwoord op die prangende vraag luidt volmondig: ja en nee.
Laten we eerst eens inventariseren wat die Powerkit precies inhoudt, want 30 pk extra uit zo’n krachtpatser van 400 pk peuteren gaat niet met een simpele chiptuning alléén. Uiteraard is het motormanagement beduidend aangepast (Porsche zelf zegt: zorgvuldig. Dat is dan wel te hopen, ja). De hoofdbestanddelen van de Powerkit zijn speciale cilinderkoppen met andere nokkenassen en een volledig nieuw variabel inlaattraject met zes luchtkleppen en een resonantieklep. Een extra tussenkoeler zorgt ervoor dat het hogere vermogen het thermomanagement niet teveel belast. Verder is de tegendruk van de uitlaat verlaagd door een sportuitlaat met twee sets dubbele pijpen en afwijkende uitlaatmonden. Dat kan worden omgeleid door een druk op een knop hetgeen een akoestisch Dr. Jekyll/Mr. Hyde-effect heeft.
Meer aan de hand
Het is een boel geld, toch, voor dertig pk, maar onze korte kennismaking met de topsporter leerde dat er veel meer aan de hand is, dan alleen een simpele vermogensverhoging. Het maximumkoppel steeg dan wel niet, maar de koppelkromme is veel vlakker, waardoor de reactie op gasgeven over een veel groter toerengebied paraat is. Het maakt de Carrera S werkelijk een stuk levendiger, terwijl het toch al bepaald geen dooie diender was.
Met deze Powerkit is de 911 S absoluut de vlotste, levendigste en meest alerte van de hele club en hij geeft daardoor absoluut een extra dosis rijplezier. Of dat vijftien mille waard is moet de doorgaans toch al niet onbemiddelde koper zelf weten. Hij (of zij?) moet zich wel realiseren dat de pot voor snelheidsboetes ook extra gevuld moet worden. Een extra vreugde geeft die knop om het uitlaatsysteem open te gooien, want de toch al fraaie brul krijgt er allures door die alleen begrepen kunnen worden met verwijzing naar de Koning van het Dierenrijk. Terugschakelen door de PDK-automaat gaat gepaard met hoogst artistieke dotjes tussengas. Fantastisch
De Powerkit omvat geen ingrepen aan het onderstel, dat met z’n variabele instelling (optie) tot de absolute top behoort, nee ís. Over wegkleven en stuurprecisie kunnen we ellenlang door blijven jubelen.
Even doorsparen
Wat dat levendiger karakter betreft zijn we geneigd te zeggen, spaar maar even door voor die vijftien mille extra. Voor de verhoogde topsnelheid hoef je het echt niet te doen, want of de top nu 3 of 8 kilometer boven de toch al volstrekt irreële 300 ligt maakt werkelijk niets uit. Ja, bij de borrelpraat, waar je ook kunt opscheppen dat het brandstofverbruik op de zo keurige 8,7 l/100 km is gebleven.
Theoretisch ja, want het veel levendiger karakter van de Powerkit-S maakt dat je er ook veel ‘vlotter’ mee gaat rijden – anders had je die vijftien mille beter in je zak kunnen houden. Een wát kost vlotter rijden? Benzine. Wij noteerden een nettoverbruik, met weinig stadsverkeer en weinig snelweg, maar zoveel mogelijk binnenweggetjes, van 12,6 liter er dat is toch wel even een ander verhaal. Anderzijds, wie zo’n bedrag voor een auto neertelt zal zich weinig bekreunen om de brandstofrekening. Wat ons betreft is het echter een fors minpunt.
Waslijst accessoires
Nu was ‘onze’ S nog van meer lekkers voorzien dan die Powerkit alleen. De waslijst is indrukwekkend en omvat zowat alles wat Porsche aan (dure) extra’s kan leveren. Om te beginnen was het geen S, maar een 4S, met vierwielaandrijving dus en de bijbehorende informatie in een dashboardklok over hoeveel van de power en naar de voor- en/of achteras gaat. Heel boeiend om te zien, net als de mogelijke G-krachtmeter in dezelfde klok. Het leidt alleen wel erg af, dus is levensgevaarlijk.
Verder op de waslijst: niet alleen de Powerkit, maar ook de Aerokit Cup, met een lagere voorspoiler met extra ventilatie en het probleem dat verkeersdrempels de ongenaakbaarheid van de Himalaya krijgen. Maar het staat wel goed, naar mijn smaak in scherpe tegenstelling tot de enorme achterspoiler, die niet opklapbaar is, maar zijn voor de druk op de achteras zegende werking constant uitoefent. Een te opzichtig ding, maar het zal wel effectief zijn, op het circuit. In ieder geval kan de politie er niet meer aan zien dat je harder dan tachtig rijdt. Aerokit Cup kost € 5.247.
Keramische remmen
Als je zoveel harder kunt, moet je ook beter kunnen remmen, dus, vooruit maar, er een setje keramische remmen er onder geschroefd ten koste van € 8.985. Ook eigenlijk alleen voor circuitwerk nodig. De erg goede variabele chassisafstelling, het onmisbare communicatiesysteem annex navsys en de zeer verstelbare Adaptieve Sportstoelen Plus, de terecht zwart leren interieurafwerking komen elk nog eens op een 3,5 mille. Voor wie niet regelmatig zijn 911 S Het circuit opjaagt is die dure variabele onderstelafstelling (met de standen sport en sport-plus) overigens niet zinvol. Voor weggebruik is de standaardafstelling prima, óók met de Powerkit.
En dan waren er nog een heleboel snuisterijen, waaronder gek genoeg een soundsystem van Bose, dat kwalitatief allerminst in een Porsche hoort. Als je toch zo’n peperdure en massale greep in de accessoirekast doet, zet er dan zo’n voortreffelijke Burmester in.
Enfin, het totaalplaatje van de metallic blauwe (€ 1.245) Carrera 4S komt op de lieve som van 197.557 euro. Een beetje onvriendelijk rekenend gaat dat richting het dubbele van een basis-911. En dát is het niet waard. Want die is al zo voortreffelijk.
Schrijf een review