Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen

Driecilinder ook zonder turbo in Fiesta volstrekt aanvaardbaar, zo weten we nu. Rijtest!

Van de Ford Fiesta met de revolutionaire driecilinder EcoBoost-motor waren we zonder meer verrukt, maar hoe doet datzelfde driepittertje het zónder turbo? We hielden ons hart vast, toen we die eens stevig aan de tand gingen voelen. En wat blijkt? Natuurlijk is het niet zó’n geweldenaar, maar absoluut geen stumper.

Sinds eind vorig jaar monteert Ford zijn opzienbarende nieuwe driecilindermotoren, waarvan de turbogeladen EcoBoost-versie eerder dat jaar debuteerde in de Focus, ook in de populaire Fiesta. Bij de introductie, die gepaard ging met een aardige facelift, ontbraken opvallend genoeg de eveneens in de Fiesta leverbare turboloze uitvoeringen van de driepitter, die dan naar de ingewikkelde naam Ti-VCT luisteren.

Nu hadden we het vermoeden dat Ford die zwakkere broeders nogal angstvallig verborgen hield, omdat ze waarschijnlijk na de EcoBoost-versies wel érg zouden tegenvallen. Dat de EcoBoost met 100 of 125 pk en die onberispelijke loopcultuur het in de rond de 1.100 kg lichte Fiesta goed zou doen, leed bij voorbaat al geen twijfel. Dat hebben we bij die introductie, maar ook later uitgebreider in eigen land, ook gedegen kunnen vaststellen.

Habbekrats
Maar die stakkerdjes zonder turbo, met 65 of 80 pk, hoe zat het daar nou mee? Ford wilde er maar niet mee voor de draad komen, met als opgegeven reden dat die instappertjes helemaal niet verkocht werden in ons land. Nee, nogal wiedes, wanneer je bij wijze van introductie-aanbieding een 100 pk EcoBoost aanbiedt voor slechts een habbekrats (€ 250) meer dan een simpele 80 pk’er. Geen enkele dealer had er zelfs maar eentje besteld.

Maar inmiddels zijn er weer andere acties met de Fiesta en daarin speelt dan de Ti-VCT wel degelijk een rol – en dus konden we er eindelijk eentje aan de tand voelen. Razend benieuwd en met argusoren zetten we de startprocedure in werking en, jawel, daar dook heel even de gevreesde rauwe roffel van de driecilinder lijnmotor op. Maar zodra het éénlitertje op eigen kracht rond ging draaien, liep hij als een zonnetje. Klaarblijkelijk werkt de slimme truc van Ford, om met een expres in onbalans gebracht vliegwiel de aangeboren onbalans van de driecilinder op te heffen, ook zónder turbo. Stationair draaiend dan…

Beschaving
Want bij accelereren zou de kleine zich wel verraden, toch? Nou, een beetje maar. Hij trekt lekker op, natuurlijk niet zo vlot als de turbo’s met hun 100 of zelfs 125 pk, maar om te zeggen, je hebt een kalender nodig om de acceleratietijden vast te leggen, néé. Op papier zijn de turboloze eenliters iets langzamer dan de 1,2-tjes die met pensioen zijn gestuurd, maar in de praktijk is het verschil nauwelijks merkbaar. De roffel waarmee hij aangeeft dat-ie z’n best doet is geen akoestische gesel en ook wat mechanische trillingen betreft is de beschaving te prijzen. Een turbo strijkt het allemaal nog iets gladder, maar hier valt heel best mee te leven.

Prettig in de omgang dus, maar is er méér voor de kleintjes te zeggen, zelfs waarschijnlijk ook voor de 65 pk’er (die we dus niet ervaren hebben). Want wat is voor de acceleratie belangrijk? Het koppel. En dat is bij de 65 én de 80 pk precies hetzelfde: 105 Nm bij 4.100 toertjes. Valt in het niet bij de 170 Nm (met tijdelijke overboost zelfs 200 Nm) van de geweldenaren in de familie, maar om het cliché nog maar eens aan te halen: heel goed mee te leven.

Verbruik
En daarmee zijn we er niet, want hoewel de verbruiks- en emissiecijfers van de hele familie op papier identiek zijn, hebben we (en collega’s) met de turboversies altijd véél hogere waarden genoteerd. De aanwezigheid van zo’n aanblazer nodigt immers onweerstaanbaar uit tot gasgeven. Maar met deze van 80 pk kwamen we aardig in de richting van de fabrieksopgave van 4,3 l/100 km en zet hij het schaamrood op de kaken van zijn voorganger met 1,2 liter inhoud. Uiteraard is ook hier de rijstijl van allesoverheersende invloed, maar omdat de kleine hier niet zo soebat om gasgeven, kan de portemonnee aardig verschoond blijven. Op de snelweg draait het motortje wel flink in de rondte en zou een zesde verzet nodig moeten zijn om het verbruik (>6.0 liter) aldaar te drukken.

Topniveau
Wie niet per se hecht aan snelheid heeft ook aan deze versie(s) een heel prettige kleine auto. Wegligging en bochtgedrag zijn van topniveau, óók in deze versies, want als de basis niet diepgaand deugt, kan een topatleet als de Fiesta ST niet zo ontzéttend goed zijn. Elke Fiesta, en naar blijkt ook deze mindervermogende, is plezierig, comfortabel en behoorlijk ruim, waarbij instappen naar achteren natuurlijk alleen in de geteste vijfdeurs versie naar behoren mogelijk is. Prettig én betaalbaar.

Nu is er momenteel dankzij de ‘Style’-actie al een Fiesta vanaf € 13.995 (waar een inruilpremie van € 1.000 nog vanaf kan), maar ons werd een Titanium–uitvoering ter beschikking gesteld, die voor € 15.995 in de prijslijst staat (en met nog wat lekkernijen van de accessoirelijst al op € 19.150 kwam). Dat is ook het aardige van deze Fiesta, ook heel kaal valt er, jawel, best mee te leven, maar je kunt hem al naar gelang het gewicht van je portemonnee geheel naar eigen smaak opleuken.

Ook deze 80-pk-versie onderstreept weer eens waarom de Fiesta Europees gezien het best verkochte autootje in z’n segment is.

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Na 16 maanden nog steeds een genot om in te rijden, super wegligging, geen problemen, prima verbruik ( 1:18 ) mede door veel snelwegkilometers. Rustig van binnen met een heerlijk motorgeluid bij accelereren. Uitstekend meubilair, dit is bij ford toch altijd prima voor elkaar! Prijs/kwaliteit is dik in orde, zoek maar, een auto die er zo uitziet en zo presteert is niet te vinden voor die prijs! Een dikke pluim voor het motortje! En het "geklaag" over het dashboard, onzin, ergonomisch niks mis mee, duidelijk, simpel in de bediening en volledig, zeker met het technologiepakket!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Prijs, motor ( vermogen, geluid, verbruik), looks, interieur, wegligging.

Minpunten

Instap naar achter, geen zesversnellingsbak.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Een mooie auto ziet er mooi en modern uit. jammer dat de achterbank niet helemaal horizontaal naar beneden kan.
Rijdt heel plezierig benzine verbruik ongeveer 1 op 15 . goede navigatie en simpel te bedienen en geluids boxen. jammer van het foutje bij de ford financiering. goed opletten dus en 2x later controleren of alles goed is ingevuld. verder een uitstekende auto Degelijk lekker. een auto waar je trots op mag zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepel modern, een genot om in te rijden,

Minpunten

achteruit versnelling soms moeilijk in te krijgen of vliegt eruit. . verlichting dasbord brand ook als de lichten niet aan zijn daardoor vergeet je soms je lichten aan te doen wat je ook wel ziet bij andere merken,
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ford heeft 10x nieuwe software gezet. Niets helpt. Ze weten niet hoe het probleem opgelost moet worden. En je wordt naar huis gestuurd met: het is een productstandaard. Dit was de 1e en laatste keer dat ik een Ford gekocht heb.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

stoelen

Minpunten

houdt in bij optrekken, stottert, rijdt niet gelijkmatig.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Probeer zo goedkoop mogelijk van a naar b te komen maar toch wel comfortabel...... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Erg mooie en complete auto. Heb nu 1000 km er op zitten en hij rijdt heerlijk. Ook de mogelijkheid om je verbruik te zien ..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
sportieve auto voor weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
De Auto heeft last van rolgeluid m.n. op de snelweg. Daarnaast soms vage geluiden over de aandrijving. Stuur voelt wel stevig aan vanaf 100km, is.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Na tweemaal reparatie versnellingsbak (uit Halewood) en aanhoudende fluittoon nieuwe bak (uit Boredaux) gemonteerd. Na vervanging druklager geluid weer terug. Onbegrijpelijk. Verdere klachten lekkage schutbord, ruitenwissers,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Wij hebben de dag na aflevering (1 juni 2009) meteen de caravan erachter gehangen en naar Frankrijk vertrokken. Gedurende de vakantie gemiddeld! 1:16 gereden. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
hele fijne auto stuurt geweldig schakelt soepel,1.4 is niet gewldig snel maar genoeg om vlot met het verkeer mee te komen en het pakket van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
titanium met launchpakket, zeer compleet dus. van begin af fuel save getankt en nu weer overgestapt op v-power. de prestaties lijken nu wat beter. heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Voertuig bevalt goed in de breedste zin van het woord. het enige maar niet onbelangrijke minpunt is het tegenvallende brandtosf verbruik. Bij net rij gedrag (mox.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik heb 2 jaar geleden een Ford Fiesta gekocht uit december 2004. Niets mis mee...alleen was vrij snel mijn airco niet goed. Naar de.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Nog even geen goed revieuw omdat we hem vandaag gekregen, hebben een Ford Fiesta cool en sound pakket aanbieding. Bij alle andere merken die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
De Fiesta is nu 11 jaar oud en heeft op een paar mankementen na, me nog nooit in de steek gelaten. Vooral de remmen hebben.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Volgens mij klopt het trekkgewicht van de fiesta niet. Volgens kenteken beide gevallen 100 kg. Hier staat ongeremd 500 kg. en geremd 100 kg. Zou op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
heb hem sinds 23 juli 2009 het is een volledige auto voorheen reed ik een focus maar deze is compacter mooie uitstraling er zit ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik heb een Ford Fiesta van 2,5 half jaar. Toen ik de auto had gekocht, reed ik trots weg, auto was nog geen jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Sinds een jaar eigenaar van een fiesta 1.6S van 2007. Op zich zeer tevreden over deze auto. Bij aflevering vocht achter de display geconstateerd, maar daar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Nooit meer een Ford ! Ik ben eerste eigenaar van deze auto en heb de eerste 4 jaar (is nu net 5 jaar) met veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
nieuw model fiesta gekocht, top auto met zeerveel extra's alle denkbare opties. rijdt al25 jaar ford, koop elke 3 jaar een nieuwe enmet geen één.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik heb de auto v.a. nov. 2008 en er bleek een naad niet goed gelasd te zijn, dus auto na een wasbeurt vol water; gerepareerd. Terugschakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Rijdt goed, schakeld soepel en ook op snelheid goede weg-ligging(zoals mijn vorige focus). Maar het benzine verbruik is erg hoog (1 op 7) kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik heb de nieuwe Ford Fiesta vanaf 10/10/2008,en hij is al 4 x naar de garage geweest. Na 4 weken begon de auto vreemde geluiden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik rijd in diverse Fiesta's (hetzelfde type/model) dankzij het Autodate - bedrijf waar ik lid van ben. Bij alle modellen valt mij op dat de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
na 6 maand nog zeer tevreden,een fijne en zuinege auto.. Lees volledige review.
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
auto waar we in het begin best tevreden over waren maar al snel doken de eerste probelemen op. gelukkig binnen de garantietermijn maar 't zou.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Ik heb begin maart een Fiesta uit 2003 bij de dealer gekocht. Tot nu toe bevalt de wagen erg goed. De prestaties van de 1.4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Heb mijn fiesta 1.4 tdci gekocht in januari 2004, ik rijd +/- 15000 km per jaar, rijd niet slecht, alleen ik vind persoonlijk de algemene.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Heb immiddels al twee fiesta's gereden van ongeveer 4.5 jaar oud en heb al heel veel problemen met beide auto's gehad. Doorgebrande bougies 3 x.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
Geweldige auto voor een hele redelijke prijs. Nu eindelijk vijf deuren inplv, 3 en dat voor nul meerprijs. Meer dan complete auto!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
een complete auto met alle extra,s eraan zorgen dat we zorgeloos kunnen rijden met een luxe die we van Ford gewent zijn. Wij rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Fiesta ook geweldloos een genoegen
heerlijke auto om lekker sportief mee te rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5