Met een vanafprijs van zo’n 47.000 euro, de hoofdzakelijke keuze uit vijfcilinder krachtbronnen en een behoorlijk formaat bevindt deze Zweedse coupé-cabriolet in het premiumsegment. De importeur toonde zich bereidwillig en gaf ons het bijna 65.000 euro kostende topmodel mee, de T5 Summum Geartronic. Vlot vertaald betekent dat een auto omringd door allerlei luxe met een vlotte 'geblazen' vijfcilinder. Dat verdient uiteraard een toelichting.
De eerste generatie C70 was leverbaar als coupé of als cabriolet met stoffen kap. Wie wilde cruisen kocht de cabriolet, wie meer snelle ritten voor ogen had nam de coupé. De nieuwe C70 moet deze twee mogelijkheden samenbrengen. De looks van de C70 scheppen dit tweeledige beeld. Aan de ene kant zien we een sportief gelijnde coupé in de C70. Het 18 inch lichtmetaal met brede banden, grote wielkasten en een geringe hoogte toont toch zeker zijn sportieve aspiraties. Echter, wie het dak laat zakken ziet een elegante en chique cabriolet verschijnen, zeker in de kleur van de testauto.
De C70 blijkt een fijne metgezel voor een dagje cruisen én een potje sturen. Standaard wordt deze C70 met 17 inch lichtmetaal afgeleverd, maar zoals gezegd heeft ons model een maatje meer. Het brede rubber reageert wel gevoelig op spoorvorming, een keerzijde van het verhaal. Kleine oneffenheden blijven daarentegen nog best goed gefilterd, wel zo fijn in oude straatjes met 'kinderkopjes'. Wanneer het wegdek nat is kun je deze voorwielaandrijver niet helemaal los laten gaan, de tractiecontrole grijpt subiet in om de wielspin de kop in te drukken. Hoewel Volvo vierwielaandrijving (AWD) in het modellengamma heeft zitten, moet de C70 het helaas ontberen. Misschien dat de weegschaal een rol speelt, want zo’n dakconstructie weegt natuurlijk niet niks en ook vierwielaandrijving gooit extra gewicht in de schaal. Echt uitsloven is iets wat niet bij een Volvo als deze hoort.
Motorisch zien we de tweedeling comfortabel/sportief grotendeels terugkomen. Volvo liefhebbers kennen ongetwijfeld de karakteristieke roffel die de vijfcilinder motoren in de 850 en S/V70 produceren. In de nieuwste modellen van Volvo is het toch wel even zoeken naar dat geluid. Wie de toerentellernaald tussen twee- en drieduizend toeren houdt, hoort in de verte nog wel een zacht gefluit van de turbo én vijfcilindersound. De 230 pk sterke krachtbron van 2,5 liter laat mede dankzij de vlot opschakelende vijftrapsautomaat weinig van zich horen, maar zet wel grote stappen als het moet. Haast hebben in stilte is eigenlijk geen probleem. Dat verdient natuurlijk een compliment ten aanzien van het comfort, maar toch is wat meer orkest best welkom.
Het raampje op een kier dan maar, of het dak er helemaal af? Het dak bestaat uit drie delen en tovert de coupé in ongeveer een halve minuut durend schouwspel om tot een cabriolet. Je kunt ons voor gek verklaren, maar met de stoelverwarming op stand 2 was een toerrit met een graad of 15 eigenlijk helemaal geen probleem. En mocht het weer eens regenen dan is een binnenpretje ook prima te realiseren. Onze C70 was voorzien van het Dynaudio Premium Sound System, mét subwoofer. In de cd-wisselaar troffen we een 'bass test' cd aan….dat spreekt boekdelen. Of je nou cruisend Jazzy classics met surround beluistert of tijdens een snelle rit hippe club tracks op vol volume afspeelt, het klinkt voortreffelijk en zet veel home cinema sets thuis toch wat in de schaduw.
Het interieur komt ons bekend voor. Nadat we onszelf elektrisch in de juiste zithouding manoeuvreren zien we een clean dashboard dat overeenkomt met de C30, S40 en V50. De nieuwe V70 en S80 hebben ook een soortgelijke stijl. Het antraciete interieur is met aluminium afgewerkt en contrasteert met de Matt Gold metallic lak. Het oogt opgeruimd en slank en zit ergonomisch logisch in elkaar. Bovenop het dashboard vinden we het uitklapbare TFT scherm van het RTI navigatiesysteem. Geen knoppenbrij op het dashboard voor de bediening, maar wel een afstandbediening en /of bediening aan het stuur. De 'klaagzang' blijft beperkt tot de locatie van de elektrische raambediening, die zat iets te ver naar achteren en wie achter de bestuurder of bijrijder plaats wilt nemen moet wel even op de gordel letten. Wie eenmaal achterin zit en lang is heeft geen zeeën van ruimte, maar met een beetje inschikken is het in deze '2+2' prima vol te houden.
Tijd om uit te stappen, de kap te sluiten, de sleutel in te leveren en de Zweed weer achter te laten. Na een week rijden zien we dat Volvo met de C70 een strak gelijnde coupe-cabriolet laat zien, die je op een comfortabele en desnoods snelle wijze door het land loodst. Op welke manier dat gebeurt, open of in gesloten vorm, is aan de bestuurder. Die keuze is wat ons betreft hoe dan ook geslaagd.
Schrijf een review