Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche

We hebben de extra zuinige Golf getest. Hij is klaar voor de strijd (en de zakelijk rijder).

Dat de nieuwe Golf VII weer heel erg goed is, daar kwamen we eerder dit jaar al achter. Volkswagen deed bij de introductie echter de belofte nog met een extra zuinige Golf BlueMotion op de markt te komen. De langverwachte dieselvariant staat in de startblokken om zakelijk rijdend Nederland te trakteren op slechts 14% bijtelling. Maar wat heeft de Golf TDI BlueMotion zelf in huis?

Over de verkopen van de nieuwe Golf heeft Volkswagen niets te klagen. De nieuwe Golf kan met zijn ruimere interieur, lagere gewicht en gemoderniseerde motorpalet weer de populaire jongen uit hangen. De Nederlandse importeur zag wel met lede ogen aan hoe de Focus en Megane als warme broodjes over de toonbank gingen. De Duitsers hebben zich goed voorbereid om met de Golf TDI BlueMotion een antwoord te hebben op de eco-concurrentie en de voorgaande Golf.

Nieuwe 1.6 TDI
Om te beginnen is de Golf TDI BlueMotion net even zuiniger dan de rest; de fabrieksopgave komt op 3.2 l/100km en 85 gram CO2. Met dit cijfer wordt zelfs de Polo BlueMotion overtroffen, wat maar weer eens aangeeft dat de stand der techniek niet stil staat. De 1.6 TDI is een doorontwikkeling van de motor die in veel modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat-modellen zijn weg vindt. Door variabele kleptiming toe te passen en de inspuitdruk te verhogen naar 2000 bar (dat is veel!) komt de diesel in de BlueMotion aan 110 pk en 250 Nm, waarmee hij in 10.5 seconden naar 100 kan dieselen en exact 200 km/u haalt. Alsof de techneuten het er om doen. En dat terwijl de zesversnellingsbak iets langere verhoudingen heeft dan normaal.

Het toepassen van een NOx-filter en warmtemanagement laat de nieuwe 1.6 TDI schoner zijn werk doen (er is immers meer dan alleen CO2) en sneller opwarmen. Daar merk je niets van, daar zie je niets van. Hoewel de motor nu nog ‘gewoon’ aan de Euro5-emissienorm voldoet, is volgens de importeur het halen van de Euro6-norm in 2014 geen enkel probleem.

Gestroomlijnd neusje
Zoals we van Volkswagen gewend zijn heeft de BlueMotion-versie van de Golf zichtbaar meer stroomlijn gekregen. Dat is deels een wens van de marketingafdeling – de Focus en Mégane zijn voor het oog identiek aan de ‘gewone’ versies – maar heeft ook een positieve uitwerking op het brandstofverbruik. Terwijl de bandenspanning gewoon op 2.4 bar uit komt (dat zien we nog wel eens anders bij eco-auto’s), staat de BlueMotion 15 mm dichter bij de grond. Verder zien we een dakspoiler en een gladgestreken voorbumper en grille. Ziet er helemaal niet duf uit, sterker nog, de neus ‘spreekt’ zelfs wat meer in onze optiek.

Fanatieke diesel
Kan de BlueMotion ons onderweg ook enthousiasmeren? Ja. De 1.6 TDI is vroeg bij de les en begint zich vanaf 1500 toeren kiplekker te voelen. Het koppel van 250 Nm houdt tot 3000 toeren volledig aan. Ondanks de aangepaste versnellingsbakverhoudingen voelt de diesel helemaal niet geknepen en zijn de beloofde 110 pk’s voelbaar van de partij. De schakelindicator is uiteraard van het fanatieke type en maant je soms tot opschakelen terwijl de TDI er hoorbaar nog niet klaar voor is. Overigens sleurt hij dan vaak al best. Maar goed, het gehoor wil ook wat, dus bijvoorbeeld 80 rijden we liever in 5 dan in 6. Anders nog iets? Nee, al durven wij er om te wedden dat de vernieuwde 1.6 TDI door zijn hogere inspuitdruk marginaal harder tokkelt bij acceleratie dan zijn voorganger of de 2.0 TDI met 150 pk. Maar een herrieschopper is het zeker niet.

Vast staat wel dat de BlueMotion niets aan behendigheid heeft ingeboet ten opzichte van de reguliere Golf-modellen. De Golf VII profiteert van zijn lagere gewicht en doordachte opbouw op het MQB-platform, waardoor zijn rij-eigenschappen niet alleen heel veilig allround zijn, maar zelfs aanspreken. Uitdagen is er natuurlijk niet bij, maar een vleugje dynamiek ontbreekt niet. Het verlaagde onderstel of de Michelinbanden (waarschijnlijk zijn dat voor Nederland weer Continentals) doen daar niets aan af.

Zuinig?
Wat verbruikt zo’n BlueMotion nou precies? Dat antwoord moeten we je nog een beetje schuldig blijven, daarvoor was de eerste testrit net even te kort. De boorcomputer meldde ons een prettige 4.2 l/100km, maar we zijn heel benieuwd wat daar nog van af kan wanneer we meer anticiperen, regelmatig uitrollen en geen (test)sprintjes trekken. Want hoewel de fabrieksopgave van verbruikscijfers (die tot stand komen in een achterhaalde, maar opgelegde cyclus) vaak wel erg rooskleurig is, kunnen nieuwe auto’s nog best eens zuinig uit de hoek komen als de geboden handreikingen worden toegepast.

Eerst de hatchback, dan de Variant 
De Golf BlueMotion staat vanaf volgende week bij de dealer als hatchback in de uitvoering Trendline of Comfortline. Prijzen beginnen bij 25.490 euro. Vanaf eind augustus, begin september is ook de Golf Variant BlueMotion van de partij, om vervolgens in november bij de dealer uitgeleverd te worden. Met een CO2-uitstoot van87 gram komt deze pakezel alleen in 2013 in aanmerking voor 14% bijtelling. De drie- en vijfdeurs Golf worden ook in 2014 beloond met die lage bijtellingscategorie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf BlueMotion neemt revanche
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5