Zonder hot hatch, in welke vorm dan ook, hoor je er tegenwoordig niet meer bij als automerk. Ook Kia waagt zich er nu aan, maar zegt wel heel veilig dat de GT-versie van de (pro_)cee’d geen hardcore hot hatch is, maar meer een sportieve allrounder. Vandaar ook de toevoeging GT in plaats van R of RS, dat synoniem staat voor ultra sportief. De Koreanen hebben in ieder geval wel werk gemaakt van het uiterlijk. De GT is dan ook eenvoudig te herkennen. Afwijkende bumpers, een nieuwe grille en andere koplampunits, een unieke LED-dagrijverlichting, dubbele uitlaatpijpen en grote 18-inch wielen met rode remtangen sieren het exterieur.
Bandbreedte
Voor de aandrijving maakt Kia gebruik van de 1.6 T-GDI benzinemotor met twinscroll turbo. Het vermogen bedraagt 204 pk en aan koppel staat 265 Nm ter beschikking. Die turbo zorgt voor extra power over vrijwel de gehele bandbreedte. Hij geeft de zestienhonderd letterlijk vleugels; de krachtsopbouw verloopt mooi lineair. Echt een lekkere motor, die T-GDI. Vooral ook bij tussensprints in vier of vijf pakt-ie heerlijk op. De honderdsprint kan in 7,7 tellen en de topsnelheid ligt zoals gezegd op 230 km/u. Omdat het oor ook wat wil, heeft Kia wat gerommeld met het in- en uitlaatspruitstuk. Het uitlaatgeluid zou zodoende 10 dB luider moeten zijn dan dat van de basisversie met turboloze 1.6 GDI. Jammer dat het alleen de omstanders zijn die dat ervaren, want vanuit het interieur merk je er weinig van.
De 1.6 T-GDI wordt in de GT-versie standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een DCT-transmissie met dubbele koppeling is en wordt ook niet leverbaar. Een gemiste kans? Misschien wel. Het had de feestvreugde misschien nog meer kunnen verhogen. Neemt niet weg dat de zesbak goed op zijn taken is berekend.
Schaatsen
Ten gunste van de rijkwaliteiten heeft Kia de wielophanging aangepast. De schokdempers en veren zijn in stijfheid toegenomen en de diameter van de achterste anti-rollbar is vergroot. Dit alles om de carrosserie minder te laten hellen en onderstuur te verminderen. Ook ligt de sportieve cee’d met zijn buik iets dichter bij het asfalt. Anders dan op de lange asfaltlinten, valt de GT-versie in de Oostenrijkse Alpen toch enigszins door de mand. Een bocht volgas uitaccelereren gaat gepaard met ‘schaatsende’ voorwielen. En dat merk je ook duidelijk in het stuur. Het ontbreekt de GT aan elektronische regelsystemen om de krachten beter te verdelen over beide voorwielen, zodat onderstuur uitblijft. De GT is dan ook niet zo ‘bijterig’. Verschil in prestaties tussen beide versies van de cee’d in GT-trim is er eigenlijk niet. Ook niet qua handling.
Om ook de inzittenden te herinneren aan het feit dat ze met een extra sportieve uitvoering van de cee’d op pad zijn, heeft Kia het interieur voorzien van Recaro sportstoelen, aluminium pedalen, enkele GT-logo’s en als kers op de taart een 7-inch TFT-instrumentencluster met GT-modus. Via een druk op de GT-knop op het stuur maakt de analoge weergave van de snelheidsmeter plaats voor een digitale snelheidsmeter en meters voor toerental, turbodruk en motorkoppel. Laat je niet foppen door die laatste meter, bij volgas geeft deze 300 Nm weer, terwijl de motor maximaal 265 Nm kan leveren.
GT-line
Net als bij de basisuitvoeringen van de cee’d zijn ook de driedeurs en vijfdeurs GT-versies gelijk geprijsd. De vanafprijs ligt op 29.995 euro. Zaken als xenon verlichting, 18-inch lichtmetaal, LED-dagrijverlichting, een licht- en regensensor, parkeersensoren achter, de Recaro’s, een navigatiesysteem met achteruitrijcamera en sleutelloze toegang is allemaal bij de prijs inbegrepen. Kia levert bouwt daarnaast 500 exemplaren van de pro_cee’d GT 1st Edition met 18-inch hoogglans zwart/zilveren wielen, zwarte spiegelkappen en een panorama schuif-/kanteldak. De 1st Edition wordt uitsluitend geleverd in de kleur Tri-coat White metallic en komt op 31.595 euro. Op termijn volgt er ook nog een GT-line pakket voor de (pro_)cee’d met de looks van de GT, maar zonder het potentieel van de T-GDI.
Schrijf een review