Deze week liep in Wolfsburg de dertig miljoenste Golf van de band. Echt een prestatie om zo’n aantal in 39 jaar te bereiken en zeker een verder bewijs van de algemene waardering voor de Golf – en de kennelijke kwaliteit van deze auto, die op vele punten baanbrekend is geweest. In de eerste plaats door in 1974 zelf de ban van de Kever te doorbreken, en een hele nieuwe klasse in het leven te roepen, maar ook doordat de Golf GTI de eerste ‘Hot Hatch’ was, die óók veel navolging kreeg.
Sinds 1982
Zeker belangrijker was de doorbraak bij de Golf van de dieselmotor in zijn huidige, ‘snellopende’ vorm, die afrekende met de walm en het nagelen, uiteraard later geperfectioneerd door de elders bedachte common rail die nu gemeengoed is. En VW was zo slim die leuke en vlotte GTI met zo’n rappe diesel te combineren: in 1982 zag de GTD het daglicht.
Hoewel VW zelf niet eens verwachtte er véél van te verkopen, werd het toch een enorm succes, dat bijna alle volgende edities (met een hiaat van een paar jaar, toen wilde iedereen een TDI) van de Golf zijn kopers wist te vinden. Dé Golf voor de wat sportiever aangelegde zakenrijder, maar vooral ook dé Golf voor de langeafstand-dieselaars. En daar is ook deze editie niets aan veranderd.
Sterker en zuiniger
De GTD volgt uiteraard het vaste recept voor vrijwel iedere autovernieuwing: hij is wat sterker (184 pk in plaats van 170 pk: 380 tegen 350 Nm), weer wat completer uitgerust en toch een stukje zuiniger (4,2 l/100 km in plaats van 5,1) geworden. Vooral door die rijkere uitrusting is de prijs wel opgelopen, van € 32.990 naar € 35.090. Maar daar krijg je dan ook véél auto voor.
De GTD is echt in alle opzichten een GTI met dieselmotor, want van binnen en van buiten zijn de twee verregaand identiek. Ze wijken van de gewonere Golfjes af door hun spoilertje achterop en door de verlichting – maar de LED-daglichtlampen zijn hier net als bij broedermodellen een optie. De twee hebben wel standaard LED’s aan de achterkant voor achterlichten én nummerplaatverlichting, maar ook dat feestje is elders als extra leverbaar. Verder hebben ze mooiere wielen, rode remklauwen, en natuurlijk het bij het imponeergedrag passende afwijkende logo.
Schotse ruitjes
Van binnen valt de bekende Schotse ruitjesbekleding op, het kenmerk van alle GTI’s en GTD’s, die naar de naam ‘Clark’ luistert. Het staat aardig, maar van groter belang is dat de stoelen heel goed verstelbaar zijn (ook rechts in hoogte) en een voortreffelijke steun geven. Dat geldt ook voor de achterbank, die uiteraard weggeklapt kan worden voor uitbreiding van de bagageruimte. Geen verschil daar met andere Golfs.
Maar het interieur is wel wat opgevrolijkt, al blijft het in wezen een saaie boel. Maar nogal wat aluminium accenten (pedalen!) scheppen toch wat extra vrolijkheid. En dat het mooi zwart is valt alleen maar te prijzen. Het stuur is prima, met niet te veel knoppen er op en in de versie met DSG zitten daar de juiste flippers achter.
Heerlijke DSG
Meteen maar even over die voortreffelijke dubbelkoppelingsautomaat. In de GTD is het de ‘natte’ versie met zes versnellingen, want de ‘droge’ zeventraps kan het koppel van 380 Nm niet hebben. Dat is geen probleem, één verzetje minder, maar jammer is dat de uitvoering met deze heerlijke DSG niet in aanmerking komt voor 20% bijtelling, wat die met de zestraps handbak wél haalt. Het zal de populariteit van de DSG onder de zakelijke rijders niet stimuleren, helaas. Of de particulier er de meerprijs van € 2.499 voor over heeft is een persoonlijke afweging. Maar we bevelen hem van harte aan.
Weldadig stil
Meer dan op sportiviteit – afgezien dan van die vlotte pedaaltjes, en de golfbal-pookknop bij de handbak – is het interieur op comfort gericht. En dat biedt deze langeafstandsloper in hoge mate. De airco is voortreffelijk en heel leuk is dat het (optionele) ‘Actor’ Active Sound System de dieselbrom niet alleen fraai sonoor maakt, maar dat het bij toenemende rijsnelheid het geluidsniveau terugdraait. Dat is goed bekeken. Gek genoeg wordt je er nog eens extra door op gewezen hoe weldadig stil deze diesel is. Die Actor-optie is er toch vooral om wat kunstmatige sportiviteit via het gehoor toe te voegen, terwijl de stilte juist zijn kracht is.
Wat elektronische foefjes en beschermengelen betreft, kan de GTD volledig meehappen uit de vette koek die VW beschikbaar heeft. Het is allemaal beschikbaar: ESP en XDS+ (het uitmuntende elektronische sperdifferentieel) zijn standaard, maar de parkeerhulpjes, de inslaapwaarschuwing, de witte-lijnen-controleur, de ‘dynamische licht-assistent’, etc, zijn dat niet. Zo kan het allemaal nog lelijk oplopen, maar twee achterportieren erbij kost maar € 760.
XDS+
Het weggedrag past geheel in dit voorspelbare geheel, waarbij gezegd moet worden dat de plus-versie van het elektronische sperdifferentieel XDS het nóg voortreffelijker doet dat de eerdere uitvoering. Het pretbedervende onderstuur wordt er prachtig door gecompenseerd en zelfs wanneer je in korte bochten de volle 380 Nm op de voorwielen loslaat gaat er geen binnenwiel doorslaan en blijft akelig schaatsen achterwege. Dit maakt deze opvatting van het begrip 'Hot Hatch' echt leuk om vlot mee te rijden.
Schrijf een review