Volkswagen Golf GTD, de stille kracht

Wij reden de nieuwe Golf GTD, de jongste editie van snellopende diesel met leuk vlot rijgedrag en vooral veel comfort.

Volkswagen houdt niet zo van verrassingen, dus als er een nieuwe aflevering van de hoogst populaire Golf komt, dan weet je dat de vertrouwde varianten zullen volgen. Na de GTI is nu de GTD aan de beurt. Inderdaad, zoals VW zelf ook zegt: de GTI met dieselmotor.

Deze week liep in Wolfsburg de dertig miljoenste Golf van de band. Echt een prestatie om zo’n aantal in 39 jaar te bereiken en zeker een verder bewijs van de algemene waardering voor de Golf – en de kennelijke kwaliteit van deze auto, die op vele punten baanbrekend is geweest. In de eerste plaats door in 1974 zelf de ban van de Kever te doorbreken, en een hele nieuwe klasse in het leven te roepen, maar ook doordat de Golf GTI de eerste ‘Hot Hatch’ was, die óók veel navolging kreeg.

Sinds 1982
Zeker belangrijker was de doorbraak bij de Golf van de dieselmotor in zijn huidige, ‘snellopende’ vorm, die afrekende met de walm en het nagelen, uiteraard later geperfectioneerd door de elders bedachte common rail die nu gemeengoed is. En VW was zo slim die leuke en vlotte GTI met zo’n rappe diesel te combineren: in 1982 zag de GTD het daglicht.

Hoewel VW zelf niet eens verwachtte er véél van te verkopen, werd het toch een enorm succes, dat bijna alle volgende edities (met een hiaat van een paar jaar, toen wilde iedereen een TDI) van de Golf zijn kopers wist te vinden. Dé Golf voor de wat sportiever aangelegde zakenrijder, maar vooral ook dé Golf voor de langeafstand-dieselaars. En daar is ook deze editie niets aan veranderd.

Sterker en zuiniger
De GTD volgt uiteraard het vaste recept voor vrijwel iedere autovernieuwing: hij is wat sterker (184 pk in plaats van 170 pk: 380 tegen 350 Nm), weer wat completer uitgerust en toch een stukje zuiniger (4,2 l/100 km in plaats van 5,1) geworden. Vooral door die rijkere uitrusting is de prijs wel opgelopen, van € 32.990 naar € 35.090. Maar daar krijg je dan ook véél auto voor.

De GTD is echt in alle opzichten een GTI met dieselmotor, want van binnen en van buiten zijn de twee verregaand identiek. Ze wijken van de gewonere Golfjes af door hun spoilertje achterop en door de verlichting – maar de LED-daglichtlampen zijn hier net als bij broedermodellen een optie. De twee hebben wel standaard LED’s aan de achterkant voor achterlichten én nummerplaatverlichting, maar ook dat feestje is elders als extra leverbaar. Verder hebben ze mooiere wielen, rode remklauwen, en natuurlijk het bij het imponeergedrag passende afwijkende logo.

Schotse ruitjes
Van binnen valt de bekende Schotse ruitjesbekleding op, het kenmerk van alle GTI’s en GTD’s, die naar de naam ‘Clark’ luistert. Het staat aardig, maar van groter belang is dat de stoelen heel goed verstelbaar zijn (ook rechts in hoogte) en een voortreffelijke steun geven. Dat geldt ook voor de achterbank, die uiteraard weggeklapt kan worden voor uitbreiding van de bagageruimte. Geen verschil daar met andere Golfs.

Maar het interieur is wel wat opgevrolijkt, al blijft het in wezen een saaie boel. Maar nogal wat aluminium accenten (pedalen!) scheppen toch wat extra vrolijkheid. En dat het mooi zwart is valt alleen maar te prijzen.  Het stuur is prima, met niet te veel knoppen er op en in de versie met DSG zitten daar de juiste flippers achter.

Heerlijke DSG
Meteen maar even over die voortreffelijke dubbelkoppelingsautomaat. In de GTD is het de ‘natte’ versie met zes versnellingen, want de ‘droge’ zeventraps kan het koppel van 380 Nm niet hebben. Dat is geen probleem, één verzetje minder, maar jammer is dat de uitvoering met deze heerlijke DSG niet in aanmerking komt voor 20% bijtelling, wat die met de zestraps handbak wél haalt. Het zal de populariteit van de DSG onder de zakelijke rijders niet stimuleren, helaas. Of de particulier er de meerprijs van € 2.499 voor over heeft is een persoonlijke afweging. Maar we bevelen hem van harte aan.

Weldadig stil
Meer dan op sportiviteit – afgezien dan van die vlotte pedaaltjes, en de golfbal-pookknop bij de handbak – is het interieur op comfort gericht. En dat biedt deze langeafstandsloper in hoge mate. De airco is voortreffelijk en heel leuk is dat het (optionele) ‘Actor’ Active Sound System de dieselbrom niet alleen fraai sonoor maakt, maar dat het bij toenemende rijsnelheid het geluidsniveau terugdraait. Dat is goed bekeken. Gek genoeg wordt je er nog eens extra door op gewezen hoe weldadig stil deze diesel is. Die Actor-optie is er toch vooral om wat kunstmatige sportiviteit via het gehoor toe te voegen, terwijl de stilte juist zijn kracht is.

Wat elektronische foefjes en beschermengelen betreft, kan de GTD volledig meehappen uit de vette koek die VW beschikbaar heeft. Het is allemaal beschikbaar: ESP en XDS+ (het uitmuntende elektronische sperdifferentieel) zijn standaard, maar de parkeerhulpjes, de inslaapwaarschuwing, de witte-lijnen-controleur, de ‘dynamische licht-assistent’, etc, zijn dat niet. Zo kan het allemaal nog lelijk oplopen, maar twee achterportieren erbij kost maar € 760.

XDS+
Het weggedrag past geheel in dit voorspelbare geheel, waarbij gezegd moet worden dat de plus-versie van het elektronische sperdifferentieel XDS het nóg voortreffelijker doet dat de eerdere uitvoering. Het pretbedervende onderstuur wordt er prachtig door gecompenseerd en zelfs wanneer je in korte bochten de volle 380 Nm op de voorwielen loslaat gaat er geen binnenwiel doorslaan en blijft akelig schaatsen achterwege. Dit maakt deze opvatting van het begrip 'Hot Hatch' echt leuk om vlot mee te rijden.

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf GTD, de stille kracht
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5