Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles

De nieuwe Suzuki is helemaal nieuw, alleen zijn naam bleef bij het oude. Hoe bevalt de nieuwe SX4?

Suzuki stuurde ons naar Florence om kennis te maken met de nieuwe SX4 S-Cross. In tegenstelling tot zijn voorganger bestempelt hij zich nu als een echte mini-SUV, die bovendien iets groter is, meer ruimte biedt, op extra luxe trakteert maar ook lichter is.

De Japanners waren er best vroeg bij met de SX4, een opgestoerde vijfdeurs met optionele vierwielaandrijving en een hogere zit. Omdat de concurrentie door de jaren heen niet is stil blijven zitten, ging Suzuki opnieuw aan de slag om daarop een antwoord te hebben. Het resultaat is een nieuwe SX4 die iets groter, maar ook lager en lichter is. Heel vernieuwend is het design niet, de neus deelt gelijkenis met de Kizashi en zijwaarts gezien heeft de SX4 ook wel iets weg van de Nissan Qashqai. En laat die auto, samen met de Mitsubishi ASX, nou een directe concurrent voor Suzuki's nieuwe mini-SUV zijn.

Meer ruimte
Als het om de ruimte gaat, scoort de SX4 in ieder geval beter dan die twee; zowel voor als achterin is er genoeg plaats voor volwassenen. Wie wat langer is én het te openen panoramadak besteld heeft zou wel even op de achterbank moeten proefzitten om na te gaan of de kruin niet in de knel komt. Zien we vaker, maar blijf zonde. De grootste vooruitgang scoort de nieuwe SX4 in de bagageruimte, want die meet nu geen 270 maar 430 liter. En dan kan de bank natuurlijk ook nog plat.

Het dashboard is in dezelfde lijn opgebouwd als de Swift, dus hier weer geen verrassingen. Alhoewel; is er geen navigatiesysteem leverbaar? Jawel, maar onze demo's waren nog preproductiemodellen. Dat verklaart waarschijnlijk ook de 'bewegende' deurpanelen bij het sluiten van de portierramen (elektrisch bediend) en de loszittende pookknop. In een latere test kunnen we definitief een oordeel vellen over de afwerkingskwaliteit, maar we denken dat Suzuki dat wel goed weet te maken.

Slimmere 4WD
Als vanouds is de SX4 leverbaar met twee- of vierwielaandrijving (AllGrip). Het brein van die laatste is gebaseerd op dat van het voorgaande i-AWD, maar Suzuki vertelt ons dat de nieuwe slimmer samenwerkt met het ESP en ABS. De selector in de middenconsole kent nu meer modi om voorbereid te zijn op het wegdek dat komen gaat; naast Auto is er ook Snow/Mud en een Sport-stand. Er is ook nog een LOCK-mode waarbij het 4WD continu is ingeschakeld om bij lage snelheden en lastige omstandigheden nog beter uit de voeten te kunnen. In de Sport-modus wordt ook het karakter van de motorrespons en eventueel aanwezige CVT-automaat beinvloed.

Sterke diesel met 20% bijtelling
Dat hebben we niet uitgebreid kunnen testen, omdat wij eerst reden met de handgeschakelde 1.6 benzinevariant (120 pk). Het is een voor Suzuki bekende krachtbron die zuiniger is geworden door onder meer gebruik te maken van start/stop-techniek. Hij doet probleemloos zijn werk, maar moet in de heuvels van Florence wel op toeren gehouden worden. Nederlandse kilometers zullen geen enkel probleem zijn, maar buitenlandse vakantiegangers kunnen beter opteren voor de 1.6 liter Fiat-diesel met hetzelfde vermogen, maar het dubbele aan koppel (320 Nm). Zodra de turbo volop begint te assisteren (bij 1750 toeren) dan lijkt hij de wereld wel aan te kunnen. De diesel mag ook 300 kilo meer trekken (1500 kg totaal) én komt dankij slechts 110 gram CO2-uitstoot in aanmerking voor 20% bijtelling. 

Omdat de nieuwe SX4 op een doorontwikkelde basis van de vorige SX4 staat, hadden we de verwachting dat de rij-eigenschappen verder verbeterd zijn. In termen van comfort is dat zeker het geval, maar je moet er wel rekening mee houden dat de SX4 aan de achterzijde wat losser is geworden. En dat terwijl Suzuki juist bij insturen sportief (lees: direct) reageert. 

Prijzen
De nieuwe SX4 is er vanaf 17.999 euro in de Base-uitvoering. Aanrader is de Comfort-variant die 20.999 euro kost en dan ook lichtmetaal, radio/cd/mp3, airco, cruise control en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur biedt. Zakelijke rijders kunnen op basis van deze versie de Business Edition kiezen, die dan ook navigatie, bluetooth en een achteruitrijcamera ontvangt. Duurdere versies zoals de Exclusive en High Executive hebben ook lederen bekleding, xenon, 17 inch wielen en een regensensor. De meerprijs voor de CVT-automaat op de benzine bedraagt twee mille. AllGrip kost altijd 3300 euro. De diesel vergt ten opzichte van de benzineversie een investering van 5000 euro en kost als Comfort 25.999 euro. De SX4 staat vanaf september bij de dealer.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Heb de auto net opgehaald vanochtend. Ik verwacht wel plezier te hebben van deze auto. Ik rij de laatste 40 jaar Nissan, dus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Suzuki SX4 een paar maanden in bezit. Van Seat Arosa naar SX4 is een wereld van verschil. Een leuke volwassen kleine SUV met toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
deze sx4 bevalt mij heel goed.ben wel even aan het zoeken geweest hoe ik de afstelling tussen gaspedaal en koppeling kon veranderen. bij de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Deze sx 4 is mijn 16 de suzuki is een goede degelijke auto maar ja dat ben gewend ik rij al vanaf 1985.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Ik heb 9 en een half jaar met een liana Aut gereden en 153.000km daarbij afgelegd zonder problemen en ik bedoel zonder problemen zelfs de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Leuke auto voor het geld en compleet goed weggedrag ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Ik heb ruim 13 jaar zonder enige mankement in een 18GTX baleno gereden (heb hem nog). Sedert 1 maand een nieuwe Arrow SX4... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Ik heb nu 7800 km gereden met onze nieuwe suzuki en hij word steeds zuiniger. Nu een verbruik van 1:19.2 op de lange rit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Na 41 jaar opel te hebben gereden hebben we sinds 16-4-2010 een suzuki sx4 comfort benzine uitvoering. We hebben nu 2000 km gereden en.. Lees volledige review.
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
al zeker acht keer aan gegeven over de z.b over het piepen en klapperen van de rem blokken dan word er vet tussen gedaan,ja dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Wij vinden het een geweldige wagen,ook in winterse omstandigheden. met winterbanden ligt deze auto goed op de weg,geen weg glijden van achterbanden en of uit stuur.wij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Mooie auto. zuinig, rijd goed,veel zit ruimte achterin. sterke motor 1.6... Lees volledige review.
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Niet veel commentaar, zijn ermee op wintersport geweest en beviel prima. Alleen hadden we een imperal met skibox op het dak en dat floot heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
na zakelijk in 21 wagens en 2,5 miljoen km. gereden te hebben nu een SX4 Shogun.(prive). Na 35000 km , 15000km met caravan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
ik ben erg tevreden over de sx4 ik heb hem twee jaar 40.000 gereden prima auto waar voor zijn geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
mooie, stijlvolle auto om te zien, van de exclusieve tekentafel van fiat, cloon van de SEDICI. benzine gebruik van 6,5 l op 100 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Verder alles naar wens, alleen het voorste zij raamtje, een dode hoek, mij vaak overkomen dat ik niets zie maar er wel wat aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Auto al 2 jaar oud 30.000 km.zetels al moeten herstellen, kraakte verschrikkelijk. Na 5 keer klagen over de schakelingen, eindelijk nieuw boite gestoken. Maakt totaal geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Prima auto nu 2 jaar in ons bezit (20000 km). Vorige auto was een Mitsubshi Spacestar, deze auto was wel meer een reisauto t.o.v. onze SX4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Hallo Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de 1,6 als caravantrekker, ik overweeg nl om er een aan te schaffen. In de waardering heb ik.. Lees volledige review.
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Mijn auto is van juni 2007 met amper 25000 km. Na veel klachten van de koppeling eindelijk een nieuwe boite gekregen, de auto voor de vierde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
We hebben de SX4 nu ruim een half jaar. (12dkm) Vorige Suzuki was een Liana. Die was wel ruimer, maar deze is veel mooier... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Wij hebben de SX4 nu net 2 jaar, ben vaak terug geweest naar de dealer omdat hij vaak afslaat bij het inparkeren, volgens de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Om maar met de deur in huis te vallen. Ik vind de besturing tegen vallen. Alle voel je in het stuur. Reageert op elke on-effenheid.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Net als Arnold vaak last van te veel vocht in de auto. Laatst ook iemand gsproken die er last van had. Af en toe even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Vraag! Zijn er meer mensen die last hebben met de ontwaseming van zowel de linker- en rechter achterruit? Het uitvallen van de stuurbekrachtiging bij lage snelheid en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Schakelen met koude motor in eerste naar tweede zeer slecht, kleine koffer, in de garage slechte bediening, en veel te duur, factuur moeilijk te krijgen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
Na jaren trouw VW Golf rijden, de SX 4 4-grip aangeschaft. Valt absoluut niet tegen. Wel letten op het gaspendaal. 1 op 11/12 lijkt soms normaal, kennelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Suzuki SX4 S-Cross groeit in (bijna) alles
fijne auto, alleen de demping voor is aan de harde kant vooral in een zandweg met kuilen. vaak storend , zijn er meerdere die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5