De Japanners waren er best vroeg bij met de SX4, een opgestoerde vijfdeurs met optionele vierwielaandrijving en een hogere zit. Omdat de concurrentie door de jaren heen niet is stil blijven zitten, ging Suzuki opnieuw aan de slag om daarop een antwoord te hebben. Het resultaat is een nieuwe SX4 die iets groter, maar ook lager en lichter is. Heel vernieuwend is het design niet, de neus deelt gelijkenis met de Kizashi en zijwaarts gezien heeft de SX4 ook wel iets weg van de Nissan Qashqai. En laat die auto, samen met de Mitsubishi ASX, nou een directe concurrent voor Suzuki's nieuwe mini-SUV zijn.
Meer ruimte
Als het om de ruimte gaat, scoort de SX4 in ieder geval beter dan die twee; zowel voor als achterin is er genoeg plaats voor volwassenen. Wie wat langer is én het te openen panoramadak besteld heeft zou wel even op de achterbank moeten proefzitten om na te gaan of de kruin niet in de knel komt. Zien we vaker, maar blijf zonde. De grootste vooruitgang scoort de nieuwe SX4 in de bagageruimte, want die meet nu geen 270 maar 430 liter. En dan kan de bank natuurlijk ook nog plat.
Het dashboard is in dezelfde lijn opgebouwd als de Swift, dus hier weer geen verrassingen. Alhoewel; is er geen navigatiesysteem leverbaar? Jawel, maar onze demo's waren nog preproductiemodellen. Dat verklaart waarschijnlijk ook de 'bewegende' deurpanelen bij het sluiten van de portierramen (elektrisch bediend) en de loszittende pookknop. In een latere test kunnen we definitief een oordeel vellen over de afwerkingskwaliteit, maar we denken dat Suzuki dat wel goed weet te maken.
Slimmere 4WD
Als vanouds is de SX4 leverbaar met twee- of vierwielaandrijving (AllGrip). Het brein van die laatste is gebaseerd op dat van het voorgaande i-AWD, maar Suzuki vertelt ons dat de nieuwe slimmer samenwerkt met het ESP en ABS. De selector in de middenconsole kent nu meer modi om voorbereid te zijn op het wegdek dat komen gaat; naast Auto is er ook Snow/Mud en een Sport-stand. Er is ook nog een LOCK-mode waarbij het 4WD continu is ingeschakeld om bij lage snelheden en lastige omstandigheden nog beter uit de voeten te kunnen. In de Sport-modus wordt ook het karakter van de motorrespons en eventueel aanwezige CVT-automaat beinvloed.
Sterke diesel met 20% bijtelling
Dat hebben we niet uitgebreid kunnen testen, omdat wij eerst reden met de handgeschakelde 1.6 benzinevariant (120 pk). Het is een voor Suzuki bekende krachtbron die zuiniger is geworden door onder meer gebruik te maken van start/stop-techniek. Hij doet probleemloos zijn werk, maar moet in de heuvels van Florence wel op toeren gehouden worden. Nederlandse kilometers zullen geen enkel probleem zijn, maar buitenlandse vakantiegangers kunnen beter opteren voor de 1.6 liter Fiat-diesel met hetzelfde vermogen, maar het dubbele aan koppel (320 Nm). Zodra de turbo volop begint te assisteren (bij 1750 toeren) dan lijkt hij de wereld wel aan te kunnen. De diesel mag ook 300 kilo meer trekken (1500 kg totaal) én komt dankij slechts 110 gram CO2-uitstoot in aanmerking voor 20% bijtelling.
Omdat de nieuwe SX4 op een doorontwikkelde basis van de vorige SX4 staat, hadden we de verwachting dat de rij-eigenschappen verder verbeterd zijn. In termen van comfort is dat zeker het geval, maar je moet er wel rekening mee houden dat de SX4 aan de achterzijde wat losser is geworden. En dat terwijl Suzuki juist bij insturen sportief (lees: direct) reageert.
Prijzen
De nieuwe SX4 is er vanaf 17.999 euro in de Base-uitvoering. Aanrader is de Comfort-variant die 20.999 euro kost en dan ook lichtmetaal, radio/cd/mp3, airco, cruise control en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur biedt. Zakelijke rijders kunnen op basis van deze versie de Business Edition kiezen, die dan ook navigatie, bluetooth en een achteruitrijcamera ontvangt. Duurdere versies zoals de Exclusive en High Executive hebben ook lederen bekleding, xenon, 17 inch wielen en een regensensor. De meerprijs voor de CVT-automaat op de benzine bedraagt twee mille. AllGrip kost altijd 3300 euro. De diesel vergt ten opzichte van de benzineversie een investering van 5000 euro en kost als Comfort 25.999 euro. De SX4 staat vanaf september bij de dealer.
Schrijf een review