Sinds de introductie van de Xsara Picasso en de allereerste C4 Picasso heeft de Franse MPV in ons land altijd goed gescoord. De laatste jaren raakten de verkopen in het slob door de bijtellingsgekte en de opkomst van SUV’s en crossovers. Met de compleet nieuwe C4 Picasso belooft Citroën een nadrukkelijke rentree te maken in het segment van de ruime gezinsauto’s. Hoe hebben ze dat aangepakt? Met een schone lei.
Minder kilo’s, meer ruimte
Allereerst is te zien hoe de C4 Picasso meer dan alleen evolueerde in design. Traditiegetrouw tonen de Fransen een partij lef door in dit geval het front geknepen ‘ogen’ te geven, LED-dagrijverlichting om precies te zijn. De carrosserie is zelfs iets korter en lager geworden om de proporties te verbeteren. Ook zijn de overhangen voor en achter teruggedrongen. Dankzij het nieuwe platform ‘EMP2’ – met een grotere wielbasis – boet de C4 Picasso daardoor tóch niets aan ruimte in. Dat blijkt alleen al uit de met 37 liter gegroeide bagageruimte (nu: 537 liter) die schuil gaat achter de grote achterklep. Niet te zien is hoe de C4 Picasso nog eens 140 kilo is afgeslankt. Net als bij Peugeot zien we hier een duidelijke focus van PSA: less is more. Maar dan in het Frans.
Relax stoel
Meer nog dan bij elke andere auto komt het bij een MPV niet alleen aan op ruimte, maar ook op flexibiliteit en praktisch gemak. Daarom is het niet verwonderlijk dat de (vrij smalle) achterstoelen afzonderlijk zijn te verschuiven en de passagiersstoel is neer te klappen voor het meenemen van lange lading. Noemenswaardig zijn allerlei noviteiten die Citroën in de aanbieding heeft om de reis onderweg te veraangenamen. Een kleinigheidje is bijvoorbeeld de achterklep, die optioneel elektrisch opent en sluit. Omdat de achterlichten ook in de klep zijn verwerkt, zien we in de bumper extra lampen die dim- en remlicht eventueel kunnen overnemen wanneer je langs de weg staat of met de klep open rijdt. Wel zo slim, en veilig. Saillant: bij de Opel Insignia is dergelijke ‘reserveverlichting’ in extra lichtunits áchter de klep zelf geplaatst.
Comfortabel ‘en route’ zijn de klaptafeltafeltjes aan de voorstoelen, voorzien van een LED-leeslampje om in het donker bij te schijnen. En wat dacht je van een 220V-aansluiting in het dashboard of massagestoelen voor bestuurder en bijrijder? Ook nieuw is de ‘Relax passagiersstoel’ waarbij een onderbeenkussen elektrisch naar voren is te toveren. Deze vondst ligt inderdaad heerlijk ontspannend. De voeten op het dashboard leggen is nu echt verleden tijd. Op het gebied van infotainment maakt de C4 Picasso ook grote stappen. Het 7 inch touchscreen van 'Multicity Connect' met daaromheen zeven sensorknoppen haalt de radio, navigatie, boordcomputer, telefoon, internetfuncties en een 360 graden camera binnen handbereik. Daarom is het wel een beetje vreemd dat het stuur nog steeds zoveel knoppen heeft. Centraal bovenop het dashboard vinden we een 12 inch HD-scherm dat als uitgebreid instrumentarium fungeert. Het display kan op verschillende manieren de snelheid, het toerental, andere rij-informatie en – bij ingeschakelde navigatie – de te rijden route weergeven. Omdat dit grote scherm niet op elke uitvoering standaard is hebben we even gevraagd welke andere variant Citroën in petto heeft: een kleiner monochrome scherm.
Luie adaptieve cruise
Niet elke innovatie is overigens altijd een aanrader: de internetfuncties van het infotainmentsysteem kregen we door een gebrekkige verbinding niet aan de praat en adaptieve cruise control is er bijvoorbeeld één van het luie soort: hij remt niet actief als je voorganger snelheid mindert (en de C4 Picasso dat dus ook moet doen). Tot meer dan ‘gas los laten’ is het systeem niet te bewegen, want zodra het te heet onder de voeten wordt geeft de cruise control met een ‘piep’ te weten zichzelf onderbroken te hebben. Kun je vervolgens zelf alsnog remmen, als je op tijd bent. Maar dat is niet de bedoeling! Wel weer veilig (en feilloos) is de dodehoekdetectie in de buitenspiegels en de rijstrookhulp, die de gordel even laat trillen als onbedoeld van rijstrook wisselt. Het systeem deed al eerder bij Citroën intrede maar werkte toen via de stoel.
Gewoon helemaal zelf rijden is gelukkig heel prettig; de nieuwe C4 Picasso heeft iets strakker getrokken teugels en helt of duikt veel minder dan zijn voorganger, zonder dat hij zijn Franse komaf (lees: comfort!) los laat. Wij vinden het een slimme methode om niet-Citroën rijders te verwelkomen. De besturing is wel weer van het type ‘lekker licht en gevoelloos’ en dat is eigenlijk zonde, ondanks dat Citroën hun vijfzitter natuurlijk inzet als een kilometervreter voor het gezin. Het stoort niet maar het hoeft ook niet.
Verfijnde diesels
Om in alle rust en comfort kilometers te maken zouden wij opteren voor de e-HDi115 dieselmotor die tijdens de introductie ter beschikking stond. Hoewel de 1,6 liter grote THP 155 benzinemotor evenmin echte steken laat vallen, overtuigt de diesel met een nog soepeler karakter en meer trekkracht, vergezeld door niet meer dan een zeer bescheiden dieselreutel. Met dank aan de afgeslankte carrosserie en innovaties zoals fluisterstille en snel reagerende start/stop-techniek en af te sluiten kleppen voor rijwindkoeling is het Citroën ook gelukt de sterke 2,0 liter Blue-HDi 150 dieselmotor lekker zuinig te laten zijn. Zodoende komen álle dieselvarianten in aanmerking voor 20% bijtelling, ook volgend jaar. De e-HDi 90 ETG instapper is de zuinigste van het stel en stoot slechts 98 gram CO2 uit, de nieuwe BlueHDi voldoet als eerste PSA-diesel aan de Euro6-emissienorm en is dus eigenlijk nog schoner te noemen, waarbij de CO2-uitstoot 110 gram bedraagt.
(Semi-)automaat onderweg
De zesbak in de THP 155 en E-HDi 115 roept geen vragen op en schakelt strak met een fijne weerstand. Het feit dat de gerobotiseerde versnellingsbak ETG (voorheen: EGS) aan verfijning heeft gewonnen en dat de THP 155 ook met een conventionele zestrapsautomaat begin 2014 leverbaar wordt, moeten we voor nu aannemen. Vast staat dat de ETG-transmissie – die trouwens nu ook ‘kruipt’ net als een gewone automaat - dezelfde lage verbruikscijfers scoort als de handgeschakelde versies en je dus niet extra belast aan de pomp of bij aanschaf (BPM). Citroën laat je voor slechts 700 euro het koppelen en schakelen uit handen nemen.
Vanaf 25.790 euro
Citroën zet de nieuwe C4 Picasso vanaf 21 juni bij de dealer voor een prijs van 25.790 euro en introduceert naast de uitvoeringen Attraction, Tendance, Intensive en Exclusive direct een voor Nederland samengestelde Business. Deze uitvoering is gebaseerd op de Intensive en voegt daar een 220V-aansluiting aan toe. Overigens zit de instapper Attraction niet karig in zijn spullen, want airco, ‘gewone’ cruise control, een lederen stuur, het 7 inch touch beeldscherm en een elektrische handrem is altijd standaard.
Schrijf een review