Porsche Cayman S, altijd in de schaduw?

Gereden met de Cayman S. Porsche's kleinste werd wéér beter en behoort qua weggedrag tot de allerbeste.

De Cayman S is misschien wel de beste sportauto die Porsche bouwt, maar zijn tragiek is dat hij wordt overschaduwd door hét icoon 911. En dat is niet eerlijk, stelden we weer eens vast.

Autotest nieuwe Porsche Cayman S, het model dat in 2013 flink is vernieuwd.
De centrale toerenteller heeft een grijze wijzerplaat in plaats van een nette zwarte.

Toen Porsche vorig jaar de kleine roadster Boxster ingrijpend vernieuwde, was het vanzelfsprekend dat dezelfde wijzigingen ook de coupé-variant Cayman ten deel zouden vallen. Ook die metamorfose heeft zich inmiddels voltrokken en dat was voor ons reden om te kijken of de kleinste Porsche (en dat blijft zo, nu de plannen voor een echte instapper in de prullenmand zijn beland) zich uit de schaduw van grotere broer 911 kan worstelen.

We reden daartoe de uitvoering die daar de beste papieren voor heeft, de Cayman S, die met zijn 325 pk sterke 3,5-liter zespits boxermotor motorisch beter tegen de minimaal 350 pk sterke Carrera’s opgewassen lijkt dan de ‘gewone’ Boxster/Cayman die vanwege 275 pk (uit 2,7 liter) bij voorbaat al het nakijken heeft. Overigens geldt bij Porsche dezelfde vuistregel als bij iPhones: als het kan altijd een S nemen.

Luchthappers
Net als de vernieuwde Boxster komt de herziene Cayman duidelijk uit voor zijn wedergeboorte. De zes centimeter langere wielbasis en de eveneens toegenomen spoorbreedten vallen met het blote oog niet waar te nemen, maar de vloeiender daklijn, de gewijzigde neus met grotere luchtgaten en de beter geïntegreerde luchthappers in de flanken zijn overduidelijke kenmerken. Ze geven het tweetal een veel uitgebalanceerd silhouet, dat met die geprononceerdere ademhalingsorganen (de luchtgaten in de neus van de S zijn aan de binnenkant mooi zwart) stoerder en sportiever is, terwijl de correctie van de daklijn vooral de coupé een stuk eleganter maakt. We vinden de Cayman nu gewoon móói. 

Klokkenset
Ook van binnen is er cosmetisch veel gedaan. Gelukkig zonder de typerende Porsche-sfeer aan te tasten, is het interieur duidelijk gemoderniseerd. Natuurlijk is de befaamde klokkenset gehandhaafd, zit het contactslot links (al worden er geen Le Mans-starts meer gemaakt) en staat het stuur verticaler dan bij de meeste andere auto’s – óók bij andere sportauto’s. Maar het comfort is behoorlijk opgeschroefd en de gebruikte materialen zijn weer weldadiger én fraaier afgewerkt, ook als de koper geen gebruikt maakt van de talloze mogelijkheden om de zaak te personificeren.

De middenconsole loopt nu schuin omhoog, zodat de afstand tussen stuur en transmissiebediening weer wat kleiner is geworden. De knoppen er op lijken veel op die in de nieuwe 911, die ze weer heeft geërfd van de Panamera, maar het zijn er gelukkig niet zo krankzinnig veel. En het sportstuurtje in de S die wij te gast hadden was gelukkig helemaal vrij van knoppen: het is helemaal zoals het hoort en de peddels van de PDK-automaat zijn dat nu ook.

Bekerhouders
Anders dan in de 911 is er in Boxster en Cayman achter de stoelen geen enkele ruimte om ook maar iets op te bergen en dat mogen we toch wel als minpunt aanmerken. Je bent nu gedwongen een jasje in de bagageruimte boven de middenmotor te stallen en dat is niet echt makkelijk. Overigens heeft de Cayman, met een kofferbak van 150 liter in de neus en dan die boven de motor van nog eens 130 liter, redelijke mogelijkheden om reisbagage mee te nemen, vooral als je Porsches speciale koffers kiest. Maar in de 911 kan heel wat meer mee.

Plekjes om kleine spullen op te bergen zijn er wel in de cockpit, enigszins porsierlijk zijn de bekerhouders die uit het dashboard klappen wanneer je de sierlijst boven het daarin gevestigde kastje ontgrendelt. Terugduwen gaat wat lastiger. Maar toch, je zit toch niet uit een bekertje te lurken als je in een Porsche rijdt?

Uitgebalanceerd
En dat rijden, daar gáát het toch om. Het weggedrag was al subliem, zo perfect uitgebalanceerd met die centraal geplaatste motor. Daar kan een 911, met dat enorme motorblok achter de achteras, natuurlijk nooit aan tippen, al is die dankzij allerlei geraffineerde ingrepen inmiddels niet zo’n moeilijk tembare draak meer. Maar de Cayman heeft dat allemaal niet nodig, die is gewoon van huis uit in (dynamisch) evenwicht en de langere wielbasis heeft ook de stabiliteit, nooit het sterkste punt van auto’s met middenmotor, behoorlijk opgeschroefd.

Nu stapten we net uit die McLaren 12C toen de Cayman in Leusden gereed stond, dus dan ben je niet zo gauw onder de indruk. Maar de herinneringen aan ook de Cayman R stonden nog wel goed genoeg op de harde schijf om een duidelijk reeks verbeteringen vast te stellen. De verhoging van de rechtelijn-stabiliteit heeft gelukkig de heerlijke wendbaarheid allerminst aangetast en in zijn geheel heeft de Cayman zijn speelse karakter volledig weten te bewaren.

Sportiever
De S heeft niet alleen een krachtiger motor, maar ook een sportiever onderstel, waar het aanwezige Chrono Sport-pakket nog een en ander extra aan bijdraagt (10 mm verlaging, bijvoorbeeld), naast die leuke klok op het dashboard. De optie om het onderstel in te stellen (normaal, sport en sport+) vind ik eigenlijk overbodig, maar voor een track day is het wel gewenst. Het schakelgedrag van de zeventraps PDK dubbelkoppelingsautomaat kent dezelfde instellingen.

Geen zeurpieten
De elektronische beschermengelen zijn hier zinvol én discreet: je mág een beetje dwarsgaan, maar als ze het te bont gaan vinden wordt er ingegrepen. Uitschakelen kan ook, maar je zou op de openbare weg wel gék zijn. Een ware verademing is het ontbreken van elektronische zeurpieten die je waarschuwen voor een inhaler (als die er al zijn) die je natuurlijk allang had gezien, je stuur laten vibreren wanneer je over een witte streep rijdt, of je aan de koffie willen als je daar nog helemaal geen zin in hebt, maar juist lekker aan het sturen bent.

Tussengas
En lekker ís dat. Met prachtige geluiden flitsend accelereren, ook zonder flipperen terug te schakelen voor machtige inhaalsprintjes, want de fameuze kick down is hoogst alert. En die prachtige automatische scheutjes tussengas bij het automatisch terugschakelen zijn een genot voor het oor. Wat is die PDK-automaat toch verschrikkelijk goed: sneller (in acceleratie, niet qua topsnelheid, maar waar gaat het om?) en toch nog zuiniger dan de handbak óók. Alleen is hij hier iets duurder dan de handbak, terwijl dat bij de 911 Carrera juist omgekeerd is. 

Alles bij elkaar heeft Porsche de Boxster en nu ook broertje Cayman een hoogst zinvolle opknapbeurt gegeven. Zeker de S rijdt werkelijk subliem. In ieder geval uitgebalanceerder dan een 911. Wat dat betreft treedt de Cayman echt buiten de schaduw van grote broer. Maar tóch…

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Porsche Cayman S, altijd in de schaduw?
Als Porscherijder vanaf slechts het jaar 1971 denk ik te kunnen meepraten over auto's van dat merk. Bijna alle types, except de Cayjeep en de Panalimo (niet mijn smaak) kan ik met heel veel plezier terugkijken op al die probleemloze jaren van rijplezier.
De nieuwste producten uit de Porschekoker zijn in alle opzichten weldoordachte en big smile veroorzakende rijijzers, maar toch, hoe zou het nu komen dat als ik bij mooi weer de witte 993 uit de garage haal en instap, het net is of ik mijn oude leren jasje aantrek.
Ben niet eigenwijs ondanks mij wat gevorderde leeftijd en in blijde afwachting van de AOW ga ik binnenkort toch ook een Cayman S aan de verzameling toevoegen. Een vos verliest immers wel zijn haren maar nooit zijn streken.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Plaatje van een auto, hij rijdt fantastisch.

Minpunten

Inderdaad jammer dat er helemaal geen (kleine) bagageruimte achter de stoelen is vrijgehouden, had makkelijk rekening mee gehouden kunnen worden.
Porsche Cayman S, altijd in de schaduw?
geweldige auto om mee te rijde ik heb maar 1 minpunt als je rijdt over minder goede wegen achter in iets dat rammelt ( ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Porsche Cayman S, altijd in de schaduw?
Geweldige auto, mooiere kont dan een 911, fantastische wegligging door de middenmotor. Acceleratie van de Cayman zonder 's' valt wat tegen. Je moet 'm flink.. Lees volledige review.