Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm Limited Edition Sport: dubbel genieten van 20% bijtelling

Niet de lasten, wel de lusten in de Alfa Giulietta Limited Edition Sport.

Vorige maand hebben we een bezoek gebracht aan Techno Classica Essen. De reis voltrok zich uiteraard in stijl. Alfa Romeo gaf ons de sleutels van een Giulietta, de nieuwe welteverstaan. We reden de klassieker in spé in een begeerlijke uitvoering voor de zakelijk rijder: de 1.6 JTDm 105 Limited Edition Sport.

Als we over de ‘oude’ generatie spreken is de Alfa Romeo Giulietta al een echte klassieker. Het in 2010 weer tot leven gebrachte model mag zich tegenwoordig als stijlvolle en sportieve vijfdeurs presenteren. De hier gereden Giulietta 1.6 JTDm is Alfa’s leaselieveling, omdat deze diesel zuinig genoeg is om in aanmerking te komen voor de begeerlijke 20% bijtellingsklasse bij zakelijk gebruik. Bovendien is de getoonde Limited Edition Sport onder meer uitgerust met QV-details, waardoor slim rekenende kilometervreters niet alleen euro’s bijtelling op zak houden, maar ook in een extra vlot ogende vijfdeurs voor de dag komen. De combinatie van de fraaie rode parelmoerlak, de dikkere dorpels, niet te missen rode remklauwen, 8C-achtig lichtmetaal en de satijnkleurige buitenspiegels is wat ons betreft een ultiem recept voor een klassieker in spé. En mocht rood iets teveel van het goede zijn, de keuze is reuze. De 18 inchers zijn trouwens ook in drie verschillende designs verkrijgbaar.

Felle diesel
Goed, de 1.6 JTDm is als diesel voor de klassiekerverzamelaar van de toekomst misschien niet direct de must-have motorisering om in de collectie op te nemen, maar als we de Giulietta nu zouden moeten rijden is het wel degelijk een fijne combinatie. Sterker nog, het is zelfs een hele verrassende! Ook al hebben de Italianen alleen een 105 pk uitvoering beschikbaar voor het predikaat 20% bijtelling (de 120 pk versie uit de Alfa-stallen valt buiten de boot), met een dergelijk vermogen en 320 Nm voelt de Giulietta levendig aan. Eerlijk is eerlijk; hij heeft niet de mooiste klank en is altijd wel aanwezig, maar hij werkt hard en beloont je met opvallend gretige acceleratie. De standaard zesversnellingsbak ligt lekker in de hand en laat zich strak bedienen om een sportief kwartiertje tot een succes te brengen. Hier zijn we heel snel vrienden mee geworden. Niet overtuigd? Dan heeft Alfa ook nog de Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 170 pk op benzine met TCT-automaat in de aanbieding. Óók met 20% bijtelling.

D, N of A
Dankzij de standaard DNA-schakelaar is het karakter van de Italiaan verder naar gelang je eigen humeur in te stellen. Wanneer het rustig aan moet is de A-stand een veilige keuze. Onder dagelijkse omstandigheden biedt de N-stand een gebalanceerde mix. In de Dynamic-mode voelt de auto zich als door een wesp gestoken, waardoor de JTDm diesel niet alleen van zijn overboost gebruik maakt, maar ook sneller op het gas reageert. Een knap stukje software om een auto voelbaar op scherp te zetten want het mist zijn uitwerking niet. Omdat het gemonteerde sportonderstel (alleen op de Limited Edition Sport) van huis uit vrij stevig is, is de Giulietta in de D-stand het beste in zijn element. De besturing is voor die gelegenheid ook een tandje zwaarder afgesteld. Je eigen receptje samenstellen in een individuele modus zoals Audi dat bijvoorbeeld heeft is bij de Italianen niet mogelijk, maar of je die behoefte werkelijk hebt is maar de vraag. 

Stijvol interieur
Wel missen we een instelbaar zitvlak op de standaard lederen sportstoelen zodat ze tijdens langere ritten de bovenbenen goed kunnen ondersteunen. Verder weet Alfa heel goed waar de sportieve rijder naar op zoek is; een stijlvolle cockpit met een van rode stiksels voorzien lederen stuur, een donkere dakhemel, sportpedalen en donker geborsteld aluminium inleg. Erg fraai en behoorlijk tijdloos. Dat geldt in mindere mate voor het geïntegreerde navigatiesysteem dat de Limited Edition (Sport) standaard meekrijgt, want de interface en bediening is niet helemaal up to date. Hij wist ons overigens wel probleemloos en snel naar Essen te leiden. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.