Renault Captur is een aanwinst

De Renault Captur is volgens zijn makers een crossover voor in de stad. Maar hij heeft meer te bieden! Lees hier hoe/waarom.

Met de nieuwe Captur haakt Renault slim in op de verschuiving in de markt naar kleinere auto’s. Dan is het zaak zoveel mogelijk variatie te bieden en door die Captur kan Renault heel wat graantjes meepikken.

Op basis van de jongste editie van de populaire Clio heeft Renault een veelzijdige, multifunctionele auto neergezet die ze zelf een ‘crossover voor in de stad’ noemen, maar waarvan de gebruiksmogelijkheden zich echt wel verder uitstrekken dan stedelijke agglomeraties alleen. Je kunt er net zo goed het etiket mini-MPV op plakken, mini-SUV zelfs – en natuurlijk ook doodsimpel: mini.

Meer ruimte
Deze Captur is nauwelijks groter dan een Clio, op een wielbasis die krap twee centimeter langer is, maar biedt aanzienlijk meer binnenruimte en vooral veel meer mogelijkheden om die te benutten. Dat komt vooral doordat de Captur een flink stuk hoger is gebouwd: terwijl de carrosserie tegelijk zes centimeter langer en vijf centimeter breder is, is het met name de met twaalf centimeter toegenomen hoogte die het ruimtegevoel versterkt. De truc van die hoogtewinst is geen uitvinding van deze Fransen, maar hij wérkt wel. Op alle vier (vijf? Nou, ja) de zitplaatsen zit je nogal rechtop en dat houdt meteen winst aan beenruimte in. Dat vergroot ook het MPV-gevoel en een hoge zit wordt vooral door vrouwelijke berijders hogelijk gewaardeerd ­– en daar bestaat een groot deel van de Clio-clientèle toch uit.

Record
Terecht heeft Renault ook de indertijd in de Twingo debuterende truc toegepast om de achterbank in lengterichting verschuifbaar te maken, zodat je al naar gelang de behoeften meer plaats voor bagage kunt reserveren, of de achterinzittenden wat extra comfort gunt. Het slimme benutten van de binnenruimte resulteert dan ook in een bagageruimterecord in het B-segment: 377 liter met de bank helemaal naar achteren, 455 liter in de meest mensonvriendelijke stand en 1.235 liter met de achterbank helemaal weggeklapt. Daar kan de uitgezwaaide Renault Modus nauwelijks tegenop.

Schuiflade
Maar bij die handigheidjes blijft het binnen niet. De Captur heeft bijvoorbeeld de beste oplossing voor de kwestie dashboardkastje die we ooit hebben gezien: gewoon een fikse schuiflade (inhoud liefst 11 liter) waar behoorlijk grote spullen in passen en die bovendien zonder ernstig afbreuk te doen aan de verkeersveiligheid ook door de man of vrouw achter het stuur bereikbaar is. Oneindig veel praktischer en veiliger dan de gebruikelijk kleppen of van die ellendige naar beneden klappende – en vallende – bakjes. En dan heeft de Captur ook nog een erg bruikbaar bakje bovenop het dashboard.

Losritsen
Ook een weldoordachte praktische optie vormt de los-ritsbare bekleding. Je kunt de standaard-bekleding bijvoorbeeld voor een dagje naar strand of watersport vervangen door waterdicht spul, maar het is ook heel makkelijk om vuil geworden bekleding los te ritsen om die in de wasmachine te stoppen. En wanneer een deel beschadigd is, valt dat ook heel eenvoudig te vervangen. Standaard op de top-uitvoering Dynamique, niet leverbaar op instapper Authentique en voor € 395 op de middenversie Expression.

Customizen
Dat brengt ons op de schier oneindige hoeveelheid mogelijkheden de Captur te ‘customizen’. Dat volgt ook helemaal de trend. Om te beginnen kan het dak in een afwijkende kleur worden gespoten – en de afscheiding is dan ook daadwerkelijk eentje van de lakken zelf en niet van een carrosserienaad of een streepje kunststof. Dan zijn er allerlei vignetten en striping-patronen mogelijk, zowel binnen als buiten, en kunnen talloze sierlijsten in een veelvoud van uitvoeringen worden gekozen.

Zitpositie
Ook de bekledingsmogelijkheden zijn legio net als de materialen en kleurtjes voor het overigens heel goed verstelbare stuur. Samen met de ruime verstelbaarheid van in ieder geval de linkerstoel is het kiezen van een perfecte zitpositie een weliswaar gecompliceerd, maar tot volle tevredenheid te brengen proces. Ook elders in de Captur kan je goed zitten, maar dan moet achterin wel de maximale ruimte worden geschapen, Anders kan je het hooguit echt kleine kinderen aandoen.

Wiebelen
Wanneer je een auto zo relatief hoog bouwt als deze Captur, is het risico van onaangenaam overhellen in bochten van de carrosserie natuurlijk aanwezig. Dat is hier knap beperkt, mede als gevolg van de neiging van de Franse automobielindustrie om hun onderstellen een Duitse hardheid qua afstelling te geven. Vooral de vering van de Captur is echt stug, terwijl daarentegen de demping aan de slappe kant is, hetgeen dan weer leidt tot wiebelen in rechte lijn. Maar al met al is het weggedrag hoogst fatsoenlijk – en behoorlijk veilig. 

R-Link
Wat dat betreft put de Captur ook uit alle al dan niet elektronische veiligheidsvoorzieningen die het Renault-concern anno nu in petto heeft. Daarbij horen parkeerhulpjes en dergelijke, terwijl het infotainmentsysteem R-Link ook zo’n OpelEye-achtige waakzaamheid op allerlei verkeersborden biedt. Het navigatiedeel ervan komt van TomTom en is dus echt goed. Dan moet je alleen niet iets zwaars in het bakje in de middenconsole leggen waar ook het geheugenkaartje van het navsys zit. De mogelijkheid blijkt dan te bestaan dat door het schuiven van dat voorwerp het kaartje los komt te zitten en dan gaat de navigatie op zwart. Dat gebeurt je natuurlijk maar één keer. Voor R-Link zijn er al allerlei app’s te koop en zoals gebruikelijk breidt dat zich razendsnel uit.

Geen kleinste
Hij rijdt dus lekker, die nieuwe Captur, ongeacht welke van de twee motoren je kiest van de twee die ons tijdens de introductie in en om het Baskische Biarritz ter beschikking stonden. Zoals te doen gebruikelijk was de kleinste van het leverbare trio niet beschikbaar, de wel al uit de Clio bekende driecilinder Energy TCe 90 (pk). Hij bepaalt de vanafprijs van € 15.990 euro, een bedrag waar de concurrentie jaloers op is.

Dus gingen we op pad met de andere benzinegebruiker, de 120 pk sterke TCe die standaard is gekoppeld aan de uitermate lekkere EDC dubbelkoppelingsautomaat. Dat stemt, vanaf € 21.490, tevreden. Hij trekt lekker (zie gegevens hieronder) en is toch behoorlijk stil. Terwijl de automaat zijn werk volstrekt naar behoren doet. Net als de andere Captur heeft hij een A-label, maar wel 25% bijtelling, waar de driepitter en de diesel op 20% mogen rekenen. Update: Voor dit jaar is alleen de dCi90 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. 

Stop&Start
De diesel is de eveneens goed bekende anderhalveliter Energy dCi van ook 90 pk, maar met het lekkere koppel van 220 Nm bij 1.750 toertjes. Hier zou zo’n automaat ook best bij passen, maar die combinatie wordt over een tijdje wel leverbaar. Hij kost nu minimaal € 18.490 en kent mede dankzij het Stop&Start-systeem van de Energy’s (dat hier voor een diesel lekker vlot weer aanslaat) een gemiddeld verbruik van 3,7 l/100 km. CO2-uitstoot 95 gkm. Wie zakelijk een Captur gaat rijden zal hier hoogstwaarschijnlijk voor kiezen en dat is bepaald geen straf. 

Aanwinst
Alles bijelkaar is de nieuwe Renault Captur, in welke van de talloze uitvoeringen ook, een aanwinst. Een aanwinst in de eerste plaats voor Renault, dat er een waardige vervanger voor de toch als mislukt te beschouwen Modus in heeft, maar zeker ook voor de toenemende koperschare in het B-segment, want het aanbod wordt er met deze drie-in-een op aantrekkelijke wijze door uitgebreid. Hij staat al bij de dealers.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Renault Captur is een aanwinst
In de prijs zit geen lak. Je kunt voor de catalogus-prijs dus geen auto kopen. Ongeacht welk model en welke kleur, je moet ALTIJD lak erbij kopen. Er is dus geen enkele kleurversie in de prijs inbegrepen. Verder zijn de afleveringskosten zéér hoog.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Uiterlijk

Minpunten

Prijsstelling