Heel voorspelbaar, maar daarom niet minder interessant en je vraagt je wel eens af waarom VW dit soort kannibalen in eigen huis toelaat. Want welbeschouwd is deze Combi met zijn zee van ruimte een keiharde concurrent, niet alleen voor de Golf Variant, maar zeker ook voor de aanzienlijk duurdere Passat. De Octavia Combi is er immers met een vanafprijs van € 20.770 en die instapper kent ook nog eens een bijtelling van 20%. Kom daar eens om bij het moedermerk. In september komt er overigens een Greenline-versie bij die een bijtelling van 14% heeft, maar daar is de prijs nog niet van bekend.
Vierwielaandrijving
Het is dan ook eigenlijk verbazingwekkend dat zeker in ons uitermate prijsbewuste land er niet véél meer Skoda’s worden verkocht dan nu het geval is. Kennelijk toch een kwestie van naam en prestige, want al zijn de Skoda’s nog wel een tikkeltje soberder aangekleed dan de toch ook niet buitengewoon barokke VW’s, het design op zichzelf, de gebruikte materialen en de afwerking staan inmiddels wel degelijk op vrijwel gelijk niveau. En wat uitrustingsmogelijkheden betreft doet zeker de Octavia – en uiteraard ook deze nieuwe Combi – helemaal niets onder voor de Duitse concerngenoten. Bovendien: vanaf juni is hij ook te koop met een voortreffelijke vierwielaandrijving, wat hem voor prijsbewuste wintersportgangers toch enigszins onweerstaanbaar zou moeten maken.
Vlotter én chiquer
De Octavia is Skoda’s best verkopende model en de Combi neemt daarbinnen traditioneel een leeuwendeel van voor zijn rekening. Met de nieuwe zal dat zeker niet anders gaan, want niet alleen heeft hij een uitzonderlijk ruimte-aanbod (bagageruimte 610-1.740 liter, waar de Golf Variant tot 505-1.620 l komt en de Passat tot 605-1.730 l), het nieuwe design komt heel wat vlotter én chiquer over dan dat van de vorige editie en het interieur kan zelfs van schitterend leer worden voorzien.
Onder het leuke motto ‘simply clever’ biedt Skoda altijd wel een slimme oplossing voor overigens niet al te grote problemen. Hier bijvoorbeeld een houder voor je smartphone die in de bekerhouders in de middenconsole past. Er zitten trouwens acht van die beker/flessenhouders in, hetgeen wel erg royaal overkomt voor een vierpersoons auto.
IJskrabber
De andere aardigheidjes zijn ook sympathiek en heel doordacht. Net als bij de Octavia Hatchback (door de fabrieksmensen zelf ‘limousine’ genoemd) herbergt de tankklep een ijskrabber en is de bodem van het bagageruim omkeerbaar: één kant met prettig velours of zoiets, de andere kant met rubber waar een natte hond of bemodderde rubberlaarzen geen kwaad op kunnen. Onder de rechtervoorstoel zit een bak voor van die gele veiligheidsvesten.
Dubbele bodem
Die dubbele bagagevloer is een hoofdstuk apart, want er kunnen op vele verschillende manieren compartiment in worden gecreëerd, zodat de Combi-rijder het geheel precies op de gewenste transportbehoeften kan afstemmen. Je moet wellicht wat wat puzzelen, maar dan kan het perfect maatwerk worden. In de dubbele bodem kan ook de rolhoes van de bagageruimte worden opgeborgen, evenals de optionele dakrails. Net als bij de hatchback wordt de achterbank omgeklapt met een simpel commando van een schakelaar achterin. Ook de rechtervoorstoel kan worden platgeklapt waardoor voorwerpen tot een lengte van 2,92 m in de Combi passen.
Geen sneeuw meer
Uiteraard kan de Combi over alle veiligheidssystemen beschikken van de ‘limousine’, terwijl ook de verdere techniek identiek is, met uitzondering dan van de vierwielaandrijving. Die is semi-permanent, waarbij de verdeling tussen voor en achter bestierd wordt door een elektronisch geregelde Haldex-koppeling. Op een steil grindweggetje hebben we het even uitgeprobeerd en natuurlijk werkt het naar behoren. Alleen jammer dat er geen sneeuw meer lag. In de Alpenlanden is de Combi 4x4 uiteraard zeer in trek, bij ons zal dat wat minder zijn, maar niet alleen wintersportgangers, ook aanhangertrekkers kunnen er hun voordeel mee doen. De meerprijs zal zo rond de € 3.200 komen te liggen.
Mooi stil
Tijdens de introductieritten, die van de luchthaven van München via Autobahn en prettig kronkelende bergwegen naar Kitzbühel voerden, waren er geen verrassingen. De Combi rijdt en stuurt precies als de Hatchback, die weer exact hetzelfde rijgedrag vertoont als een Golf. Maar ons viel eens te meer op hoe mooi stil de Octavia is, waarbij opgemerkt dient te worden dat we uitsluitend met de 1.8 TSI hebben gereden, voorzien van de prettige 7-traps DSG. Voor de groep Nederlandse journalisten waren er ronduit te weinig diesels, wat jammer is want het ligt voor de hand dat ook de Combi zeer veel zakelijk gereden zal worden. En van de instapper 1.2 TSI was er maar één exemplaar beschikbaar – uitsluitend voor de Britse pers.
Maar verder: weer een prima product van de Tsjechische VW-dochter. Beslist niet goedkoop, maar wél met een aantrekkelijk lage prijs. Dat zijn verschillende dingen. En ja, het sterkst punt is en blijft de weldadige ruimte. Echt Skoda.
Schrijf een review