Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant

De nieuwe RS6 Avant 4.0 V8 TFSI heeft minder vermogen en minder cilinders dan zijn voorganger maar is toch sneller. Hoe?

Na een uitstapje met een V10 is de nieuwe Audi RS6 Avant weer terug naar zijn roots met de bi-turbo V8, en wat voor één. Ondanks het iets lagere vermogen van 560 pk is de Duitse ‘supercombi’ toch weer sneller. Levert dat ook meer plezier op? We testen het graag even uit…

We beginnen er al aan te wennen; downsizing van motoren heb je in alle soorten en maten. Mercedes-Benz doet het, BMW doet het, dus waarom Audi niet? Waar de vorige RS6 Avant nog heerlijk aan de bak kon met de 5.0 TFSI V10 uit een samenwerking van Audi en Lamborghini, heeft de derde generatie RS6 weer een geblazen V8, een 4.0 TFSI welteverstaan. Die nieuwe achtcilinder is niet alleen stukken zuiniger dan zijn voorganger door gebruik te maken van cilinderuitschakeling en start/stop-techniek, maar ook lichter. En omdat de nieuwe A6-architectuur door onder meer toepassing van aluminium ook minder kilo’s in de schaal legt en Audi voor de RS6 nóg ingrijpender gebruik heeft gemaakt van lichtgewicht materialen, blijkt de weegschaal een besparing van 100 kg hard te kunnen maken. Op een auto van twee ton lijkt dat niet zo spannend, maar omdat in die besparing ook een deel in het onafgeveerde gewicht is gaan zitten – de remmerij is ook bijvoorbeeld ook lichter geworden – staat de nieuwe RS6 nog beter in vorm op zijn wielen.

Ontkennen is niet mogelijk…
Mocht je het nog niet gezien hebben, we hebben hier te maken met 21 inch lichtmetaal. Hoewel 20 inch al serieus genoeg is, stuurt Audi ons op pad met het nog grotere en donkerder getinte setje. Natuurlijk is de verdere outfit van de RS6 ook verder naar wens in te vullen, waardoor de breed gebouwde carrosserie stoer, uitbundig met mat aluminium of een tikje sinister is te presenteren. Zeker in het antraciet met dito wielen en het carbon pakket – waarbij onder meer de buitenspiegelbehuizingen in koolstofvezel zijn gedoopt – is ontkennen niet mogelijk…dit is een snelheidsduivel (en ga aan de kant?).

Met het noemen van de RS6-motorisering kan er trouwens al een lampje zijn gaan branden. Ligt deze V8 ook niet in de S6? Klopt! De 4.0 TFSI is in die uitvoering met 420 pk al geen stakker, voor de RS6 bleek er 560 pk uit te persen. Met dat aantal peekaa’s blijft hij 20 pk onder zijn voorganger met V10 maar kan er ruimschoots worden gecompenseerd in trekkracht (700 Nm). Omdat deze enorme hoeveelheid de S tronic transmissie teveel op zijn donder zou geven, heeft Audi er wederom een conventionele automaat aan gehangen. Saai? Absoluut niet, met acht versnellingen heeft de Tiptronic altijd het juiste verzet en bovendien kan hij net zo snel schakelen als de bejubelde S tronic’s. Overigens zou een vergelijkbare S tronic transmissie ook zwaarder zijn en dat hebben de Audi engineers natuurlijk ook willen voorkomen.

Bulderende prestaties
Als we de RS6 rond München de sporen geven, is de beleving opnieuw indrukwekkend, bijna láchwekkend. Terwijl een S6 er optisch gezien subtiel de sokken in zet en ook decent te rijden is, moet de RS6 daar niets van hebben. Je wilt stevig, brutaal, herrie en supersnelle sprints? Dan krijg je dat! Door de krachtexplosie bij een flinke portie gas maak je binnen een mum van tijd ongehoord grote stappen. Vanuit stilstand naar honderd is een grapje van 3.9 seconden, onder luid gebulder van de V8. Waar de V10 door zijn tiencilinderaard heel fel en venijnig ter ore komt, klinkt de V8 juist imposant.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zijn sound vooral ‘achterin’ te horen is, want daar heeft Audi aan het uitlaattraject gewerkt om brutaal of bulderend de trommelvliezen te prikken. Met een draai aan de MMI-knop zet het Audi drive select zich in de dynamische modus, waarna de uitlaatklep zich aanpast maar ook de demping, stuurinrichting, gordelspanners én het (optionele) sportdifferentieel zich schrap zet. Ondanks de standaard quattro vierwielaandrijving biedt dit extra differentieel op de achterwielen nog meer rijplezier als je stevig gaat sturen. Resultaat? Een heerlijke Avant die niet van zijn stuk te brengen is. En zodra je toch een keer gas moet lossen ploft de uitlaat nog lekker een paar keer na. Keer op keer. Fantastisch, er komen nog net geen vlammen uit.

Mocht de gelegenheid zich voor doen dat de gaskraan open kan blijven, dan stopt de teller in principe bij 250 km/u. Met het optionele Dynamic pakket wordt de begrenzer soepeler afgesteld en is 280 km/u mogelijk. De echte liefhebbers kiezen natuurlijk het Dynamic Plus pakket, waarna je tegen iedereen kan zeggen (en zelf kan ervaren) dat de 300-km barrière geen probleem is: 305 km/u moet mogelijk zijn. Daar kwam de laatste serie RS6 van de vorige generatie net niet aan. Baas boven baas, natuurlijk.

Aan te raden extra’s
Wat de Audi RS6 moet gaan kosten is nog niet bekend. Vanwege ons CO2-gestuurd BPM-tarief kan de zuiniger geworden RS6 zomaar nog een identiek of lager prijskaartje krijgen dan zijn voorganger. Nieuwe optiemogelijkheden zoals carbonfiber-keramische remschijven, een sportonderstel met instelbare stalen veren in plaats van luchtvering met elektronische demping of Dynamic steering met variabele overbrenging en dito bekrachtiging kunnen daar uiteindelijk nog wel verandering in brengen. Welke extra’s je ook zou kiezen, twee investeringen verdienen een vinkje; het ‘RS-sportuitlaatsysteem’ (wel zo sociaal voor ander liefhebbers) en de driezitsbank achterin in plaats van twee sportstoelen. Kun je nog meer vrienden meenemen, want in de rij staan zullen ze! 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Less is more met nieuwe Audi RS6 Avant
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.