We beginnen er al aan te wennen; downsizing van motoren heb je in alle soorten en maten. Mercedes-Benz doet het, BMW doet het, dus waarom Audi niet? Waar de vorige RS6 Avant nog heerlijk aan de bak kon met de 5.0 TFSI V10 uit een samenwerking van Audi en Lamborghini, heeft de derde generatie RS6 weer een geblazen V8, een 4.0 TFSI welteverstaan. Die nieuwe achtcilinder is niet alleen stukken zuiniger dan zijn voorganger door gebruik te maken van cilinderuitschakeling en start/stop-techniek, maar ook lichter. En omdat de nieuwe A6-architectuur door onder meer toepassing van aluminium ook minder kilo’s in de schaal legt en Audi voor de RS6 nóg ingrijpender gebruik heeft gemaakt van lichtgewicht materialen, blijkt de weegschaal een besparing van 100 kg hard te kunnen maken. Op een auto van twee ton lijkt dat niet zo spannend, maar omdat in die besparing ook een deel in het onafgeveerde gewicht is gaan zitten – de remmerij is ook bijvoorbeeld ook lichter geworden – staat de nieuwe RS6 nog beter in vorm op zijn wielen.
Ontkennen is niet mogelijk…
Mocht je het nog niet gezien hebben, we hebben hier te maken met 21 inch lichtmetaal. Hoewel 20 inch al serieus genoeg is, stuurt Audi ons op pad met het nog grotere en donkerder getinte setje. Natuurlijk is de verdere outfit van de RS6 ook verder naar wens in te vullen, waardoor de breed gebouwde carrosserie stoer, uitbundig met mat aluminium of een tikje sinister is te presenteren. Zeker in het antraciet met dito wielen en het carbon pakket – waarbij onder meer de buitenspiegelbehuizingen in koolstofvezel zijn gedoopt – is ontkennen niet mogelijk…dit is een snelheidsduivel (en ga aan de kant?).
Met het noemen van de RS6-motorisering kan er trouwens al een lampje zijn gaan branden. Ligt deze V8 ook niet in de S6? Klopt! De 4.0 TFSI is in die uitvoering met 420 pk al geen stakker, voor de RS6 bleek er 560 pk uit te persen. Met dat aantal peekaa’s blijft hij 20 pk onder zijn voorganger met V10 maar kan er ruimschoots worden gecompenseerd in trekkracht (700 Nm). Omdat deze enorme hoeveelheid de S tronic transmissie teveel op zijn donder zou geven, heeft Audi er wederom een conventionele automaat aan gehangen. Saai? Absoluut niet, met acht versnellingen heeft de Tiptronic altijd het juiste verzet en bovendien kan hij net zo snel schakelen als de bejubelde S tronic’s. Overigens zou een vergelijkbare S tronic transmissie ook zwaarder zijn en dat hebben de Audi engineers natuurlijk ook willen voorkomen.
Bulderende prestaties
Als we de RS6 rond München de sporen geven, is de beleving opnieuw indrukwekkend, bijna láchwekkend. Terwijl een S6 er optisch gezien subtiel de sokken in zet en ook decent te rijden is, moet de RS6 daar niets van hebben. Je wilt stevig, brutaal, herrie en supersnelle sprints? Dan krijg je dat! Door de krachtexplosie bij een flinke portie gas maak je binnen een mum van tijd ongehoord grote stappen. Vanuit stilstand naar honderd is een grapje van 3.9 seconden, onder luid gebulder van de V8. Waar de V10 door zijn tiencilinderaard heel fel en venijnig ter ore komt, klinkt de V8 juist imposant.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zijn sound vooral ‘achterin’ te horen is, want daar heeft Audi aan het uitlaattraject gewerkt om brutaal of bulderend de trommelvliezen te prikken. Met een draai aan de MMI-knop zet het Audi drive select zich in de dynamische modus, waarna de uitlaatklep zich aanpast maar ook de demping, stuurinrichting, gordelspanners én het (optionele) sportdifferentieel zich schrap zet. Ondanks de standaard quattro vierwielaandrijving biedt dit extra differentieel op de achterwielen nog meer rijplezier als je stevig gaat sturen. Resultaat? Een heerlijke Avant die niet van zijn stuk te brengen is. En zodra je toch een keer gas moet lossen ploft de uitlaat nog lekker een paar keer na. Keer op keer. Fantastisch, er komen nog net geen vlammen uit.
Mocht de gelegenheid zich voor doen dat de gaskraan open kan blijven, dan stopt de teller in principe bij 250 km/u. Met het optionele Dynamic pakket wordt de begrenzer soepeler afgesteld en is 280 km/u mogelijk. De echte liefhebbers kiezen natuurlijk het Dynamic Plus pakket, waarna je tegen iedereen kan zeggen (en zelf kan ervaren) dat de 300-km barrière geen probleem is: 305 km/u moet mogelijk zijn. Daar kwam de laatste serie RS6 van de vorige generatie net niet aan. Baas boven baas, natuurlijk.
Aan te raden extra’s
Wat de Audi RS6 moet gaan kosten is nog niet bekend. Vanwege ons CO2-gestuurd BPM-tarief kan de zuiniger geworden RS6 zomaar nog een identiek of lager prijskaartje krijgen dan zijn voorganger. Nieuwe optiemogelijkheden zoals carbonfiber-keramische remschijven, een sportonderstel met instelbare stalen veren in plaats van luchtvering met elektronische demping of Dynamic steering met variabele overbrenging en dito bekrachtiging kunnen daar uiteindelijk nog wel verandering in brengen. Welke extra’s je ook zou kiezen, twee investeringen verdienen een vinkje; het ‘RS-sportuitlaatsysteem’ (wel zo sociaal voor ander liefhebbers) en de driezitsbank achterin in plaats van twee sportstoelen. Kun je nog meer vrienden meenemen, want in de rij staan zullen ze!
Schrijf een review