Renault ZOE - elektrisch rijden met een schone lei

De nieuwe Renault Zoe is de vierde elektrische Renault Z.E. en compleet nieuw ontwikkeld. Goed idee, zo'n schone lei?

Het offensief van Renault elektrisch aangedreven modellen wordt kracht bij gezet met de Zoe. Deze compacte vijfdeurs is de vierde telg in de Z.E.-familie die elektrisch rijden tot gemeengoed moet maken. Zijn kans van slagen wordt vergroot door de schone lei die Renault heeft gebruikt bij de ontwikkeling. Een slimme zet, want de Zoe zit doordacht en efficiënt in elkaar.

Renault ziet zich graag als leider in het aanbieden (en de opkomst van) elektrische auto's. Met de Twizy, Fluence en Kangoo Z.E hebben de Fransen al een gevarieerd trio in de showroom staan. Nummer vier, de ZOE (spreek uit: zo-éé), wordt in een speciaal daglicht gezet. In tegenstelling tot de Fluence en Kangoo - die al dan niet in Nederland ook met diesels of benzinemotoren te koop zijn - is de Zoe helemaal ontwikkeld om een elektrische auto te zijn.

Schone lei: design
Die frisse start met een schone lei komt allereerst tot uiting in het design. De Zoe staat helemaal op zich zelf en is met een lengte van iets meer dan vier meter ongeveer even groot als een Clio. We horen je misschien denken; waarom brengt Renault niet gewoon een Clio Electrique op de markt, aangezien dat model ook helemaal nieuw ontwikkeld is? Het antwoord is: marketing. Niettemin ziet de Zoe er modern en vrolijk uit, met leuke details zoals de transparante achterlichten en het grote merklogo in de neus, waarachter de stekkeraansluiting voor het opladen van de accu's schuilt. 

De accu's konden (vanwege die schone lei) laag in de auto worden geplaatst. Dat heeft in principe niet alleen een positieve invloed op het rijgedrag maar komt ook de bagageruimte ten goede. We zien het direct; hier scoort de Zoe veel punten. Met 338 liter troeft hij zelfs broer Clio (en vele concurrenten) af. Verder geeft Renault hun nieuwste elektrische spruit ook binnenin een eigen identiteit. Goed, we zien herkenbare bedieningselementen in de deuren en ook de middenconsole kennen we van de Clio, maar de Zoe heeft een nieuw digitaal instrumentarium, andere (zachte!) stoelen en komt tenslotte in verschillende interieurthema's voor de dag. Afhankelijk van de uitvoering (Life, Zen of Intens) bepaalt een beige of juist zwarte kleurstelling de sfeer. De Zen-uitvoering is zelfs afgewerkt met een Teflon behandelde bekleding om vlekken afstotend te zijn. De Zoe is overal op voorbereid, blijkt. Alhoewel, we missen een stofje in de deurpanelen, waardoor je nu bij instap wel heel veel (krasgevoelig!) kunststof voor je kiezen krijgt. Juist omdat Renault meer sfeer in de Zoe wilt brengen - want ja, elektrisch rijden is niet héél spannend - missen we die extra traktatie. Bovendien kunnen sommige concurrenten (met verbrandingsmotor) ook gewoon op die 'luxe' rekenen.

Schone lei: techniek
Ondanks dat Renault al drie elektrische modellen in het gamma heeft staan, is er op de techniek van de Zoe flink gestudeerd. Zo is het accupakket kleiner bemeten dan dat van de Fluence en monteert men voorin een nieuwe, 88 pk sterke elektromotor. Met slimmigheden zoals een warmtepomp voor de verwarming in het interieur, speciaal ontwikkelde Michelinbanden en een heel bruikbare ECO-rijstand hebben de Fransen er voor gezorgd dat de Zoe zo efficient mogelijk met zijn energie om gaat. Uit de officiële NEDC-verbruikscyclus blijkt dat de Zoe zo'n 210 km volledig elektrisch op één acculading kan rijden. Renault weet zelf dat die meetmethode lang niet altijd realistisch is en dus stelt het merk zelf dat deze afstand het maximaal haalbare is. In alledaagse omstandigheden kom je volgens Renault zo'n 150 km ver (en dat bleef ook onze ervaring), in de winter is dat 100. Wetende dat de Fluence in dat laatste geval soms slechts 70 km actieradius heeft, blijkt de kleinere, maar nog altijd 1400 kg(!) wegende Zoe inderdaad spaarzaam met elektriciteit. 

Als we gaan rijden met de Zoe blijkt ook waarom Renault hun vierde telg niet onder de noemer Clio Electrique heeft ontwikkeld. De Zoe is namelijk veel comfortabeler en goedmoediger ingesteld. De zachte stoelen, het lichte sturen, het indrukwekkend stille interieur en de vergevingsgezinde demping zorgen ervoor dat je heel relaxed onderweg bent en het niet in je hoofd haalt om een tandje bij te zetten, waartoe de heerlijk sturende Clio je zeker wel verleidt. Je merkt ook bij snelle, kleine stuurbewegingen dat het koetsje veel losser reageert en stiekem wat gewicht meesleept. Hoewel wij de keuze voor een comfortabele insteek een slimme is geweest - in en om de stad is dat toch wel lekker rijden - had Renault hier nog wel meer verfijning in aan kunnen brengen. De Fluence voelde immers ook wat 'beweeglijk' aan in dit soort situaties, maar die heeft zijn accu's relatief hoog achter de achterbank zitten.

Caméléon lader
Als eerste Renault Z.E-model introduceert het touchscreen R-Link infotainmentsysteem met navigatie, bluetooth en een (standaard!) internetverbinding, waarmee Renault-apps zijn te downloaden (en aan te schaffen). Het systeem vinden we ook in de Clio, maar is in de Zoe uitgebreid met My Z.E Connect services zodat je op afstand (via een smartphone op pc/laptop) kunt zien hoe het met de acculading gesteld staat. Optioneel, maar standaard op de Zoe Zen of Intens is er het My Z.E. Interactive services als aanvulling. Met deze interactieve software is het mogelijk om op afstand alvast de klimaatregeling aan te zetten of de lader te activeren. 

In dat kader is ook het vermelden waard dat de Zoe door zijn Caméléon lader geschikt is voor vele soorten laadsystemen, waaronder een thuisinstallatie (wallbox, laadtijd 6-8 uur), krachtstroom (laadtijd 2-3 uur) en laden met meer dan 11 kwh, zoals bij sommige publieke laadpunten. In dat geval zit de Zoe binnen 1 tot 2 uur weer helemaal vol energie. Renault heeft er niet voor gekozen de Zoe geschikt te maken voor het laden aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact. Dat klinkt misschien als een onnodige blunder, maar Renault verdedigt de gedachte dat een wallbox een veel veiligere en niet al te kostbare oplossing is.

Prijzen en accuhuur
Om de Zoe an sich betaalbaar te houden verkoopt Renault de auto exclusief accu's. Naast de vanafprijs van 20.990 euro betaal je per maand tussen de 79 euro (36+ maanden, >12.500 km) en 162 euro (>24 maanden, >30.000 km). Buiten de huurprijs voor de accu's - waarbij Renault zelf garant staat voor de duurzame werking -  komt nog een batterijverzekering a 9.35 euro. In verband met de fiscale voordelen en subsidies (zoals VAMIL, MIA en KIA) richt Renault zich met de verkoop op het bedrijfsleven. In een gunstig geval kan dat zo maar een vanafprijs van nog geen 12.000 euro betekenen. Voor leaserijders heeft Renault een tarief vanaf 399 euro inclusief batterijhuur in gedachten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Renault ZOE - elektrisch rijden met een schone lei
Een perfecte 2e auto. Gewoon 's morgens even de reisbestemming afstemmen met je partner en gaan met die banaan.
Het voor de eerste keer er in rijden was hetzelfde gevoel als toen ik voor het eerst naar een kleurentelevisie keek. Wow !
De auto rijdt voortreffelijk en relaxed. Er is goed over nagedacht. Wat mij betreft rijden we over 10 jaar allemaal elektrisch. Kunnen alle geluidsmuren (zoals ook in de reclame wordt vertoond) afgebroken worden. Wonen naast de snelweg ongezond? Hoezo.... Overheid: stimuleer het elektrisch rijden, niet alleen in 2013, maar ook in een volgend kabinet. We varen er allemaal wel bij. Zaken die nu een probleem zijn bestaan dan opeens niet meer. Schone binnensteden, geen geluidsoverlast (ook het gebruik van elektrische scooters stimuleren) Die vieze snorscooters zijn toch zo 2004! Weg met die rommel! Verbieden of 10x zo duur maken. Vrij kunnen ademen als je als fietser achter een snorfiets rijdt! Stil en schoon = sexy !!! Electric HERO'S !
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

geruisloos, rijcomfortcomfort, hoog gadgetgehalte, zuinig, aanschafprijs voor ondernemers

Minpunten

reflectie dashboard in voorruit, nog te weinig laadpalen (maar daar wordt aan gewerkt)