Anders dan bij eveneens trage starter Ford, die pas volgend jaar met de definitieve versie van midi-SUV Kuga komt, is de kans gemist om er na zoveel tijd, waarin vooral de Koreanen heftig scoorden met hun goedkope SUVferds, iets origineels voor te schotelen. De Tiguan is namelijk precies wat je er van zou verwachten: een gekrompen Touareg.
Volkswagen heeft wel wat geleerd van de Koreanen en de Japanners, namelijk dat verreweg de meeste kopers van zo’n ding het asfalt er nooit mee verlaten en dat je ze dus ook zónder vierwielaandrijving moet maken. VW denkt van de Tiguan in blufsuv-versie in ons land wel 95 procent te gaan verkopen tegen een minieme vijf procent als echte SUV.
Dat is wellicht jammer, want de Tiguan is er in twee carrosserievormen, waarvan de terreinversie er beduidend minder saai uitziet dan de uitvoering. Die leukere uitvoering heet ‘Track & Field’ en trekt zijn neus op voor heuveltjes – of verkeersdrempels – waardoor de ‘aanrijhoek’ 28º bedraagt tegen 18º voor de straatjongen. Die is er als ‘Trend & Fun’, de basisversie die vanaf 31.790 in de prijslijst staat. Topper is de ‘Sport & Style’ die 17-inch lichtmetaal krijgt, sportstoelen en een met leer bekleed stuur. Die is dan 2.800 euro duurder. ‘Track & Field’ kost 2.400 euro extra. 4Motion vierwielaandrijving alleen heeft een meerprijs van twee euromille en is onmiddellijk leverbaar, de blufsuv’s komen pas in de loop van 2008.
Volkswagen levert de Tiguan uitsluitend met ‘geblazen’ motoren. Dat is een trend die we steeds meer tegen zullen komen: allerlei auto’s met relatief kleine motoren die voorzien zijn van een turbo of mechanisch aangedreven compressor. Met die ademsteun kunnen dan toch aanvaardbare prestaties worden geleverd, terwijl bij een kalme rijstijl het brandstofverbruik prijzenswaardig bescheiden kan blijven. En rechtstreeks gekoppeld aan de dorst is ook die vermaledijde uitstoot van koolzuurgas.
Bij de Volkswagen Tiguan is er keuze uit een 1,4 liter directe inspuiter TSI met 150 pk en 240 Nm en die voldoet in de praktijk best. De tweeliter turbodiesel is ook een bekende krachtbron, die met zijn 140 pk en 320 Nm koppel zijn mannetje ook in het terrein staat, eventueel met hulpjes om heuvels angstvrij af te dalen en moeiteloos de hellingproef te doen.
Op de weg rijdt de Tiguan echt goed. Hij neemt bochten strak en zonder overhellen, terwijl de rechtuitstabiliteit ook ondanks z’n hoogte rustgevend is. Veel verschil met een Touran is er niet en ook hier is er dat aangename comfort en de mooie afwerking op VW-niveau. Er is ook veel bergruimte, van 470 liter uit te breiden naar 1.510.
Alles bij elkaar is de Tiguan een midi-SUV die niets nieuws te bieden heeft en die vooral VW en z’n dealers zal plezieren. En verstokte VW-klanten, want er zijn bij importeur Pon al 500 orders geschreven.
Schrijf een review