Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af

Van een dikke 2.0 liter en zesbak naar een 1.6 turbo met flippers aan het stuur. Is de Renault Clio R.S. nog een feest?

De nieuwe Renault Clio R.S. bevindt zich in het heetst van de strijd. Momenteel wordt de een na de andere hot hatch geïntroduceerd, dus de vraag is hoe de RS, die óók nog eens van zijn geloof gevallen omdat hij nu een turbomotor heeft gekregen, zich weer weet te bewijzen. Wij hebben het antwoord.

Eerste ronde met de nieuwe Renault Clio RS 1.6 turbo EDC. Wat een scheurneus, met 200 pk en felle looks.
Met een druk op deze knop staat de Clio R.S. op scherp.

Bij het denken aan de Clio R.S. komen al gauw een paar associaties naar boven: heerlijk sturen, een rauwe, hoogtoerige tweeliter en een zesbak waar je als een echte coureur in kunt roeren. Wat doet Renault met de nieuwe Clio R.S.? Zij kiezen voor een 1.6 liter turbomotor én een automatische transmissie met dubbele koppeling. Dit nieuwe recept is voor RS-liefhebbers even wennen, maar feit is dat de concurrentie al langer één van deze twee of allebei de ingrediënten toepast. Renault gaat dus nu met de meute mee en moet zich gaan bewijzen tussen de nieuwe Fiesta ST, Ibiza Cupra en Peugeot 208 GTI.

Snel paradepaardje
Met de peekaa's kan de Clio R.S. bijna al zijn tegenstrevers al op hun plaats zetten: de Clio heeft net als vanouds 200 pk onder de kap en trakteert nu op nog meer koppel: 240 Nm. Daarbij schakelt de EDC-transmissie lekker snel tussen niet zeven - zoals bij de Ibiza Cupra - maar zes versnellingen. In de Renault Sport-mode zijn motor en bak uitzonderlijk bij de pinken om de beste prestaties neer te zetten. Zelfs het stationair toerental wordt dan verhoogd. Het wordt niet zo hitsig als de Corsa OPC, maar potig is hij zeker. Ondanks dat de automaat bij op- en terugschakelen nooit klappen uit zal delen - dat zouden we stiekem wel leuk vinden bij zo'n racertje - vliegt de Clio R.S met gemak binnen 6,7 tellen naar 100. Hij geeft de 208 GTI met hetzelfde vermogen nipt het nakijken en profiteert hier van de inschakelbare launch control. Ook op de linkerbaan kan het paradepaardje van de Renault Sport divisie behoorlijk goed meekomen: pas bij 230 km/u(!) is de koek op. Het leuke is dat de nieuwe 1.6 liter ook nog best woest klinkt: waar de aloude tweeliter vooral rauw klonk en heerlijk in de toeren kon worden gejaagd, zet de nieuwe turbomotor het op een geraas, zeker in de Sport-stand. Aan de uitlaatsound zou Renault nog wel iets meer gedaan kunnen hebben. Wat dat betreft is de Abarth 500 - hoewel niet direct vergelijkbaar - nog altijd de onbetwiste kampioen.

Uitgebreide R.S. Monitor
Maar dat is nog niet alles. Om echt het gevoel met de techniek en de auto te krijgen heeft de Clio - met dank aan nieuwe infotainmentsystemen - een riant opgewaardeerde RS-monitor, die je alle parameters van de auto op een presenteerblaadje geeft - in dit geval het touchscreen in de middenconsole. Turbodruk, olietemperatuur, de bedrijfstemperatuur van de transmissie en koppeling, hoeveelheid tractie, G-krachten, rondetijden, vermogen en trekkracht, you name it, it's there. En als je er ook nog een USB-stick op aansluit kun je de gereden ritten ook nog aan je vrienden laten zien met 'print screens'. Altijd leuk aan de borreltafel.

Sowieso valt niet te missen dat de Clio R.S. gemaakt is om de snelle Jelle uit te hangen. Natuurlijk is de nieuwe generatie Clio van nature al een veel vlottere verschijning geworden dan voorheen maar alleen al het aggressieve bumperprofiel, het 17 of 18 inch(!) lichtmetaal en de dubbele uitlaat laat niets aan twijfel over. Let ook op het RS-embleem onder het wybertje in de neus. Zo weet iedereen dat er een potige Clio aan komt stormen... Bestel 'm lekker in het geel (Sirius Yellow) alsjeblieft, die kleur staat de scheurneus fantastisch.

Sport of Cup-onderstel
Als vanouds biedt Renault je ook de keuze om de Clio R.S. op een sport- of cuponderstel af te leveren. Weet waar je aan begint want de verschillen zijn duidelijk te voelen. Het zal duidelijk zijn dat het laatste type zich het beste thuisvoelt op het circuit en door 18 inch wielen nog heftiger smoelt. Dan komt ook de Race-mode (standaard op elke R.S.) met onder meer uitgeschakeld ESP goed van pas. Ongeacht de keuze voor het onderstel is de RS bijzonder goed in vorm; hij stuurt zeker niet te licht, houdt lang grip en kan zijn vermogen heel behoorlijk kwijt. Hier laten de Fransen zien opnieuw heel goed 'fromage' te hebben gegeten van rijdynamiek en finetuning. De Clio R.S. is en blijft hierin een uitblinker. Een mechanisch sperdifferentieel missen we niet.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio R.S. 200 EDC bijt van zich af
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5