Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback

Kia's MPV Carens is terug in de showroom en staat sterk met fijne motoren, prettig rijgedrag en aansprekende styling.

Na gereden te hebben met de pro_cee’d stappen we nu over in de ruime nieuwkomer van Kia, de nieuwe Carens. De MPV is weer terug in de familie en komt verrassend uit de hoek. Hoe? Onder meer met standaard zeven zitplaatsen, een prettig rijgedrag en een ouderwets scherpe prijs.

Autotest nieuwe Kia Carens, een MPV met standaard zevenzitplaatsen en verrassend goed rijgedrag.
De Carens is leverbaar met een TFT-scherm tussen de tellers.

Na enige jaren van afwezigheid is de Carens weer terug in de Nederlandse showroom. De nieuwe MPV is compleet nieuw ontwikkeld en voor de verandering iets korter, smaller maar vooral lager dan zijn voorganger. Kia wil hun Carens lijnrecht tegenover de Scenic’s en Zafira’s van deze wereld zetten en dus moesten de proporties worden gewijzigd. De nieuwe Carens presenteert zich dus minder pontificaal en tegelijkertijd strakker op het netvlies. Hier en daar zien we er een vleugje Ford C-MAX in, maar daar zitten we niet zo mee.

Standaard zevenzitter
Ondanks dat de nieuwe Carens iets kleiner is bemeten dan de eerste generatie, is de wielbasis juist toegenomen. Het is de ideale combinatie om meer ruimte uit minder centimeters te halen. Zodoende zit je zowel voor- als achterin lekker ruim en is er helemaal achterin ruimte voor twee kinderzitplaatsen. Om de concurrentie te slim af te zijn - behalve de Chevrolet Orlando - is de nieuwe Carens in ons land standaard een zevenzitter, waarbij de achterste twee stoelen in de laadvloer zijn weg te klappen. Verdere slimmigheden zien we terug in de bagageruimte; er is een opbergvak in de laadvloer om de rolhoes op te bergen en aan de zijkant vinden we een uitneembare LED-zaklamp om in en om de auto bij te schijnen.

Stoelendans is zoals het een echte MPV betaamt ook goed mogelijk; de stoelen op de tweede zitrij zijn individueel naar voren of achter te verschuiven, zelfs de rugleuning is naar wens verder te kantelen. Vanwege de rails die de stoelen laat verschuiven is het niet mogelijk de zitting op de klappen om de entree naar de derde zitrij te vergemakkelijken, in de Carens is het een kwestie van de rugleuning neerklappen, de stoel naar voren schuiven en naar achter klauteren.  Het is blijkbaar het één of het ander.

Moderne interieurstyling
Meer nog dan bij de eerder gereden (pro_)cee’d is de Carens in de afwerking en styling van het interieur helemaal van deze tijd. Zo zien we een nieuw, slank stuur dat lekker compact in de hand licht met daarachter een setje fatsoenlijk vormgegeven stuurhendels. De ‘jaren-negentig-stengels’ uit de meeste andere Kia’s zijn nu toch in de ban gegaan. Ook hebben de raamschakelaars nu een chique chromen randje. Verder zijn de bediening voor klimaatregeling en touchscreen-navi logisch gegroepeerd. Een nadere blik leert dat de Carens zelfs een aantal snuisterijen in zijn mars heeft; wat te denken van geventileerde voorstoelen, verwarmbare achterstoelen, een TFT-scherm voor het instrumentencluster, rijstrookdetectie, stuurverwarming en een elektrisch bediende handrem. In Nederland zul je je voor deze goodies moeten wenden tot één van de meest luxe uitvoeringen, maar feit is dat de Koreanen er wel helemaal voor zijn gegaan. Bovendien is de standaarduitrusting – airco, cruise control, elektrische ramen rondom, radio/cd/mp3 en instelbare stuurbekrachtiging – lekker op peil.

Prettig rijgedrag
Die constatering blijft overeind als we gaan starten en rijden. Kia voorziet de Carens van de bekende 1.6 GDI benzinemotor uit de Cee’d en Sportage of trakteert op een 2.0 liter variant (al dan niet met automaat). Die eerste zal in ons land de meeste aftrek vinden en kan de Carens zonder morren in beweging brengen. Natuurlijk, in de heuvels van Monaco en omstreken moet hij heus wel eens hard werken, maar de viercilinder is erg soepel en kan zijn krachten via zes versnellingen overbrengen. De 1.6 GDI is gewoon een verstandige keuze als je op zoek bent naar nette prestaties, zonder al teveel motorgeluid en een bescheiden brandstofverbruik. De 2.0 GDI levert met 166 pk een stuk meer vermogen maar is ook een paar mille duurder. Automaatrijders zijn wel altijd op deze variant aangewezen en stappen hoger op de luxe-ladder in. Dat maakt de automaatvariant van de Carens wel meteen pas bereikbaar vanaf 33.995 euro, terwijl de Carens er al vanaf 23.995 euro is. Het is niet anders, de importeur moet keuzes maken bij het bepalen van klantwensen. Aan de andere kant: bij Renault en Opel ben je duurder uit voor hun MPV met automaat. 

Geen 20% bijtelling, maar…
Dat sommige klanten liever ook een uitvoering met 20% bijtelling wensen kunnen we goed begrijpen. De 1.7 CRDi diesel met 115 of 136 pk is behoorlijk zuinig, maar niet spaarzaam genoeg om die zakelijke groep rijders blij te maken. Nu is dat in dit segment ook geen vanzelfsprekendheid, maar als Ford het met de C-MAX lukt, Opel de Zafira 1.6 CDTI naar voren kan schuiven en Renault hetzelfde kunstje kan uithalen met de dCi’s in de Scenic-familie, gaat het toch kriebelen. Aan de andere kant geldt ook hier: de aanschafprijs van deze modellen ligt hoger en dus is er geen reden om de Kia subiet van tafel te vegen. De Carens 1.7 CRDi start bij 25.995 euro, met 1000 euro meerprijs voor de 136 pk versie. Die laatste is er ook met een automaat.

Wat de nieuwe Carens tot slot valt te prijzen – los van die harde bijtelling, CO2 en geld - is zijn rijgedrag. Het zachte, zelfs iets weke karakter van zijn voorganger is verruild voor een strakke, alert reagerende carrosserie, zonder noemenswaardig overhellen of losbandigheid. Daarbij blijft de Carens meestal netjes comfortabel. Of dat laatste bij het kiezen voor de gelikte 18 inch wielen nog steeds het geval is, moeten we je schuldig blijven. Onze testauto stond op decente 17 inchers, zoals dat bij de meeste Carensen het geval zal zijn. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (22)

Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Play infomratvie for me, Mr. internet writer.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Play infomratvie for me, Mr. internet writer.

Minpunten

Play infomratvie for me, Mr. internet writer.
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
jan. 2008 deze auto gekocht mede doordat er een gasinstall. werd bijgeleverd. elke keer gaat het controle lampje branden alles is nagekeken en kleppen gesteld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Na zes testritten in verschillende andere diesels van dit type te hebben gemaakt , is de keus duidelijk op de 20.00 l diesel gevallen. stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
ik heb nu onderstaande mail gestuurd naar KIA Hallo, ik zit met het probleem dat ik 3 jaar terug een kia carens heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Kocht dec. 2008 een aanbieding Carens met LPG. Nooit over kleppenstellen gesproken - Kia heeft garantieclaims en komt 2de helft 2008 met de opdracht.. Lees volledige review.
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Erg fijne auto (zeker voor zijn geld). Verbruik valt een beetje tegen waarschijnlijk vanwege de grootte en het gewicht. Tip: zorg dat je er de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Andre V., je bent niet de enige. Ik ben al 2 jaar met mijn Kia bezig, hij heeft een vreselijke wegligging. Toen ik hem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Al vanaf aankoop nieuw treden irritante stuurtillingen op rond de 115 km/uur. Niet altijd optredend.Dealer weet niet waar dit aan ligt. Dat is vreemd, omdat.. Lees volledige review.
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
nu 16 mnd in bezit nieuw gekocht. ik heb er nu 30.000 km mee gereden lpg ligt er 25.000 km in. Net 30.000 km beurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Auto bevalt prima, echter, kleppen stellen bij Carens 3 (2008) met LPG is wel erg kostbaar. (€500!!) Daarvan werd door KIA geen melding gemaakt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Sinds juni 2008 ben ik in het bezit van deze auto, en ik heb probleemloos de eerste 20.000 km gereden (ik had niet anders verwacht)... Lees volledige review.
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
zeer complete auto. veel goedkoper dan zijn collega's met de voor mij belangrijke uitgangswaarden: grootte zithouding caravantrekker opbergmogeijkheden nu ca 30.000 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Prijs /produkt is goed, brandstof verbruik met benzine goed, op gas een op 8 /7,5. Lak is wat zacht... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
een perfecte auto voor z`n prijs.in combinatie met automaat rijdt deze auto heerlijk.nu 24000 km gereden nog geen problemen. de restwaarde na een paar jaar is nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Rond 115 km/uur treden soms stuurtrillingen op. Dit kan weer verdwijnen na het berijden van een lichte bocht in de weg. Alle wielen al eens.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Prima auto zonder problemen Goede caravantrekker LPG tank is te klein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Ik heb mijn kia carens nu bijna twee jaar in bezit en ben nog steeds bezig om de stuurtrilling afdoende verholpen te krijgen. Eerst.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Sinds 3 weken in het bezit van deze mooie auto. Ligt stevig op de weg en ziet er goed uit. Een stuk stoerder dan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Sinds nov 2007 eigenaar van de 2.0 xtra benzine uitvoering. Ik heb daarbij LPG onderbouw(47 lt) genomen. Auto rijdt perfect. Zit lekker. Biedt aan de inzittenden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Fijn auto om te rijden. Met de hefdakcaravan erachter geen enkel probleem. Veel opbergruimte en handige vakjes. De mensen kunnen achterin riant zitten. Wel lust.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Sterke auto, redelijk zuinig en probleemloos. Wel breekt regelmatig de bevestigingspunten af van de afdoekhoes van de bagageruimte. Het kunstsof is gevoelig voor krassen. de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Kia Carens maakt verrassende comeback
Ik rij nu 5 weken in deze nieuwe Kia Carens. Hij bevalt prima. Heeft een zeer complete uitrusting in verhouding tot zijn prijs. Sterke en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5