Opel heeft ervoor gekozen het dieselprogramma ‘top down’ te renoveren. Voor ons land was het waarschijnlijk verstandiger geweest juist met de kleinste te beginnen, dan was bijvoorbeeld de nieuwe, geinige Adam met een ‘schoon’ dieseltje in aanmerking gekomen voor van die leuke belastingvoordeeltjes.
Past voortreffelijk
Maar Opel pakte eerst hun hoogbejaarde 1,9 diesel aan en verving die, begin vorig jaar al, voor de Insignia door een tweeliter biturbo. Die hoogst moderne oliestoker kreeg kort daarna een plekje in een Astra en wordt nu ook in de Zafira Tourer (zo heet de derde generatie van die uit 1999 stammende midi-MPV) geschroefd. En daar past hij voortreffelijk in.
De BiTurbo maakt de Zafira Tourer tot de krachtigste midi-MPV met dieselmotor van het moment: 195 pk en een heerlijke soepele 400 Nm koppel. Tot voor kort zou Ford hem in dit marktsegment met hun 2,2-l TDCi die 200 pk levert de baas zijn geweest, maar die wordt althans in ons land niet meer geleverd.
Snelle drukvulling
De souplesse en acceleratie van de BiTurbo zijn werkelijk indrukwekkend. Bij lage toerentallen zorgt een heel kleine turbo, die dus erg vlot op toeren komt, voor een snelle drukvulling van de vier cilinders. In het midden-toerengebied komt zijn grote broer te hulp, die de druk van de inlaatlucht eerst opvoert, om die vervolgens door de kleine naar de vereiste werkdruk te laten brengen. Bij hoge toerentallen kan de grote turbo het helemaal in z’n eentje af. Beide turbo’s hebben een eigen, navenant deel van de forse interkoeler.
Bij het accelereren merkt je niets van het toch vrij ingewikkelde – en uitsluitend door het toerental gedirigeerde – spel tussen de turbo’s. Dat accelereren doet de Zafira BiTurbo vrij gretig en de door de fabriek opgegeven 8,9 tellen waarin de honderd bereikt kan wordt voelt in ieder geval lekker vlot aan. Omdat het tijdens de kennismaking in de buurt van Rüsselsheim flinks ging sneeuwen hebben we geen pogingen gedaan de acceleratietijd met de polschronograaf te verifiëren – en de top van 218 km/h geloofden we ook wel.
Aangenaam vlot
Waar het om gaat is dat deze nieuwe diesel de Zafira in alle opzichten een aangenaam vlotte MPV maakt. Het weg- en stuurgedrag wordt door de relatief licht gebouwde dieselmotor niet negatief beïnvloed en daar was al weinig op aan te merken. Na de Ford C-Max is het de best sturende in z’n klasse.
Vanwege de sneeuw hebben we rustig gereden, waardoor het verbruik aardig in de richting kwam van het, uiteraard volledig theoretische, officiële verbruik. Dat bedraagt 5,6 l/100 km, mede door het standaard stop/start-systeem. Zijn CO2-productie van 149 gkm sluit hem echter buiten van fiscale presentjes, waardoor het succes van deze topdiesel althans in de zakelijk markt ook nogal theoretisch zal blijven.
Dertig holletjes
De nieuwe motor is in de Zafira prachtig stil, zoals moderne diesel dat kunnen zijn. Het draagt bij aan het op een zeer hoog peil staande comfort, waaraan onder meer de aanwezigheid van dertig ‘holletjes’ op spullen op te bergen (inclusief de innovatieve ‘Flex’-middenconsole, waar je een boel in kwijt kunt raken – in beide betekenissen) aardig bijdraagt.
Ook het stoelsysteem is comfortabel. De tweede zitrij heeft afzonderlijke zetels die individueel, de buitenste twee ook in zijdelingse richting, verschoven kunnen worden. Wie voor de zevenzits-versie kiest is gezegend met een derde zitrij die gladjes in de bodem kan verdwijnen. Al het meubilair heeft de zegen van de Duitse vereniging van rugpatiënten, dat u dat even weet.
Opel Eye
Uiteraard heeft deze topdieselversie de beschikking over al die elektronische gadgets die bij Opel veiligheid en/of comfort kunnen verhogen. Daar hoort het Opel Eye toe, dat steeds meer verkeersborden (her)kent en nu ook de rijstrookbewaking voor z’n rekening neemt. Bovendien informeert hij de adaptieve cruise control en die werkt ook in de ‘horizontal blizzard’ uitstekend. De dodehoek-waarschuwing gaf in de sneeuw echter de pijp aan Maarten. Ook Opels parkeerautomaat is tot de collectie toegetreden, maar zat jammer genoeg niet op de Zafira waar wij mee op stap waren. We hadden wel eens willen zien hoe dat op een dichtgesneeuwde parkeerplaats zou gaan.
Onze conclusie is dat deze krachtige en vooral erg soepele diesel een mooie aanvulling op het al zo uitgebreide motorenprogramma van de Zafira Tourer, maar dat hij vanwege het missen van die marktverstorende fiscale premies in Nederland zeker zakelijk niet erg succesvol zal worden.
Maar Opel gaat onverdroten door met de modernisering van hun dieseltractie, want ‘op’ Genève presenteren ze een nieuwe 1,6 liter dieselvariant met 136 pk en 320 Nm. Die motor verbruikt 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) en voldoet al aan de toekomstige Euro 6-emissienorm. Dankzij de bescheiden CO2-uitstoot komt die nieuwkomer wel in aanmerking voor 20% bijtelling. Zakelijk succes gegarandeerd.
Schrijf een review