De elektrisch aangedreven microbus heeft zijn roots in Frankrijk liggen. De Mia Electric wordt gebouwd in de fabriek waar in de jaren negentig de Peugeot 106 en Citroen Saxo Electrique van de band liep. De in Cerizay gevestigde faciliteit heeft capaciteit voor zo’n 1000 exemplaren per maand. Na zijn introductie op de Franse markt in 2011 geleden brengt de importeur - heftruckbouwer STILL uit Hendrik-Ido-Ambacht - sinds kort de Mia Electric in Nederland aan de man, op geel en grijs kenteken.
Shuttle
Voorzien van een achterbank of twee losse stoelen is de Mia Electric ideaal voor shuttlevervoer op of tussen bedrijven en zorginstellingen. Op grijs kenteken biedt de elektrische microbus slechts plaats aan de bestuurder, die centraal voorin op een prima zittende stoel plaatsneemt. Achter hem of haar is er dan alle ruimte om een vrachtje mee te nemen. Met een laadcapaciteit van 1.5 m3/1500 liter en 383 kilo laadvermogen is de Mia Electric natuurlijk niet bedoeld om met groot en zwaar materiaal op pad te zijn, maar voor bezorgdiensten van pakketten of eten en drinken is hij heel geschikt.
Individualiseren op maat
De importeur weet te vertellen dat er in de fabriek allerlei mogelijkheden zijn om de veelzijdigheid van de Mia te vergroten. Naast een schuifdeur aan weerszijden kan er ook een raampje met rolluik worden ingebouwd of dakrails worden geplaatst. Voor de liefhebber behoren ook verschillende kleuren lichtmetalen velgen tot de mogelijkheden. De op de Autosalon van Parijs gepresenteerde Mia Paris is een goed voorbeeld waar alle extra mogelijkheden en accessoires zijn benut.
EV-en in en om de stad
Zoals zijn naam doet vermoeden is de Mia Electric elektrisch aangedreven. De achterwielen worden aan het rollen gebracht door een 24 pk sterke elektromotor, die voor ritten in en om de stad prima tot zijn recht komt. In de ECO-modus voelt de nog geen 800 kilo wegende Mia een stuk tammer maar blijft het acceleratievermogen voldoende op peil, tegen een lager energieverbruik uiteraard. Hoewel de opgegeven topsnelheid 100 km/u zou moeten bedragen, neemt de acceleratie rond 80 km/u zienderogen af. We moeten de Mia Electric dan ook echt als een klasse apart zien, die van de microbus en niet als een elektrische bestelbus zoals de Renault Kangoo ZE. Die is niet alleen een stuk duurder, maar ook veel groter. De Mia Electric meet slechts 2.87 meter, ideaal voor vervoer in drukke steden. Alhoewel, de schuifraampjes in de schuifdeuren ontnemen door hun constructie wel enig zicht. Altijd opletten met de dode hoeken, dus. Er is trouwens ook nog een ‘lange’ Mia, met een lengte van 3.17 meter en maximaal vier zitplaatsen. De bagageruimte bedraagt met alle zitplaatsen ingebouwd zo’n 420 liter. Voor de ‘korte’ Mia met een zitplaats voor de bestuurder en twee daarachter is dat 260 liter.
Hoe zit de Mia verder in zijn spullen? De Fransen voorzien in het broodnodige zoals een radio, verwarming en ventilatie, een airbag, centrale vergrendeling met afstandsbediening, 12V-aansluiting en een standkachel. ABS met remassistent is eveneens standaard; toch een veilig vangnet bij een eventuele noodstop, al bespeuren we verder een probleemloos remvermogen. De accu heeft voldoende capaciteit voor 80 kilometer rijden en is in drie uur op te laden aan een laadpaal of een geaard huis-tuin-en-keuken stopcontact. Er is ook nog een groter accupakket dat prik biedt voor 125 kilometer.
Onderhoud en service aan de deur
Waar de Mia Electric helemaal op scoort is zijn prijs. Met dank aan de verschillende subsidieregelingen (MIA,VAMIL en meer) die ons land kent voor ‘duurzame investeringen’ – waar een elektrische auto onderdeel van kan zijn – kan de prijs afhankelijk van de koperssituatie (ZZP-er, een BV, privé, etc.) uit komen op zo’n 9700 euro. Zonder bijtelling, BPM of wegenbelasting. Kijk voor meer informatie over deze regelingen op deze website van het Ministerie van Economische Zaken. Daarbij komt nog dat de Nederlandse importeur het periodieke onderhoud aan de microbus op locatie verzorgt en daar dus geen extra tijd (of kosten) vrij hoeft te maken. Er zijn zo’n 100 servicepunten door het land verspreid waardoor er altijd snel kan worden gehandeld. Ook bij pech onderweg. Mia’s gaan de weg op met twee jaar garantie op de auto en drie jaar garantie op de accu.