Het succes van de A6 en 5 Serie moet Mercedes-Benz toch een beetje dwars hebben gezeten. Die auto's werden (op afroep) steeds comfortabeler en hebben een design gevolgd dat blijkbaar in grotere getalen in de smaak valt dan de E-Klasse. Nu begon de grote Duitser daarnaast een beetje conservatief af te steken tegen de nieuwe modellen van Das Haus zèlf en dus werd het tijd om de neuzen weer dezelfde kant op te laten wijzen. Mercedes is daarbij verder gegaan dan gebruikelijk, omdat het nu ook mogelijk is om de ster naar de grille te laten verhuizen (bij de Avantgarde en AMG). Ook heeft men afscheid genomen van de zogenoemde Ponton-lijn in de achterste wielkasten, mede vanwege het nieuwe bumperdesign en de wens om het accent van de E-Klasse meer op dynamiek te leggen dan op klassiek. Het is misschien even wennen voor degene die de statige sedan en Estate al langer rijden en nu zo zien staan, maar dat het Mercedes uiteindelijk geen windeieren zal leggen is duidelijk.
Klokje en stuurhendels verhuisd
Zoals we dat bij meerdere recente facelifts van het merk hebben gezien kan ook de E-Klasse in 2013 op een vernieuwd interieur rekenen. In de basis blijft de strakke recht-toe-recht-aan stijl voor het dashboard van kracht, maar extra randjes chroom en nieuwe bekleding geven het geheel toch een eigentijdsere indruk. Een breuk met de traditie is het nieuwe IWC-klokje tussen de ventilatieroosters in plaats. Voorheen kreeg de analoge klok een plekje naast de snelheidsmeter. In navolging van de B-, A-, en ML-Klasse is tenslotte ook de ‘combi-stengel’ van de richtingaanwijzer en ruitenwisser hoog aan het stuur geplaatst, terwijl die van de cruise control juist omlaag ging.
Nog meer veiligheid
Hoewel er aan het COMAND-infotainmentsysteem op een nieuw TwinView scherm uit de S-Klasse na weer niet veel is veranderd, is de E-Klasse ook zijn tijd vooruit gegaan met nieuwe en verbeterde assistentiesystemen. De E-Klasse was al een hoogvlieger met actieve veiligheidsystemen maar met de facelift wordt het niveau naar een nog hoger plan getild. Zo is Attention Assist (vermoeidheidsdetectie) nu tot 200 km/u ingeschakeld en schept een 360 graden camera een volledig beeld tijdens inparkeren. Het inparkeersysteem kan nu ook zelf remmen, in plaats van alleen insturen. De radar voor voetgangersdetectie maakt het voor de E-Klasse nu mogelijk een noodstop te maken (lees: een aanrijding en verwondingen te voorkomen) tot een snelheid van 50 km/u, precies de snelheid die in de stad wordt gereden. Mercedes-Benz heeft hiermee een primeur in handen, aangezien bijvoorbeeld het system van Volvo tot 35 km/u operationeel is.
Bij een naderende aanrijding met een auto van achter zet het Pre Safe Plus systeem alvast de riemen en remmen strak om doorschieten te voorkomen. Om de veiligheid tijdens cruisen op lage snelheid te verbeteren kan de adaptieve cruise control Distronic Plus nu ook automatisch een voorligger volgen, zelfs als er bochten genomen moeten worden. Dat was het? Nee. Het oog onder de binnenspiegel heeft opnieuw huiswerk gedaan om meer verkeersborden te detecteren. In Duitsland kan het systeem daardoor zelfs alarmeren als je gaat spookrijden. Alleen de nieuwe S-Klasse die dit jaar in eigen land wordt gepresenteerd zal 'm nog kunnen gaan aftroeven met onder meer luchtvering voorzien van een vooruitziende blik en nog enkele andere innovaties.
Nieuwe motoren
Met het debuut van de E-Klasse in 2009 introduceerde Mercedes een nieuwe motorfamilie met onder meer de 1.8 liter turbomotor als opvolger van de compressorvariant. Tussentijds zijn vele motoren ook nog eens fijngeslepen en ook werd de trage 5-trapsautomaat vervangen door de soepele 7G-Tronic, later inclusief razendsnel werkende stop/start/techniek. Vanaf nu is de 1.8 liter viercilinder in de nieuwe E-Klasse opgevolgd door een nieuwe tweeliter turbomotor die leverbaar wordt in verschillende varianten. De viercilinder deed al dienst in de recent geïntroduceerde A- en B-Klasse maar is uiteraard aangepast om in lengterichting te kunnen worden geplaatst. Met 211 pk en een riante 350 Nm is de door ons gereden E 250 prima af. De viercilinder klinkt weliswaar niet sprankelend maar blijft wel op de achtergrond en is voldoende krachtig. Voortaan staat een 184 pk versie van deze motor aan de basis als E 200. In tegenstelling tot de E 250 is deze ook met een handgeschakelde zesbak verkrijgbaar.
Sturen en rijden doet de E-Klasse als voorheen; nadrukkelijk comfortabel, ingesteld op onthaastende (vakantie)kilometers. De standaardstoelen zijn overigens wel een beetje vlak, de multicontourstoelen zijn het overwegen waard. Met het optionele AMG-sportonderstel worden de teugels van de ophanging nog wel een beetje aangetrokken, bij de optionele Airmatic luchtvering wordt je juist helemaal op handen gereden.
Felle drieliter
Hoger op de ladder staat nu een nieuwe 3.0 liter turbomotor met zes cilinders, aangeduid met de naam E400. Onder die noemer ziet ook in Amerika een hybridevariant het licht, waarbij in Europa de focus wordt gelegd op de dieselhybride E300 BlueTEC met 20% bijtelling. Onze E 400 blijkt een grote verrassing; hij klinkt gretig en romig en nodigt uit om aan het werk te gaan. Dat hadden we niet verwacht, je zou bijna denken dat hier die verslavende 3.7 liter V6 van Infiniti (en Nissan) dienst is gaan doen! Wie deze 333 pk sterke motorisering besteld heeft wordt rijkelijk beloond met zescilinderzang. Heerlijk. De E 300 met de 3.5 liter zespitter levert 252 pk en slaat een mooie brug tussen de E 250 en later leverbare E 400.
Dieselen doet de E-Klasse weer met de vertrouwde 2.1 liter viercilinders 200/220/250 CDI met 136 tot 204 pk en de geoliede 300 en 350 CDI zespitters. De viercilinders hebben voldoende kracht en zijn mooi zuinig, maar tegen die zachte loop van de zespitters kunnen ze niet op. Alleen daarom zijn die al het overwegen waard, al rekent de dealer traditiegetrouw wel flinke meerprijzen. Als alternatief komt Das Haus ook nog met een E-Klasse op aardgas. Deze bivalente E wordt voorzien van de nieuwe viercilinder aandrijflijn uit de B-Klasse Natural Gas Drive.
AMG met 4MATIC
Aan de top gaat de E-Klasse opnieuw zijn boekje te buiten, voor het eerst (lees: door vraag uit Amerika) wordt het de 63 AMG met 5.5 bi-turbo V8 makkelijk gemaakt om zijn krachten naar alle wielen over te brengen. De E63 AMG S 4 MATIC doet daar ook nog eens een schep vermogen bij waardoor het totaal op 585 pk uit komt. Een echte baas boven baas in het segment, die bulderend van zich laat horen. Wie trouwens vreest dat er E 63 AMG S 4MATIC niet meer te roken, driften en gummen valt heeft het gelukkig mis, de techneuten wilden zelf ook een lolletje en hebben het systeem speels afgesteld. Onze ervaring met deze ultieme E-Klasse verdient een eigen podium en daarom zullen we daar spoedig separaat over uitwijden.
Lagere prijzen
De bread-and-butter motorisaties van de E-Klasse zijn in Nederland scherper dan ooit geprijsd, een heugelijk feit dat we vooral te danken hebben aan de lagere CO2-cijfers van de meeste motoren - want minder CO2 is een lagere BPM. De nieuwe E-Klasse staat vanaf april bij de dealer en prijzen beginnen bij 45.900 euro als Limousine en 50.200 euro als Estate.
Schrijf een review