Eerste indruk Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid

Een auto bedoeld voor de zakelijke markt slaagt of zakt met gunstige bijtelling. De Mercedes-Benz E-klasse mag zich als enige in het segment scharen in de 20% categorie. Die luxepositie hebben de Duitsers bereikt met dieselhybridetechniek. Is de E 300 BlueTEC Hybrid dus een gouden formule voor het zakelijke segment?

Al kort na de introductie van de E-Klasse in 2009 deed Mercedes-Benz al de belofte een heel zuinige hybridevariant te gaan introduceren. In tegenstelling tot de hybride S-Klasse moest de E-Klasse een hybride met dieselmotor worden omdat die motoren in dat segment nou eenmaal meer ingeburgerd zijn. Bovendien leent een dieselmotor zich nog beter om tot lage CO2-cijfers te komen. Na de intrede van de al heel efficiënte 200/220/250 CDI en de extra zuinige 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition is het de E 300 BlueTEC Hybrid die nu aan kop gaat met 107 gram CO2 per kilometer. Dankzij die score komt de E-Klasse in ons land als enige flinke zakensedan in aanmerking voor 20% bijtelling. Ondanks dat de E-Klasse het in de lease minder goed doet dan een A6 of 5 Serie, weten we ook dat bijtelling veel invloed heeft op de vraag. In die zin kan de dieselhybride E-Klasse dus een groot succes worden.

Vlak voor de facelift
De eerste verkoopcijfers geven echter een onvolledig beeld. Mercedes-Benz heeft de E 300 BlueTEC Hybrid geïntroduceerd op het moment dat de facelift van het model al langzaam in het vizier kwam en dus wachten bijtellingsjagende kilometervreters natuurlijk op ‘de nieuwe’. Aangezien de techniek van de E 300 BlueTEC Hybrid vrijwel ongewijzigd in de vernieuwde E-Klasse wordt toegepast, kunnen we al wel feilloos vertellen wat je te wachten staat.

De basis van de E300 BlueTEC Hybrid wordt gelegd door de 250 CDI dieselmotor. Deze 2.1 liter viercilinder levert al 204 pk en 500Nm maar wordt nu bijgestaan door een 27 pk sterke elektromotor die ook nog eens een flinke duw aan koppel toevoegt. De vertrouwde 7G-Tronic automaat is net als bij de reguliere E 250 CDI van de partij maar werkt nu met een dubbele koppeling. Dat heeft een iets minder goede uitwerking op het trekvermogen (0 kilo) maar zorgt er wel voor dat hij nog sneller schakelt, zonder dat dit op enige wijze oncomfortabel wordt. Met de elektro- en dieselmotor tezamen sprint de E 300 BlueTEC Hybrid in 7.5 seconden naar 100 en moet 242 km/u mogelijk zijn. Net als de 250 CDI. De belangrijkste reden waarom de 15% sterkere Hybrid vaak toch sneller is dan de E 250 CDI ligt gelegen in het koppel van de elektromotor waardoor tussenacceleraties nog eerder zijn gepiept.

Waar álle andere hybrides een accupakket in of onder de bagageruimte hebben liggen en dus inboeten op vrije liters voor koffers en tassen, plaatst Mercedes-Benz een zeer compacte lithium-ion accu onder de motorkap. Omdat het gewicht van de auto hierdoor 'slechts' 80 kilo toeneemt is de prestatie- en verbruikswinst dus maximaal.

Verbruikswinst klein tot aanzienlijk
Het verbruik van de E 300 BlueTEC Hybrid (4.1 l/100km) ten opzichte van de E 250 CDI (4.8 l/100km) is aanzienlijk, evenals de CO2-winst van bijna 20 gram. Testen van Duitse media – net als onze metingen – bevestigen echter dat de dieselhybride in de praktijk niet in diezelfde mate zuiniger is. Gemiddeld scheelt het per liter een kilometer of anderhalf, twee en kun je iets beter 1 op 20 scoren in plaats van 1 op 19. Althans, als je er in en om de snelweg mee rijdt. Op een tank kom je alsnog minder ver omdat de inhoud is verkleind naar 59 liter. Bij lage snelheden en in stedelijke ritten kan de E-Klasse kortstondig volledig elektrisch rijden en lang uitrollen, zodat er geen druppel brandstof wordt verbruikt. Dit beslist het hybridebrein allemaal zelf want een 'EV-mode'-knopje is er niet. De meerwaarde van de techniek komt dus tot uiting in situaties waar auto’s in dit segment niet veel te vinden zijn. Tenzij ze als taxi worden ingezet, natuurlijk.

Meer voor minder
De kleine verbruikswinst betekent niet dat de E 300 BlueTEC Hybrid in ons land geen toekomst heeft. Zoals gezegd komt deze E-Klasse als enige in zijn segment in aanmerking voor 20% bijtelling. En dankzij onze CO2-bepalend BPM-beleid ligt de aanschafprijs van de E 300 BlueTEC Hybrid zo’n 665 euro lager dan de reguliere E 250 CDI met 7G Tronic automaat. Als laatste voldoet de hybride door zijn BlueTEC-emissiefilter al aan de Euro6 emmissienorm, dus is de E 300 BlueTEC Hybrid ook altijd schoner dan zijn andere dieselbroers. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Eerste indruk Mercedes-Benz E 300 BlueTEC Hybrid
Geachte heren;
Graag verneem ik prijzen en de uitvoering van de
Aklasse. Hoogachtend; H.H.Fronczek.

hhfronczek@onsbrabantnet.nl
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Mooie wagen

Minpunten

Onbekend