In Japan weten ze al jaren dat Nismo-modellen van Nissan stijf staan van adrenaline en snelheid. In Europa is het debuut van dat label bewust iets minder hardcore, maar dat kan de pret van de Juke Nismo helemaal niet drukken. Als compacte, lichtvoetige crossover is de Juke als geen ander in de Nissan-range geschikt om door Nismo behandeld te worden; een Micra is te braaf, een Qashqai te ‘vriendelijk’. Sterker nog, de techneuten hebben zodanig de smaak te pakken dat er twee Juke Nismo’s op de planning staan, de een nog krachtiger dan de ander. De eerste variant staat binnenkort bij de dealer en hebben we daarom uitgebreid kunnen bekijken en beproeven.
Vaarwel flessenkokers
Als Nismo-telg zijnde staat de Juke nog steviger op zijn wielen, helemaal als je hem van voren bekijkt. Waar de achterzijde slechts een enkele, iets dikkere uitlaat in een scherper uitgesneden bumper laat zien, valt vooraan niet te missen dat deze Juke tot nog meer in staat is dan een gemiddeld exemplaar. De traditionele voorbumper met de drie ‘flessenkokers’ is vervangen door een gespierd exemplaar met constrasterend zwarte onderspoilers, verder versierd door een rood randje dat doorloopt langs de side-skirts (ook zwart) en de achterbumper. Ook branden er overdag twee horizontale LED-strips om zijn aanwezigheid kenbaar te maken. De grille is afgewerkt met hoogglans zwart zodat het rooster weer iets kleiner kon uitvallen. Tenslotte is ook het onderstel nog ietsje verlaagd. Wij vinden het resultaat meer dan geslaagd.
Alcantara!
Ons enthousiasme over de Juke Nismo blijft overeind zodra we het portier openen: het stuur is bekleed met alcantara! De laatste keer dat we dergelijk materiaal ‘in handen hadden’ reden we in een hele dure Duitser met een prijs waar je ook een huis van kunt kopen. Door ook de sportstoelen met alcantara te bekleden en een dieprode toerenteller voor te schotelen is de sportieve toon direct gezet. En dan hebben we ook nog de voor de hand liggende accessoires zoals een setje sportpedalen, Nismo-instaplijsten en een leuk pookje met rode stiksels nog. Nissan scoort hier nogmaals veel punten, terwijl met de basis van het Juke interieur – een geborgen zit en de op een motorfiets geïnspireerde hoge middentunnel – al weinig mis was. Mogelijk zien we ook nog een kekke iPad-applicatie als accesoire terug waarmee een aantal auto's waren verbonden. Die app geeft presenteert extra informatie vanuit het motormanagement zoals turbodruk en temperatuur. Leuk!
Toefje meer paardenrkracht
Als de Nismo-behandeling van in- en exterieur al zo intensief is geweest, wat voor spektakel kunnen we dan wel niet onder de motorkap verwachten? Het eindresultaat ligt dichter bij de doorsnee Juke dan de beestachtige Juke-R met bi-turbo V6 uit de GT-R. De Nissan techneuten hebben de 1.6 DIG-T turbomotor uit de Juke ietsje opgepompt naar 200 pk en 250 Nm. De vermogenswinst van tien peekaa is misschien een tegenvaller, maar houd er rekening mee dat de uitstraling van de Juke Nismo en het verlaagde onderstel al een flinke schep plezier er aan toe voegen. Bovendien wil Nissan de Juke Nismo betaalbaar houden en ruimte laten voor een tweede variant met 220 pk en wellicht nog meer wijzigingen.
Hoewel de aangesterkte DIG-T motor niet heel bijzonder klinkt, steekt hij wel een keel op en kunnen de voorwielen al dat spektakel ternauwernood kwijt. Ga vooral in bochten niet te vroeg op het gas staan, het binnenwiel zet ’t op een spinnen en je schiet er niets mee op. Eigenlijk verdient de Juke Nismo een (elektronisch) sperdifferentieel, wellicht hebben zijn makers die ook in petto voor de tweede variant. Het betekent overigens niet dat de Juke Nismo een losgeslagen heethoofd is geworden; je kunt er ontzettend veel plezier mee beleven en – ook leuk – hij trekt graag sprintjes. Die van stilstand naar honderd klokken we af binnen acht tellen. Hoewel er ook een vierwielaangedreven Juke Nismo in de boeken komt te staan en die waarschijnlijk de gripgrenzen een stuk verder legt, heeft Nissan besloten die altijd te combineren met een CVT-automaat. En da’s nou niet bepaald sportief. Jammer, jammer, jammer.
2WD en 4WD geprijsd
Los daarvan is de Juke Nismo CVT-versie met AWD een prijzige aangelegenheid geworden; voor 38.730 euro kun je heel wat leuks kopen, misschien al wel een gebruikte 370Z (die later dit jaar ook als Nismo naar Europa komt). Met 34.160 euro is de versie die wij gereden hebben al stukken betaalbaarder. Je moet ‘m immers niet uit de markt gaan prijzen want concurrentie – iets snels van Mini bijvoorbeeld – ligt op de loer.
Schrijf een review