Smaak bekennen met Volvo V40 Cross Country

Liever een stoere in plaats van sportieve of 'gewone' V40? Lees onze autotest over de Volvo V40 Cross Country.

Bij menig nieuwe auto staat er altijd wel een sportpakket op de optielijst. Extra betalen voor een juist stoere editie is nog maar mondjesmaat mogelijk. Volvo haalt de naam Cross Country van stal en levert naast de nieuwe V40 en V40 R-Design ook een V40 in een ruig jasje. Is hij die investering voor avontuur waard?

De eerste stoere Volvo zag eind jaren negentig het licht: de Volvo V70 Cross Country. Door de Estate hoger op poten te zetten, in vierwielaandrijving te voorzien en de carrosserie een avontuurlijk pak aan te meten (b)leek die V70 visueel en technisch tot meer in staat dan het rijden op vlak asfalt. Zijn opvolger werd ook met tweewielaandrijving leverbaar en kreeg bovendien een naam die Volvo nu eigenlijk alleen op SUV-modellen wil plakken; XC70. Hoe het ook zei: met de V40 Cross Country is Volvo weer op de goede weg en kan de stoere variant als logische aanvulling dienen voor de gewone V40 en de sportief getinte R-Design. Voor zover het logisch is om een vijfdeurs hatchback onverzettelijk op te leuken natuurlijk.

Exterior Styling Kit
Toch zijn we wel onder de indruk van het eindresultaat, de Cross Country bodykit met contrasterend antraciet kunststof en de laag geplaatste dagrij-LED's zorgen zeker voor resultaat. Helemaal omdat ook de bodemvrijheid zichtbaar is verhoogd en de V40 Cross Country zo'n vier centimeter boven de rest uit steekt. De optionele Exterior Styling Kit doet er nog een extra dosis stoer doen bij omdat dan de dorpels in zilverkleur zijn uitgevoerd en de achterbumper van een andere beschermingsplaat is voorzien, één die wij nog mooier vinden omdat er dan subtieler met zilverkleur is omgesprongen én de uitlaatsierstukken een trapeziumvorm aannemen. Zélfs als je hem met de D2 dieselinstapper, in tegenstelling tot de exemplaren zonder het pakket. Aangezien deze 115 pk diesel als enige variant in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling, hopen we dat zakelijk rijdend Nederland dit 1250 euro kostende pakket weet te vinden. Als je dan stoer gaat bluffen, doe het dan goed. Bestel dan ook een beetje formaat lichtmetaal; de instapper staat op wel heel bescheiden 16 inch stalen velgen met wieldoppen(!), de uitvoering Kinetic en Momentum krijgen 16 inch lichtmetaal - maar ook dat is niet uitbundig.

AWD met T5
Wij begrijpen overigens heel goed dat de V40 Cross Country hoofdzakelijk als tweewielaandrijver wordt aangeboden en ook zo zal worden verkocht. Omdat het winterweer tijdens de testrit flink omsloeg was de T5 met optionele AWD (op andere motoriseringen is AWD helaas geen optie, in Zweden evenmin!) onze redder in nood. Het AWD-systeem werkt razendsnel met een Haldex-koppeling en bepaalt automatisch naar welk wiel de (meeste) kracht moet gaan. Om in geval van een eventuele sterke afdaling op onverhard hulp te bieden is de V40 Cross Country in dat geval uitgerust met Hill Descent Control. Verdere 'ondersteuning' voor off-road levert de stoere telg niet, maar dat is voor een 'softroader' als deze geen punt. Juist het feit dat 254 pk en 440 Nm nu over vier in plaats van twee wielen wordt overgedragen biedt al heel veel toevoegde waarde. Het vermogen komt zo veel beter en op meer momenten tot zijn recht, waardoor AWD dus niet alleen voor meer veiligheid en terreinvaardigheid zorgt, maar ook bijdraagt aan extra rijplezier.

Comfortabel
Tijdens onze ritten valt het op dat de V40 Cross Country heel relaxed is afgeveerd. Volvo is er in geslaagd de V40 ondanks de toegenomen rijhoogte vertrouwd comfort af te laten leveren zonder enige vorm van stoterigheid of - precies andersom - zweverigheid. Volvo bevestigt ook dat de V40 CC heel ietsjes zachter is beteugeld. Samen met de serene rust van de 2.5 liter vijfcilinder turbomotor (hij is er nog!) die alleen bij een leuk sprintje even op bescheiden wijze zijn ware aard laat horen maakt dat ook deze V40 weer een echte kilometervreter. En dat ie dan wel 8.3l/100 km benzine nodig heeft, tsja daar moet je mee kunnen leven. Volvo heeft in ieder geval een razendsnel werkend stop/start-systeem gemonteerd zodat bij stilstand de motor even het zwijgen wordt opgelegd - je hoort hem verder toch niet. Rem los en de vijfpitter is weer fluks bij de les.

Hoeven we niet te koppelen? Nee, als enige V40 is de T5-motorisering altijd gekoppeld aan de zestraps Geartronic automaat. Ondanks dat we daar nooit echt fan van zijn geweest - de verfijning liet wat te wensen over - liet de transmissie zich bij de introductie van de 'gewone' V40 al veel gemanierder kennen. Ook in de Cross Country schakelt hij eerder op- en terug en verlopen die wisselingen soepeler dan voorheen. Flippers zijn voorlopig nog niet beschikbaar, dus wie zelf het schakelmoment wil bepalen moet de pook ter hand nemen om hem op- en terug te tikken. De Sport-modus is trouwens alleen een aanrader als je het gevoel wil ervaren door een wesp gestoken te zijn: hier wordt de V40 wel erg nerveus van. 

Iets minder pittig maar nog altijd bij de les zijn de T4 benzinemotor (180 pk) of de D3 (150 pk) en D4 (177 pk) vijfcilinderdiesel, al dan niet met een automaat. De T3 uit de gewone V40 is niet beschikbaar, de D2 diesel (115 pk) vanwege zijn lage bijtelling wel.

Duo-tone accent interieur
Als avontuurlijke variant van de V40-familie is het interieur van de Cross Country in andere kleurstellingen uit te voeren, soms ook in duo-tone. Verder onderscheid is er niet te bespeuren dus staan onze andere bevindingen nog steeds overeind: typisch Scandinavisch design, nette afwerking, fijne stoelen en - zijn wielbasis ten spijt - niet de ruimste achterin. De bagageruimte is wel weer behoorlijk bemeten en kan worden ingedeeld met vakken. Dat is handig bij het meenemen van losse spullen die je niet heen en weer wilt laten slingeren, al zijn de vakken niet 'traploos' verstelbaar zoals dat bij sommige concurrenten te zien in. Maar goed, Volvo noemt het ook gewoon een lading-organizer en geen 'bagagemanagementsysteem'...

Over het Volvo Sensus infotainmentsysteem verklapte Volvo nog wel een nieuwtje waar ze trots op mogen zijn, later dit jaar kunnen alle modellen die met dit systeem zijn uitgerust optioneel worden voorzien van een touchscreen onder de naam Volvo Sensus Connect. Dat vinden wij een goede aanvulling op de spraaksturing en de draaiknop op de fraaie middenconsole, die soms voor functies verantwoordelijk is waar zo'n knop eigenlijk niet helemaal geschikt voor is.

Ook een leuke verrassing is de prijs van de V40 Cross Country. Volvo rekent 2000 euro extra voor de stoere jas en de extra rijhoogte en dat is voor een smaakmaker in dit segment gewoon heel redelijk. Het Intro Line pakket is (vanaf 995 euro) is wel een must-have om de uitrusting voor weinig op te krikken. In deze klasse wil je toch ook wel de geneugten van cruise control, stuurwielbediening, parkeersensoren en navigatie. Doet Volvo er een hip TFT-instrumentarium bij (in plaats van de tellers a la S60).

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.