Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte

Na de Rapid heeft Skoda opnieuw een ruimtewonder met value for money, de nieuwe Octavia!

Als Volkswagen met een nieuwe Golf komt, staan de varianten van de dochtermerken meestal al in de coulissen te trappelen. Begin december konden we al kennis maken met de nieuwe Seat Leon en nu is de Skoda Octavia zo ver – de op dezelfde basis geschoeide Audi A3 ging de Golf zelfs vooruit.

Die basis is het inmiddels befaamde MQB-platform, de architectuur waarmee het VW-concern nog veel meer plannen heeft dan er alleen de Golf en z’n familieleden op te bouwen. Deze Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket, bewijst zijn flexibiliteit meteen, want waar Golf en Leon een wielbasis van 2.64 hebben, is die maat bij de nu bijna tien centimeter langer geworden Skoda bijna vijf centimeter groter: 268.6 cm. Dat levert een in dit segment buitengewoon riant te noemen knieruimte voor de achterpassagiers op, die gegroeid is van 47 naar 73 mm. Achterin is ook de hoofdruimte ongekend groot. Terzijde: de Audi A3 heeft een MQB met een wielbasis van 2.60 m, terwijl de A3 Sportback dan weer op de grotere voet van 2.64 m leeft. Het onderstreept de veelzijdigheid van het MQB eens temeer.

Gul met ruimte
Niet alleen voor de bemanning is de Octavia gul met ruimte, de bagage kan zich ook wentelen in weelde. Die was in de vorige versie al niet misselijk, met in standaard-opstelling een forse 585 liter, maar daar zijn nog eens vijf kubieke decimeters bijgekomen. En gaat de bank plat, dan groeit de bagageruimte van 590 liter naar een echt enorme 1.580 liter. En record, niet alleen in deze klasse – en de Combi komt er natuurlijk ook aan.

Het platklappen van de achterbank gaat bijna-automatisch, je hoeft maar op een knop in de kofferbak te drukken en het is voor elkaar. Net als een omklapbare bijrijdersstoel is die knop echter pas in mei leverbaar.

Líjkt een sedan
De toegang tot het bagagecompartiment is ook riant, want hoewel de Octavia een sedan lijkt, heeft hij toch een grote achterklep, volgens het kunstje dat Skoda al eerder vertoond heeft. Anders dan bij de Superb echter kan de klep niet op twee manieren open, hij scharniert alleen vanaf boven de achterruit. Nog twee Skoda-aardigheidjes: achter de tankklep zit een ijskrabber en de kofferbodem is omkeerbaar, aan de en kant met deftig tapijt en aan de andere kant een waterdichte rubbermat waarop natte skischoenen, modderige laarzen of desnoods een vieze hond vervoerd kunnen worden zonder dat ze de kofferbak voor eeuwig verpesten. Zo’n omkeerbare kofferbodem is trouwens niet exclusief voor het Tsjechische merk, wel de met klittenband te lokaliseren plaatsbepaler voor losse bagagestukken. Erg slim.

Wat saaier
Om nog even binnen te blijven: de afwerking en de beschikbare materialen zijn er weer wat fraaier op geworden, maar er wordt van VAG-overheidswege toch wel op toegezien dat het iets onder het niveau van het eigen Volkswagen blijft. Niet dat het dáár echt vrolijk aan toegaat, maar het moet kennelijk hier toch nóg wat saaier zijn. Maar goedkoop doet het allerminst aan.

Het is er echt comfortabel geworden, met ook lekker veel plekjes om kleine spullen op te bergen. Het navigatiesysteem heeft een mooi groot display en ook de rest van het instrumentarium is goed overzichtelijk gemonteerd. Jammer dat het verstelbare stuur niet hoog genoeg kan om lekker in je handen te liggen, maar het is, in de door ons gereden volgepakte uitvoeringen, wel met lekker dik leer bekleed.

Multikollisionsbremse
Skoda mag putten uit het inmiddels immense arsenaal aan al dan niet elektronische gadgets, die veiligheid en comfort kunnen verhogen. Naast de bekende zaken als adaptieve cruise-control en zo, heeft de Skoda ook een zogenoemde ‘Multikollisionsbremse’ die in de EU-markten standaard is. Dat systeem remt de auto na een botsing automatisch tot stilstand af, zodat het allerminst denkbeeldige gevaar van een tweede aanrijding sterk wordt gereduceerd. In de neus kan een tv-camera zitten die de cruise-control helpt om afstand te houden, maar ook verkeersborden in de gaten houdt en of je wel netjes binnen de strepen op de weg blijft rijden.

Motoren uit voorraad
Motorisch heeft Skoda een greep uit de bestaande voorraad gedaan, waarbij het opvalt dat ze de kleine 1.2 TSI in een zo grote auto durven monteren. Dát wilden we natuurlijk wel eens meemaken en het grootste deel van de introductie in de Algarve hebben we dan ook daarmee gereden. En eerlijk, het valt niet tegen die 105 pk’tjes in een auto van de dan 1.260 kg wegende Octavia. Met de perfecte schakelende zesbak is het niet overdadige maximumkoppel van 175 Nm goed te benutten en je hoeft niet eens als een gek met de pook aan de gang, want het maximumkoppel is van 1.400 tot 4.000 toeren paraat. Ze maken ook een 1,2 TSI met 85 pk en een vijfbak, maar daar hebben we geen kennis mee kunnen maken en tot nu toe werd die ook niet bij ons gevoerd. Uiteraard is de 1.4 TSI, die we ook even reden, rustiger, maar wie voor de keuze staat moet ze écht allebei even goed proberen. Een 1.8 van 180 pk completeert het benzinedeel van het motorengamma voor de liefhebbers.

Als een Golf
Hij rijdt, natuurlijk, als een Golf en is ook met de door ons gereden 1.2 TSI verrassend stil. Daarbij is eveneens het onderstel comfortabeler dan we verwachtten. Echt een goede zet, deze keuze en we rekenen op een grote populariteit ervan.

Bij de diesels is er de keuze uit de zéér bekende 1.6 TDI van 105 pk en de ferme tweeliter met 150 pk. We reden ze allebei met DSG en die prachtautomaat past perfect bij het lekkere koppel van deze diesels. Ze zijn beide harder geveerd dan de benzinemodellen, waarschijnlijk vanwege het hogere gewicht van de diesel voor de vooras. Echt voor de zakelijke markt, deze oliestokers, waarvan de tweeliter beduidend stiller is dan zijn kleinere broer. Vlot zijn ze alle twee, met uiteraard een voorsprong voor de grootste, echt een kilometervreter. De diesels kunnen rekenen op twintig procent bijtelling maar omdat de 1.6 TDI Greenline met 89 gram zo dicht tegen 'onze' grens van 88 gram zit, doet Skoda er alles aan om daar nog een gram van af te snoepen. Dan zou het Tsjechische ruimtewonder zich kunnen prijzen met 14% bijtelling. Nog meer succes verzekerd!

En zo heeft Skoda een nieuwe Octavia neergezet die uitblinkt door zijn onwaarschijnlijke ruime interieur, waarmee hij het zowel als gezins- als zakenauto echt lastig kan maken voor de Golf. Uiteraard speelt de prijs daarbij ook een niet te vergeten rol, maar die weten we nog niet. Het duurt nog dik een maand voor het zo ver is. Voorlopig houden we ons daarom dan ook maar aan de belofte van Skoda voorlichtster Mirjam de Wilde, dat de nieuwe niet substantieel duurder zullen zijn dan de oude. En daarvan begon de prijslijst bij 21.900 euro. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Skoda Octavia munt uit door ruimte
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5