Honda heeft de laatste jaren voornamelijk ingezet op hybridetechniek en de verfijning daarvan. Ook de komende jaren zijn de Japanners er maar druk mee, schreven we eerder. Toch gaan de Japanners niet op één paard wedden en wordt nu onder het motto ‘Earth Dreams Technology’ de focus gelegd op de ontwikkeling van aandrijflijnen met een zuinige verbrandingsmotor. De 1.6 i-DTEC is de eerste telg uit de nieuwe reeks motoren en mag vanaf 2013 aan de bak in zowel de Civic als – enigszins verrassend – de nieuwe CR-V.
Schone lei
We rijden de 1.6 i-DTEC nu eerst in de Civic. De nieuwe diesel is met een schone lei ontwikkeld en weegt ten opzichte van de reeds bestaande 2.2 i-DTEC motor circa 50 kilo minder. Het gebruik van lichtere materialen en de verlaging van de interne wrijving zorgt ervoor dat de kleinere i-DTEC lekker efficient werkt. Met een verbruik van 3.6 l/100km en 94 gram CO2 is de Civic 1.6 i-DTEC inderdaad een zuinige kracht. Helaas ziet de diesel zijn zakelijke kansen in ons land op voorhand een beetje verdampen omdat directe concurrenten zoals de Megane dCi 110 en Focus Econetic met hun 88 gram CO2 in aanmerking komen voor 14% bijtelling. In heel 2013. De Honda moet het doen met ‘slechts’ 20% en valt daardoor in een veel grotere vijver. Toch zouden wij de Civic 1.6 i-DTEC niet direct van tafel vegen.
Verrassend levendig
Ten eerste is de prijs nog niet bekend – update: nu wel, 21.490 euro - en ten tweede blinkt de kleine diesel uit in rijplezier. Zo levert de krachtbron met 120 pk en 300 Nm iets meer vermogen dan die 14%-ers en voelt hij ook echt krachtig aan. Het gevoel bekruipt ons sterk dat hij de diesels van Ford en Renault hierin aftroeft. Hoe de Japanners dat voor elkaar gekregen hebben is vrij bijzonder: om normaliter een dergelijk vermogen en koppel uit een kleine motor te realiseren moet er een flinke turbo aan de slag. Honda is er in geslaagd juist een slimme kleine turbo te monteren die vroeg bij de les is en alert reageert. In de praktijk hangt de 1.6 i-DTEC inderdaad opvallend levendig aan het gas en raakt hij bij pas rond 4000 toeren buiten adem. Met dat laatste valt prima te leven. Ook moet gezegd worden dat de diesel helemaal niet onaardig klinkt. Tel daarbij op dat de futuristische Civic-cockpit sportief is ingericht en je hebt een onverwacht leuke stuurauto. Daarover gesproken: speciaal voor de 1.6 i-DTEC is de stuuroverbrenging nog iets directer gemaakt.
Verrassend ruim
Naast zuinig rijden en leuk sturen heeft de Civic nog iets veel uniekers in zijn mars: ruimte. Voor een auto in dit segment strooit de Civic met opvallend veel liters en centimeters. Zo meet de bagageruimte 477 liter en kan de achterbank worden neer- én opgeklapt. Deze Magic Seats maken het mogelijk om de inkopen van het tuincentrum (kerstboom?) en de mountainbike zo via de zijportieren in te laden, al dan niet rechtop. Ondanks het feit dat je lang niet elke dag met dit soort excercities te maken hebt, is het wel lovenswaardig van Honda dat zij die moeite hebben genomen dit in een vijfdeurs auto mogelijk te maken. Als je het eenmaal hebt kunnen gebruiken is het toch verrekte handig.
Conclusie
De Honda Civic 1.6 i-DTEC zit vol verrassingen. Enerzijds verwacht je niet dat de sportief stralende spruit tot de ruimste in zijn klasse behoort, anderzijds blijkt hij met zijn magische achterbank ook nog voorbereid te zijn op klusjes die je normaliter met een stationwagon of MPV zou uitvoeren. Het nieuwe dieselende hart is levendig en doet soms nog krachtiger aan dan zijn al voorbeeldige cijfers doen geloven. En dat vertaalt zich in extra rijplezier. Natuurlijk is het jammer dat het huzarenstukje van het huis niet mee kan genieten van de 14% bijtelling-status, feit blijft dat hij onder de vijfdeurs concurrentie een sterke mix van design, ruimte en rijplezier in huis heeft. Is dat jou die paar tientjes waard? In het voorjaar van 2013 staat hij bij de dealer.
Schrijf een review