Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC

Honda is aan het downsizen geslagen en komt met een 1.6 i-DTEC diesel die voor de Civic en CR-V is weggelegd. Aanrader?

Na de introductie van hybrides stapt Honda de komende tijd in de wereld van downsizing. De nieuwe Honda Civic wordt vanaf april leverbaar met een kleinere en toch krachtige diesel, die als eerste uit een nieuwe motorenfamilie aan de bak mag. Heeft Honda het (zuinige) kunstje onder de knie met de 1.6 i-DTEC?

Honda heeft de laatste jaren voornamelijk ingezet op hybridetechniek en de verfijning daarvan. Ook de komende jaren zijn de Japanners er maar druk mee, schreven we eerder. Toch gaan de Japanners niet op één paard wedden en wordt nu onder het motto ‘Earth Dreams Technology’ de focus gelegd op de ontwikkeling van aandrijflijnen met een zuinige verbrandingsmotor. De 1.6 i-DTEC is de eerste telg uit de nieuwe reeks motoren en mag vanaf 2013 aan de bak in zowel de Civic als – enigszins verrassend – de nieuwe CR-V.

Schone lei
We rijden de 1.6 i-DTEC nu eerst in de Civic. De nieuwe diesel is met een schone lei ontwikkeld en weegt ten opzichte van de reeds bestaande 2.2 i-DTEC motor circa 50 kilo minder. Het gebruik van lichtere materialen en de verlaging van de interne wrijving zorgt ervoor dat de kleinere i-DTEC lekker efficient werkt. Met een verbruik van 3.6 l/100km en 94 gram CO2 is de Civic 1.6 i-DTEC inderdaad een zuinige kracht. Helaas ziet de diesel zijn zakelijke kansen in ons land op voorhand een beetje verdampen omdat directe concurrenten zoals de Megane dCi 110 en Focus Econetic met hun 88 gram CO2 in aanmerking komen voor 14% bijtelling. In heel 2013. De Honda moet het doen met ‘slechts’ 20% en valt daardoor in een veel grotere vijver. Toch zouden wij de Civic 1.6 i-DTEC niet direct van tafel vegen.

Verrassend levendig
Ten eerste is de prijs nog niet bekend – update: nu wel, 21.490 euro - en ten tweede blinkt de kleine diesel uit in rijplezier. Zo levert de krachtbron met 120 pk en 300 Nm iets meer vermogen dan die 14%-ers en voelt hij ook echt krachtig aan. Het gevoel bekruipt ons sterk dat hij de diesels van Ford en Renault hierin aftroeft. Hoe de Japanners dat voor elkaar gekregen hebben is vrij bijzonder: om normaliter een dergelijk vermogen en koppel uit een kleine motor te realiseren moet er een flinke turbo aan de slag. Honda is er in geslaagd juist een slimme kleine turbo te monteren die vroeg bij de les is en alert reageert. In de praktijk hangt de 1.6 i-DTEC inderdaad opvallend levendig aan het gas en raakt hij bij pas rond 4000 toeren buiten adem. Met dat laatste valt prima te leven. Ook moet gezegd worden dat de diesel helemaal niet onaardig klinkt. Tel daarbij op dat de futuristische Civic-cockpit sportief is ingericht en je hebt een onverwacht leuke stuurauto. Daarover gesproken: speciaal voor de 1.6 i-DTEC is de stuuroverbrenging nog iets directer gemaakt.

Verrassend ruim
Naast zuinig rijden en leuk sturen heeft de Civic nog iets veel uniekers in zijn mars: ruimte. Voor een auto in dit segment strooit de Civic met opvallend veel liters en centimeters. Zo meet de bagageruimte 477 liter en kan de achterbank worden neer- én opgeklapt. Deze Magic Seats maken het mogelijk om de inkopen van het tuincentrum (kerstboom?) en de mountainbike zo via de zijportieren in te laden, al dan niet rechtop. Ondanks het feit dat je lang niet elke dag met dit soort excercities te maken hebt, is het wel lovenswaardig van Honda dat zij die moeite hebben genomen dit in een vijfdeurs auto mogelijk te maken. Als je het eenmaal hebt kunnen gebruiken is het toch verrekte handig.

Conclusie
De Honda Civic 1.6 i-DTEC zit vol verrassingen. Enerzijds verwacht je niet dat de sportief stralende spruit tot de ruimste in zijn klasse behoort, anderzijds blijkt hij met zijn magische achterbank ook nog voorbereid te zijn op klusjes die je normaliter met een stationwagon of MPV zou uitvoeren. Het nieuwe dieselende hart is levendig en doet soms nog krachtiger aan dan zijn al voorbeeldige cijfers doen geloven. En dat vertaalt zich in extra rijplezier. Natuurlijk is het jammer dat het huzarenstukje van het huis niet mee kan genieten van de 14% bijtelling-status, feit blijft dat hij onder de vijfdeurs concurrentie een sterke mix van design, ruimte en rijplezier in huis heeft. Is dat jou die paar tientjes waard? In het voorjaar van 2013 staat hij bij de dealer.   

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (29)

Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Na ca 50.000 km geen enkel gebrek. Dit is een prettige reiswagen door de uitstekende stoelen. Het mooi afgewerkte interieur is mij toch ook veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Deze beoordeling gaat over de vorige civic uit 2002 (2001- 2005), een 1.6 i-vtec LS, gekocht in juli 2011 met 96000 km gereden. ik kan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
alles is geweldig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
20 jaar honda gereden toen 10 jaar ford focus en nu alweer bijna 3 jaar honda civic.honda kwalitatief veel beter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Ik rijd nu meer dan twee jaar uitsluitend zakelijk met de Honda. Nu 58.000 km gereden Slecht eenmaal een probleem gehad. Het ging om.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Momenteel in het bezit van een Honda Steam (1.7 VTEC-CIVIC motor). Extreem olieverbuik over zowel korte als lange ritten (1 ltr/1.000km). Is iemand hiermee bekend?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
vanaf 1980 civic rijder. huidige civic esi nieuw gekocht in 1993. Nog nooit pech gehad. slechts de onderhoudsvervangingen als uitlaat en 1 maal de banden. krachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Ik rij al dik 12 jaar honda en nooit problemen gehad,alleen de nodige onderhoud. Verder is honda een ideale gezinsauto. Ik heb hiervoor een.. Lees volledige review.
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Na jaren Renault te hebben gereden, en de auto vaker in de garage te hebben zien staan als er buiten is de nieuw.. Lees volledige review.
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Een hele fijne auto, die Honda Civic. Staat nu 160.000 km op de teller en ik heb hem pas vanaf 12-10-2006. Geen problemen met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Ik rij al 30 jaar Honda,nu 9 jaar Civic moet nog voor de eerste maal,buiten normale vervangingen,iets laten vervangen,sterke Civic... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
De auto is zeer ruim en comfortabel. Het uiterlijk is niet van 13 in een dozijn. De iShift (semi-automaat van Honda) is fantastisch zolang je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
ik rij zelf al 8 1/2 jaar honda, nooit problemen gehad. daarvoor kocht ik andere merken,die ik trouw na 2 jaar inruilde. de honda welke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
fijne auto,een plezier om in te rijden. Blijft uitdagen om sportief te rijden al kan dat bijna niet meer in Nederland,gelukkig ga ik af en toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Na meer dan 15 jaar Nissan de overstap naar Honda bevalt prima.Het vermogen komt vrij als er flink op de gaspedaal wordt gedrukt,op lage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Ik rij al meer dan 30 jaar Honda begonnen met een S800,civic,s Accord,s en nu weer een Civic sport 2005 en al die jaren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
gekocht voor Fl. 2200,= in 2000 met 132000 op de teller. Veel mee gereden in de studententijd, o.m vakanties naar Tsjechië. In 2005 weggedaan met 232.000 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
1.5 vtec-e met 115 pk is een erg fijne motor die erg zuinig is. (zelfs naar 2007 maatstaven is 115 pk uit een 1punt5 zonder turbo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
goede auto honda. maar sinds ik vw fox heb wil me vrouw daar alleen mee rijden. die hoge zit die doet het hem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
mooie en zeer aangename auto om te rijden. heel fijne dieselmotor die bijna rijdt als een benziene motor goede afwerking. ofwel een totaal andere civic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Wij beschikken over meerdere auto's. Opvallend is dat de Civic ( die we nu 10 maanden hebben) bij ons allen 1e keus is. Eindelijk een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
sinds ruim 1 jaar in het bezit van het nieuwe type 2006 model zonder problemen, maar dat is normaal voor een honda [mijn 3e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Honda civic sport 1.6 '04 (facelift model) plus punten: leuke sportieve auto om te zien, zeer compleet aan de buitenkant en een goede wegligging in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Degelijk auto. Verbruik steeds tussen 5,2 eb 6,5. Veel ruimte. Traag onder de 18OO toeren. Goede service... spijtig dat je ze zo weinig ziet!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Een Honda Civic Coupe 1.5DXI gekocht in 1999 met 46000km op de teller, heb 'm nu 6 jaar en er staat nu 255000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
De civic is een van de meest betrouwbare auto die er zijn. Vooral het model vanaf 1992 is uitmuntend qua verbruik, onderhoud en prestaties. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Goede zet van Honda. Kijken of de rest van Nederland dat oo vindt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
Met een 6,7 duidelijk te laag beoordeeld als we uit gaan van de V-Tec motor, prestaties duidelijk beter te noemen in vergelijking met zijn uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Verrassend downsizen met Honda Civic 1.6 i-DTEC
De 5 deurs civic, en zeker met spoiler, biedt een even, zo niet betere, sportieve aanblik en lijkt "meer auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5