De ervaring leert dat een cabriolet niet het meest geschikte autotype is om lekker op te voeren. Heel vaak is de carrosserie door het dakloos maken dermate verzwakt dat hij makkelijk tordeert, wringt, en daardoor het onderstel in zijn werkzaamheden belemmert. En dat is precies wat je bij een extra-sportieve versie niét wilt. Maar Audi is niet in die val getrapt. De A5 Cabriolet is zó verschrikkelijk stijf, dat het hardere (maar wel in drie standen instelbare) onderstel dat bij een RS past het koetswerk geen graadje heviger laat torderen. Oerstevig.
En de RS 5 Cabriolet (de Coupé komt volgend jaar óók) heeft alles in huis om het zijn koetswerk lastig te maken. Het (als optie) instelbare onderstel kan zelf geheel automatisch de juiste instelling zoeken, maar je kunt hem ook ‘comfort’ opdringen en dan is het geheel uitermate comfortabel en het uitlaatgeluid zeer beschaafd.
Wie het sportiever wil kiest ‘dynamisch’ en dan wordt de stuurbekrachtiging duidelijker en wat directer, wordt de demping een stuk straffer, maar echt niet bikkelhard, en komen er verrukkelijke dierentuingeluiden uit de twee uitlaten van de vette V8.
Boze leeuw
Want in het vooronder huist een 4,2-l V8 die moeiteloos 450 pk ophoest en met zijn koppel van 430 Nm de fraaie dakloze in 4,9 seconden naar de honderd sleurt. Staat het geheel in ‘dynamisch’ dan doet de akoestische begeleiding denken aan een boos wakker geschudde leeuw.
Deze prachtige machine, die een verrukking voor het oor is en een heel eigen geluid heeft, dat niet echt op welke andere V8 dan ook lijkt, is standaard gekoppeld aan Audi’s dubbelkoppelingsautomaat, de zeventraps S Tronic en dat is een uitmuntende keuze. Op de bergweggetjes rond het Zuid-Franse Vence, waaronder de gelijknamige Col én de Col du Loup, leer je al snel af de peddels onder het stuur (die met dat ten onrechte aan de onderzijde afgeplatte stuurwiel méédraaien, heel fout) te bedienen. De bak zoekt het juiste verzet beter en sneller uit dan je zelf kunt. Alleen om de leeuw wakker te porren is terugschakelen, met een heerlijke dot tussengas, geinig – vooral in tunneltjes. Ook bij opschakelen moet de leeuw hard hoesten.
Goede vriend
Alleen om dat geluid al valt de autoliefhebber als een baksteen voor deze cabrio, laat staan als hij (of zij, cabrio’s zijn toch vooral voor vrouwen?) geleerd heeft wat zo’n Quattro allemaal op de weg kan. Dankzij de elektronisch gedirigeerde sperdifferentiëlen (ook weer een ongetwijfeld kostbare optie) wordt ieder spoortje van onder- of overstuur in de kiem gesmoord en ook wanneer je de tractiecontrole afzet blijft deze elektronische engelbewaarder op de achtergrond in de smiezen houden of je het niet té bont maakt – om dan alsnog, mild, maar resoluut in te grijpen. Het was op de deels natte weggetjes een goede vriend.
Normaal gaat 60 procent van het motorkoppel naar de achterwielen (jaja, en dat bij Audi), maar bij ongelijke grip kan het centrale differentieel zelfs 85 procent naar achteren verschepen – en aan de andere kant tot 70 procent naar de vooras.
Echte top 280 km/u
Je kunt onwaarschijnlijk snel met ook deze RS, die trouwens wel een begrenzing heeft van 250 km/u, maar die kan op verzoek worden uitgeschakeld door de dealer en dan blijkt de echte top 280 te bedragen. In dat geval valt de aanschaf van de optie keramische remmen waarschijnlijk sterk aan te raden. Gedurende de héél stevige bergrit gaven ze geen krimp. Ze zijn ook nog eens 3 kg lichter dan de standaardremmen.
Een volbloed sportauto dus, een raspaard zelfs, maar wel een heel comfortabele. We hadden het windscherm gemonteerd en dus maar niet geprobeerd achterin te gaan zitten, maar het is een volwaardige vierpersoons. De bagageruimte houdt met zijn 320 liter inhoud niet over en wanneer de fraaie linnen kap (opent in 15 tellen, sluit in 17 bij een maximale rijsnelheid van 50) is opgeborgen gaan daaar nog eens 60 liter vanaf. Maar er is een skiluik mogelijk en natuurlijk kan de achterbank ook plat – en dan is de sky the limit.
Alleen in zwart
Het interieur is écht Audi en wordt – terecht, naar onze smaak – uitsluitend met een zwart dashboard geleverd. Je kunt natuurlijk wel in kleuren lederen bekleding varieren. Onnodig te melden dat deze topper van Quattro GmbH alle elektronische snufjes aan boord heeft (of kan hebben) die Audi in de accessoirekast heeft. De perfecte stoelen hebben verwarming en dat is in zo’n open auto in de herfst best lekker. Oók in Zuid-Frankrijk.
Als verrassing lieten ze ons ook nog even kijken naar nóg een nieuwe RS voor volgend jubileumjaar, een Audi RS 6 Avant, waarin de tiencilinder plaats heeft gemaakt voor een V8 biturbo met 560 pk en 700 Nm. Die doet de honderdsprint in 3.9 tellen en haalt ongebreideld 305 km/u. Daar komen we dus nog eens graag op terug! Maar voorlopig waren we al heel tevreden met deze smakelijke RS 5 Cabriolet.
Schrijf een review