Toyota's Auris was in ons land lange tijd een grijze muis met bescheiden verkoopcijfers, maar toen de hybrideversie werd geintroduceerd veranderde dat volledig. Samen met de Prius wist de Auris Hybrid vanwege zijn lage bijtelling vele leaserijders naar zich toe te trekken. Hoe groot het succes van de nieuwe Auris zal zijn is nog niet op voorhand te vertellen, omdat zowel Ford met de Focus Econetic als Renault met de Megane dCi 110 ook in de 14% bijtellingsvijver drijven. De vijver is groter dan voorheen en dus moet de buit (de leaserijders) verdeeld worden.
Lekkere stoelen, krap achterin
De Japanners hebben in ieder geval hun best gedaan de nieuwe Auris modern en vlot op het netvlies te krijgen. Het nieuwe model lijkt in de verte niet op zijn voorganger, die elke vorm van design moest ontberen en vooral voor veilig ging. Het gezicht van de nieuwe Auris vinden we zonder meer geslaagd en ook zijn flanken staan er netjes bij. De achterzijde moet nog wat 'inwerken', die hadden we niet zien aan komen. Het interieur volgt netjes de mode die ook de Auris en Prius Wagon is aangemeten; scherpe lijnen, veel kunststof en een handig Toyota Touch infotainmentsysteem met navigatie. Snufjes zoals dodehoekdetectie of verkeersbordherkenning is niet aan de Auris besteed, wel biedt Toyota een parkeerassistent. De stoelen doen hun naam eer aan want ze zitten - het is cliché, maar echt waar - gegoten. Kijk, daar is over nagedacht! Op de achterbank is de Auris voor zijn soort vrij krap. Dat is een misser, die de best flinke bagageruimte (nu: 360 liter) weer een beetje goed maakt. Toch blijft de vraag of Toyota niet even een stel Europeanen om raad had kunnen vragen bij het bepalen van de zitruimte achterin.
Hybride krachtig, goed onderstel
Hoewel de Auris leverbaar wordt met een 1.3 benzine, 1.6 benzine, 1.4 liter diesel of 2.0 liter diesel, schuift de importeur vooral de Hybrid naar voren, die natuurlijk met zijn lage verbruik van 3.8 liter en 14% bijtelling voor zowel particulier als zakelijk rijder interessant is. De aandrijflijn komt vrijwel helemaal overeen met zijn voorganger; Toyota vond het alleen nodig om het karakter van de transmissie te verfijnen zodat de motor onder acceleratie minder fluks in toeren klimt. Dat is goed gelukt, maar het kan niet voorkomen dat zo'n aandrijflijn met continu variabele overbrenging wat afstandelijk rijdt. Het heeft wel een zuinige rijstijl in de hand want we noteerden zonder problemen zo'n 5.5 liter in de heuvelige omgeving van Lissabon. Sturen doet de Auris licht, waarbij er rond de middenstand niet veel gebeurt. Omdat Toyota met de nieuwe Auris juist ook de zintuigen wil prikkelen in plaats van alleen de portemonnee, is het zonde dat de techneuten hier niet beter hun best op hebben gedaan. Het onderstel is namelijk mooi in balans en geeft de Auris een goede wegligging die in de Portugese sferen goed tot uiting komt. Presteren doen de 136 pk's ook heel goed, waarbij de kracht van de elektromotor valt te prijzen bij het wegrijden of een inhaalsprintje.
Vanafprijs
De Toyota Auris is er vanaf 18.650 euro en kost als Hybrid net zo veel als de dieselconcurrentie met 14% bijtelling, minimaal 23.750 euro.
De volledige rij-impressie met extra beeldmateriaal en alle details volgt!
Schrijf een review