Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)

Hoe 'Dacia' is de nieuwe Sandero?

Een nieuwe auto op de markt brengen in het compacte segment is niet eenvoudig: de concurrentie is groot en daarbij is de lat al aardig hoog gelegd. Dacia probeert met de nieuwe Sandero als vanouds het prijsbewuste alternatief aan te bieden zonder kwaliteit en verfijning uit het oog te verliezen. Missie geslaagd?

Sinds de komst van de Koreanen lijkt het compacte segment helemaal op scherp te staan. Een sprekend design, handige snufjes uit het hogere segment, een zuinige motor, lange fabrieksgarantie, zoveel mogelijk punten in de botsproef en het liefst ook nog lage bijtelling, de Polo's en Rio's van tegenwoordig moeten het allemaal hebben. Die hoge eisen aan een compacte auto hebben onvermijdelijk een negatieve invloed op de prijs, iets waar Dacia als vanouds slim mee om kan gaan door gebruik te maken van Renault-DNA. Hoe pakt dat uit?

Degelijke looks
Bij het zien van de eerste Sandero-beelden waren we toch wel aangenaam verrast. Dacia kiest wederom voor een 'veilig' ontwerp zonder prominente designuitspattingen maar het resultaat komt meer dan ooit degelijk over. Zou dat komen omdat hij no-nonsense trekjes met de Volkswagen Polo deelt? Veilig en degelijk, dat werkt. Toch spreken we niet helemaal de waarheid, want het is juist de Sandero Stepway die de laatste tijd in Nederland de meeste aftrek vindt. Juist, die leuke, stoere variant met robuuste opsmuk, waarbij je aan de buren laat zien wel van avontuur te houden. Dat hadden we niet verwacht, zeker omdat die variant drieduizend euro duurder is dan de gewone Sandero. Wel moet gezegd worden dat je voor die prijs ook meer extra's krijgt dan alleen de stoere bumpers, siervelgen van staal en dakrails.

Touchscreen navigatie
Daarover gesproken kunnen we je geruststellen dat elke nieuwe Sandero (€10.990) aardig in zijn spullen zit. Dacia heeft (in Nederland) de instapuitvoering die stuurbekrachtiging, gelakte bumpers en wieldoppen moest onberen laten varen. De vraag naar deze basismodellen is zo klein, dat het niet loont om die aan te bieden. Elke Sandero is uitgerust met ABS, ESP (inmiddels verplicht!), vier airbags, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor en stuurbekrachtiging. Omdat de slechts duizend euro duurdere Laureate-uitvoering onder meer ook een radio, mistlampen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel/stuur en elektrisch verstelbare buitenspiegels biedt zal deze uitvoering favoriet zijn. Slimme zet van de afdeling productmarketing! Tegen €795 meerprijs heeft Dacia nu ook het Media Nav systeem met touchscreen beschikbaar, inclusief Bluetooth, aux- en usb-aansluiting. Een aan te raden optie want het systeem werkt snel en is eenvoudig in gebruik. Andere opties zijn nog een setje parkeersensoren (€295) en airco (€395). De Stepway Laureate (€14.990) heeft dit als enige allemaal standaard, net als cruise control.

3 sterren NCAP
Ruim is de Sandero ook. Ten opzichte van zijn voorganger groeide de carrosserie ietsje in lengte. De bagageruimte meet wederom 320 liter en dat is uitermate riant voor dit type auto. Op de achterbank scoort de geadopteerde Fransoos gemiddeld; met name de beenruimte is bijvoorbeeld bij een Skoda Fabia beter voor elkaar. Typisch Dacia is de plaatsing van het bedieningspaneel voor de elektrische ramen achterin; die bevindt zich achterin de middentunnel tussen de voorstoelen. Samen met een pontificaal geplaatste krik in de bagageruimte, de bloot liggende scharnieren bovenaan de motorkap, het knopje voor de ontgrendeling van de achterklep en een vrij kort deurrubber zijn dat de details waarbij Dacia op de centen heeft gelet. Kunnen die de pret drukken? Valt wel mee. In zijn totaliteit heeft de Sandero hele grote stappen gemaakt. Het feit dat de Roemenen ook kosten hebben bespaard door de nieuwe Sandero op een vernieuwde basis van de vorige generatie Clio te bouwen heeft postieve en negatieve consequenties; er is ruimte voor een Sandero Estate (2013), een sedan (Logan, niet meer voor Nederland) en de EuroNCAP zal waarschijnlijk waarschijnlijk drie van de vijf sterren voor de botsproef uitreiken.

Gemoedelijk sturen
De Sandero heeft ons verder een capabel onderstel met wat harde demping en zachte veren voorgeschoteld. Daar is weinig mis mee, behalve dat de koets wat gaat overhellen bij hogere snelheden of snel genomen bochten. Maar omdat de besturing nogal licht en gevoelloos werkt, zul je met een A-naar-B-rijstijl daar niet zoveel last van hebben. Daarmee willen de besturing overigens niet goedpraten; zo’n wollige afstemming is helemaal niet nodig, en ook niet goedkoper om te produceren. De stoelen zijn Frans zacht en redelijk gevormd. Voor lange mensen zou de zitting nog iets langer mogen zijn.

Hoofdrol voor TCe90
Voorheen kon het van oorsprong Roemeense merk makkelijk op de kleintjes letten door met een eenvoudige, voordelig te produceren viercilinder op de proppen te komen. Anno 2012 kunnen de techneuten daar niet in alle landen meer mee weg komen. In Nederland, waar de CO2-uitstoot grotendeels het BPM-bedrag in de aanschafprijs bepaalt, zou de vertrouwde 1.2 16V 75 pk die in de rekken is gelegd voor een onprettig prijskaartje zorgen. Daarom is nu de hoofdrol weggelegd voor de nieuwe TCe90 turbomotor met onderhoudsvrije distrubutieketting, die netjes met een gasveer aan de motorkap (hoezo bezuinigen?) aan ons wordt gepresenteerd. Deze 0.9 liter driecilinder is onlangs geintroduceerd in de nieuwe Clio en blijft met een verbruik van 5.0 l/100km en 116 gram CO2 bescheiden in emissies. Met behulp van start/stop-techniek zou de driepitter nog wel iets zuiniger kunnen werken, maar dat zou de auto alsnog iets duurder maken. En dus zit dat er niet op.

Wel heeft de Sandero een ECO-mode waarin de bemoeienis van de airco en het vermogen met een druk op de knop wordt verlaagd zodat je gemiddeld 10% zuiniger kunt rijden. Daar valt in en om de stad prima mee te leven, maar bij invoegen op de snelweg is meer kracht wenselijk. Dacia heeft dat opgelost door het volledige vermogen vrij te geven zodra je veel gas geeft. Alhoewel, vol gas rijden strookt niet met het gevoel van ecorijden.

We zouden bijna vergeten te vertellen hoe mooi de driecilinder in de rondte draait. Renault evenaart de verfijnde, trillingsvrije motorloop van Ford’s geprezen 1.0 Ecoboost krachtbron maar moet wel iets meer toeren draaien voordat de turbo helemaal op gang is. Dat maakt Renault’s staaltje downsizing iets meer opvliegerig en dat hebben we ook bij zijn grotere broer TCe115 opgemerkt. Dankzij voortreffelijke geluidsisolatie is de TCe90 trouwens louter op de achtergrond hoorbaar, waarbij het kenmerkende geronk van een driecilinder vrijwel afwezig is. Ook buiten de auto is dat niet te horen.

Conclusie
Is Dacia er in geslaagd de nieuwe Sandero volgens de eigen merkfilosofie en de groter wordende wensen van klanten aan te bieden? Het antwoord is ‘ja’. Met een vanafprijs van € 10.990 is de Sandero weliswaar niet meer zo goedkoop als zijn voorganger maar wel samen met - daar is-ie weer: de Skoda Fabia - de goedkoopste B-segmenter in de markt. Met vijf portieren, nota bene. De iets hogere prijs komt deels voor rekening van de toegenomen uitrusting en de moderne (en dus duurdere) TCe90 turbomotor, die met zijn kracht en zuinigheid weer veel goed maakt. In het kader van de Dacia-filosofie is het toch jammer dat de 1.2 16V of zelfs een LPG-versie daarvan als instapper geen haalbare kaart is. Strenge belastingen maken het voor Dacia onmogelijk de Sandero onder de tien mille aan te bieden, iets wat in andere landen wel het geval is. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Buiten de twee storingen op korte termijn toch tevreden. Kan kleine caravan trekken. Vijf deurs is makkelijk. Kofferruimte voldoende. Interieur wat saai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Net een paar weken en 1200 km verder. Ben zeer tevreden met deze auto. Zit prima, rijdt prima, ok de 1200 cc motor is zwakker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Geweldige wagen! Ik lees op veel plaatsen dat hij niet zuinig is maar ik rijd zelf met een vroegere versie, de Dci 70 en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Eerst en vooral zou ik willen zeggen dat ik geen spijt heb van deze aankoop. Als je ziet hoeveel ruimte je meestal hebt in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
sinds 1 juni 2011 rijden wij de sandereo stepway. gekocht af fabriek op LPG. wij hebben de rouge uitvoering van de stepway . dit vinden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
sinds een maandje rijden wij in de stepway . altijd oude auto's gereden maar daar hadden we geen zin meer in . op een regenachtige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
in 2010 oktober gekocht .hierna problemen met vocht in de achterlichten.zelf opgelost.storend was luitruchtige motor.in maart 23 een lpg .lpi viale instalatie a 2300 euro.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
een auto die zijn geld dubbel en dwars waard is wij kome van een opel astra station dus waren op zoek naar een ruime.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Sinds oktober-2010 ook een trotse bezitter geworden van een Stepway. Na het bijna opraken van onze oude nissan Almera (heel veel plezier ermee gehad!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
het is een geweldige auto voor dat geld en voor weinig extra heb je airco een radio cd speler en airbags een goede auto onder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Hebben deze auto gekocht omdat we geen 2e hands meet wilden rijden. Met ons gezin met jonge kinderen en hond is het een heerlijke probleemloze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Ik heb de Laureate 6300km gereden en hij komt al aardig los Je moet hem wel op toeren houden maar bij 4000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Ik heb mijn Stepway 10 maanden geleden gekregen en de eerste 10.000 kilometer staan op de teller: tijd voor een review. De Stepway.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Prima auto waar we tot nu toe volop van genieten. En de 1.2 is ook nog eens super zuinig, brandstofverbruik stad 7,6 l/100km brandstofverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Sinds 28-06-2010 hebben wij deze auto. Hij is ronduit geweldig, tot nu toe. Volgepakt (wij kamperen) naar de Pyreneeën geweest. Geen enkel probleem met rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
geweldige auto we zijn net terug uit noord spanje maar dat ging super fel wagentje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Fijne auto, verbruik is wat hoog en is lawaaierig boven de 120km. Maar voor wat deze auto kost is het prima aanvaarbaar. Ik heb hem gekocht omdat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Ik heb de sandere 1.2 nu 3 maanden (5000km) Kan niks anders zeggen dan een prima auto, zeker voor deze prijs. Enige nadeel: De verwarming wordt naar.. Lees volledige review.
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
kan iemand mij iets vertellen over de wegligging wij hebben net een dacia sandero 1.2 van een week oud maar het lijkt net of.. Lees volledige review.
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Nog even een aanvulling. We hebben nu ruim 2000 km gereden in onze Dacia Sandero 1.2 Laureate en de boordcomputer geeft als gemiddeld brandstofverbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Na ongeveer alles al bekeken te hebben in de klasse van rond de 10.000 euro was de verbazing groot toen we in de Sandero stapten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Ik heb een 1.6 Laureate sinds maart 2009. 17.000 km gereden. Ik vind het een superwagen voor zijn prijsklasse! Ik krijg inderdaad ook veel complimenten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Ik heb net de een dacia sandero gekocht en heb me oude opel vectra ingeruilt ervoor. Me oude auto was echt waar aan.. Lees volledige review.
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
ik heb de sandero 1.2 ambiance nu twee weken en ik moet zeggen dat de auto me aangenaam verast heeft.na 3 jaar in een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
sinds 2 weken en 3000 km de sandero 1.6, fijne betaalbare auto mn stads km prima, maar autobahn(hobbels) neemt ie niet altijd even lekker. van velen.. Lees volledige review.
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
ik heb nu bijna 15000 kilometer gereden met de sandero 1.4 laureate deze auto bevalt prima, de stoelen zijn ook erg prettig je komt na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Nu bijna 7500 km gereden met mijn Dacia Sandero 1.6 benzine. Ik heb de duurste uitvoering tussen aanhalingstekens, het meeste zit er wel op en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
prima auto na 3 jaar honda is deze sandero zeker zo goed alleen prijstechnisch veel beter voor je budget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
Nee voor mij geen dacia meer!! Hij is goed koop dat is een voordeel. Kwaliteit vind ik matig. Al 3 maal in de garage gestaan... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Rijtest nieuwe Dacia Sandero (Stepway)
ik rij 2maand met een sandero ,ik ben zeer tevreden.mijn vorige wagen was een espace 2000 benzine.ik heb mij nog geen minuut beklaagd bij de.. Lees volledige review.