Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen

De XC60 D3 en GLK 220 BlueTEC volgen hun eigen stijl maar zitten toch in elkaars vaarwater. We zetten ze naast elkaar.

Voor Mercedes-Benz is de Volvo XC60 de grootste concurrent van de GLK-Klasse, die onlangs fijntjes is bijgepunt. Hoewel ze in design volledig hun eigen weg bewandelen, zijn beiden zeer comfortgericht. Alle reden om de XC60 D3 en GLK 220 BlueTEC naast elkaar te zetten.

Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat Volvo met de XC60 succes in handen heeft. De tweede SUV van het merk is wereldwijd de bestverkochte Volvo van dit moment en hoewel in Nederland de V70 als vanouds koploper is, heeft Volvo Cars Nederland pas vanaf dit jaar advertentiebudget in de XC60 gestoken. Het succes van die auto schuilt in goede timing; de XC60 werd uitgebracht in 2008, op het moment dat het segment van de middelgrote SUV’s in opkomst raakte en bovendien sloeg het ontwerp een brug naar de designtaal van de huidige S60, V60 en V40. En dat design is anno 2012 nog steeds actueel. Zeker in de R-Design uitvoering en met de kleur Rebel Blue is de XC60 een eyecatcher van jewelste. Kat in het bakkie.

Wetende dat Mercedes-Benz ruime ervaring heeft met SUV-modellen zoals de M- en GL en nog altijd de vruchten plukt van de iconische G-Klasse zou een kleine Gelande zoals de GLK ook geen probleem moeten zijn. Wereldwijd is de GLK dan eveneens een succes, in ons eigen land heeft-ie het moeilijker. Waarom? Valt de Nederlander niet voor een hoekige SUV, is het een imagokwestie? Te duur is hij in ieder geval niet; de Volvo XC60 is er vanaf 46.585 en een GLK is met gelijkwaardige motorisering zelfs een tientje goedkoper!

GLK opgewaardeerd
Hoe dan ook, de facelift heeft de GLK op kleine puntjes opgewaardeerd en die missen hun uitwerking niet. Met het vernieuwde gezicht, de moderne LED-achterichten en het sierlijker vormgegeven interieur verliest de GLK het laatste beetje protserigheid en staat er gewoon een stoere Benz met een vleugje chique, die voor zijn soort duidelijk lager op zijn poten staat. Dat de importeur er voor gekozen heeft om 20 inch AMG-wielen te monteren is natuurlijk een kwestie van smaak. Dat geldt in iets mindere mate ook voor de XC60 die zich als R-Design met eveneens 20 inch ook uitbundiger presenteert.

Op- en instappen
Het verschil in rijhoogte tussen de twee komt tot uiting achter het stuur; om daar te komen moet je in de XC60 opstappen, zoals het een SUV betaamt, terwijl in de GLK gewoon instappen volstaat. Toch zit je ook in die laatste hoger dan elke andere Benz, dus wat dat betreft komt hij zijn belofte na. Eenmaal onderweg ontpopt de GLK zich als de meest rustgevende van de twee; de Duitser is zeer comfortabel en helt zelfs een beetje over. Aan alles is te merken dat rijcomfort bovenaan de prioriteitenlijst heeft gestaan. De middenstand van de besturing is typisch Mercedes-Benz: doods. Dat is prima voor lange afstanden rechtuit (zoals in Amerika, waar de GLK ook gebouwd wordt) maar voor wie van sturen houdt toch wat onprettig. Sinds de introductie van de facelift staat echter 'Direct Steer' op de optielijst om dat op te lossen en uit eigen ervaring weten we dat dat wonderen doet. Voorzien van deze optie is de GLK qua besturing veel meer op een lijn met de Volvo, die veel directer reageert. Wel zijn we benieuwd naar de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die op de XC60 tegen meerprijs te bestellen is; onze R-Design stuurt namelijk wel altijd licht en een beetje meer variatie daarin zou – samen met wat meer stuurprecisie - van harte welkom zijn. Daarmee zou de Zweed je nog iets meer belonen na zijn uitnodiging tot sturen en zonder in te boeten aan zijn comfortabele karakter, want ook in een XC60 is het erg prettig om lange afstanden te cruisen. De Volvo biedt hierbij net iets meer binnenruimte en heeft ook een handig bagageschot zodat spullen niet heen en weer schuiven. Een klein maar fijn detail.

Stille vijfcilinder
De D3 dieselmotor waar wij mee hebben gereden is sinds kort aan zet. Het is de 136 pk versie van de tweeliter vijfcilinderdiesel die reeds als D4 met 163 pk bekend staat. De nieuwe instapper kan met 350 Nm voldoende de bakens verzetten en komt niet underpowered over, tenzij je je op de linkerhelft van de Autobahn begeeft. Na een merkbaar turbogat tot 1500 toeren overwonnen te hebben brengt de D3 onze XC60 – als het droog is - zonder problemen op snelheid, waarbij de rust, stilte en het ontbreken van trillingen de verfijning van de vijfcilinder aantoont. Knap gedaan. Zodra het wegdek nat is hebben de voorwielen moeite om de plotseling vrijgekomen krachten effectief over te brengen en dan is de XC60 opeens minder stoer. Bestel zo’n auto gewoon altijd met vierwielaandrijving, kun je in de sneeuw ook eens anderen uit de brand helpen. Dat is toch iets makkelijker gezegd dan gedaan want de XC60 AWD is er alleen als D5 of T6.

De dieselmotor in de GLK is als 220 BlueTEC met 170 pk uiteraard krachtiger, maar treedt onder acceleratie ook meer op de voorgrond. Met de facelift hebben de Duitsers hier zonder meer vooruitgang geboekt, maar in vergelijking met de Volvo gromt de viercilinder meer op de voorgrond. Zijn zeventrapsautomaat – waarvan de bediening zich nu aan het stuur bevindt – is een kampioen in zijdezacht schakelen en maakt goed gebruik van de 400 beschikbare Newtonmeters. Slechts bij acceleratie vanuit stilstand zou de transmissie soms eerder mogen opschakelen als er geen haast in het spel is. Omdat de GLK 220 BlueTEC voorzien is van 4Matic zijn de wielen de krachten van de diesel de baas; de meer gelijkwaardige GLK 200 CDI met tweewielaandrijving (achterwielen) was helaas niet voorhanden om te ervaren hoe die het er qua grip vanaf brengt.

GLK blijkt zuiniger
Aan het einde van de rit blijkt de GLK iets zuiniger te rijden dan de XC60 met handgeschakelde zesbak; met de Duitser scoor je makkelijk onder de zeven liter en bij de Zweed lukt dat moeizamer. Hier zorgen de iets kleinere afmetingen van de GLK, het soepelere motorkarakter en de zeventrapsautomaat voor de winst. De boordcomputer met uitgebreide ECO-score (op basis van je rijstijl) motiveert daarbij extra om het zuiniger aan te doen. De Volvo mist ook een schakelindicator maar heeft net als de Benz wel start/stop-techniek. 

Conclusie
Kiezen tussen beide modellen lijkt niet zo eenvoudig. De XC60 is in principe dynamischer aangelegd dan een GLK, al komt de Duitser met Direct Steer merkbaar in de buurt. Volvo heeft de vijfcilinders goed onder de knie maar zou nog wel de souplesse onderin kunnen verbeteren. De viercilinder in de Benz is los van zijn extra kracht soepeler maar laat ook meer van zich horen. In prijs ontlopen twee gelijkwaardige uitvoeringen elkaar niet veel, al kun je bij de Duitsers dieper in de optiemogelijkheden duiken waardoor de teller alsnog hoger op kán lopen. Onderaan de streep zijn XC60 en GLK aan elkaar gewaagd en kies je de een of de ander op basis van hun stijl. Da’s weer eens wat anders dan op prijs of bijtelling!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (10)

Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
moderne stadsjeep, zeer trendy looks gecombineerd met alle vaste volvowaarden: veilig,degelijk,sober, great car.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Na een V70 T6 deze gekocht, mn vanwege hoge zit, AWD, ruimte. Auto is een echte ontstresser, geeft rust ook in deze hectische tijden. Daarnaast.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Top auto. Rijdt subliem. met mijn rijgedrag 1 op 16/17 is voor een diesel van deze omvang geen verkeerd verbruik. Rij gemiddeld 4000 km per.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Fijne auto; regensensor ruitenwisser werkt niet zo perfect... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
In afgelopen 28 jaar heb ik in bijna alle modellen gereden en/of in bezit gehad. Alles klopt altijd aan VOLVO. De XC60 is daar.. Lees volledige review.
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Ik rijd nu sinds November 2008 rond in deze auto en heb de overstap van de V70 naar de XC60 geen moment bertreurd. De hoge.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Fantastische reisauto. Naar zo'n beetje al volvo-uitvoeringen te hebben gereden is dit toch weer een hele bijzondere ervaring. Moderne, keurig afgewerkte auto. Opvallend hoe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
De wereld wordt een stuk mooier met dit soort wagens! Na zoveel jaren Volvo gereden te hebben weten ze me toch weer te verrassen!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
Hele fijne reisauto. Na 4 x V70 is dit wel heel bijzonder. Chiptunen is ook aan te raden vanwege het gewicht en verbruik... Lees volledige review.
Dubbeltest - Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLK zijn stijliconen
ik vind het een hele veilige auto ik ben er heel blij mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5