Als je niet heel goed thuis bent in het Peugeot-design, zou je best eens kunnen denken dat je nog met de 307 te maken hebt. Of dat het om een bescheiden facelift van dat model gaat, want zo vernieuwend is de 308 qua design niet. Hij laat in versterkte mate zien wat Peugeot ons al enige jaren voorschotelt: enorme ‘muilen’ in de vorm van een haaienbek. Dat idee wordt in de 308 bovendien nog versterkt door het neusje dat nu extra uitsteekt en zo de overstekende bovenlip van een haaiensnoet vormt.
Die snuit – die ongetwijfeld een bijdrage levert aan de bescherming van voetgangers bij een aanrijding – zorgt voornamelijk voor de extra centimeters lengte die de 308 laat zien ten opzichte van de 307. Substantieel ruimer is de 308 niet, want hij staat op dezelfde bodemplaat als zijn voorganger en neemt daar in grote lijnen ook de wielophangingen van over. Toch claimt Peugeot wat meer binnenruimte, onder meer door de extra breedte van de auto, het slankere dashboard dat verder van de bestuurder afstaat en de aangepaste (dunnere) stoelen. De bagageruimte profiteert nauwelijks van de groei en meet 348 liter.
Wat direct opvalt aan boord van de 308 is de solide afwerking en de degelijkheid. Het doet bijna Duits aan, zo zorgvuldig is alles in elkaar gezet. En het interieur is ook erg fraai van design met de (optionele) monitor van het navigatiesysteem wegklapbaar bovenop het dashboard. De monitor staat dus op een perfecte plaats, maar de instructies van het systeem deugen soms niet. Zo werden we tot twee keer toe aan de verkeerde kant een eenrichtingsstraat ingestuurd. En regelmatig stonden rotondes niet op de kaart. Ter verdediging van Peugeot moeten we wel aanvoeren dat de Franse overheid in een idioot tempo iedere kruising in het land aan het omtoveren is in een rotonde.
Peugeot levert vier benzinemotoren en drie turbodiesels voor de 308. De diesels stammen nagenoeg ongewijzigd uit het vorige model: twee 1.6 HDiF machines met 90 en 110 pk en een 2.0 HDiF met 136 pk. Het benzinegamma omvat een 1,4 liter (met variabele kleptiming) en drie versies van de 1,6 liter. De ongeblazen versie levert 120 pk en er zijn twee turbovarianten met 150 en 175 pk.
De 150 pk turbomotor is heerlijk soepel en biedt bijna net zo veel trekkracht als de 2.0 HDiF en in beide gevallen is de 308 daar uitstekend mee gemotoriseerd. Maar met minder kracht rijdt de 308 ook nog uitmuntend, zo ondervonden we tijdens testritten met de 1.6 VTi en de 1.6 turbodiesel. Alleen zouden we die laatste wel willen ontdoen van die speciale banden met lage rolweerstand. Ze zijn namelijk hard, oncomfortabel en bieden minder grip dan gewone banden.
Ze tasten dus juist de sterke punten van de 308 aan, want juist de rijkwaliteiten zijn in deze nieuwkomer duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorganger. De elektrische stuurbekrachtiging is nu eens meteen perfect afgestemd en maakt er een lekkere stuurauto van, waarmee je ook met een van de minder sterke motoren veel rijplezier kunt hebben. Peugeot levert de 308 vanaf 18.950 euro voor de driedeurs 1.4 VTi. Dieselen kan vanaf 23.850 euro (90 pk 1.6 HDiF) en een vijfdeurs koetswerk kost 600 euro extra.
Schrijf een review