Peugeot 308 is doordachte evolutie voorganger

Peugeot wisselt bij de middenklasse van eindcijfer, want de 307 wordt opgevolgd door de 308. Maar een ingrijpend andere

Peugeot wisselt bij de middenklasse van eindcijfer, want de 307 wordt opgevolgd door de 308. Maar een ingrijpend andere benadering is de nieuwkomer niet, wel een doordachte evolutie van de 307.

Peugeot wisselt bij de middenklasse van eindcijfer, want de 307 wordt opgevolgd door de 308. Maar een ingrijpend andere benadering is de nieuwkomer niet, wel een doordachte evolutie van de 307.
Peugeot 308 is doordachte evolutie voorganger

Als je niet heel goed thuis bent in het Peugeot-design, zou je best eens kunnen denken dat je nog met de 307 te maken hebt. Of dat het om een bescheiden facelift van dat model gaat, want zo vernieuwend is de 308 qua design niet. Hij laat in versterkte mate zien wat Peugeot ons al enige jaren voorschotelt: enorme ‘muilen’ in de vorm van een haaienbek. Dat idee wordt in de 308 bovendien nog versterkt door het neusje dat nu extra uitsteekt en zo de overstekende bovenlip van een haaiensnoet vormt.

Die snuit – die ongetwijfeld een bijdrage levert aan de bescherming van voetgangers bij een aanrijding – zorgt voornamelijk voor de extra centimeters lengte die de 308 laat zien ten opzichte van de 307. Substantieel ruimer is de 308 niet, want hij staat op dezelfde bodemplaat als zijn voorganger en neemt daar in grote lijnen ook de wielophangingen van over. Toch claimt Peugeot wat meer binnenruimte, onder meer door de extra breedte van de auto, het slankere dashboard dat verder van de bestuurder afstaat en de aangepaste (dunnere) stoelen. De bagageruimte profiteert nauwelijks van de groei en meet 348 liter.

Wat direct opvalt aan boord van de 308 is de solide afwerking en de degelijkheid. Het doet bijna Duits aan, zo zorgvuldig is alles in elkaar gezet. En het interieur is ook erg fraai van design met de (optionele) monitor van het navigatiesysteem wegklapbaar bovenop het dashboard. De monitor staat dus op een perfecte plaats, maar de instructies van het systeem deugen soms niet. Zo werden we tot twee keer toe aan de verkeerde kant een eenrichtingsstraat ingestuurd. En regelmatig stonden rotondes niet op de kaart. Ter verdediging van Peugeot moeten we wel aanvoeren dat de Franse overheid in een idioot tempo iedere kruising in het land aan het omtoveren is in een rotonde.

Peugeot levert vier benzinemotoren en drie turbodiesels voor de 308. De diesels stammen nagenoeg ongewijzigd uit het vorige model: twee 1.6 HDiF machines met 90 en 110 pk en een 2.0 HDiF met 136 pk. Het benzinegamma omvat een 1,4 liter (met variabele kleptiming) en drie versies van de 1,6 liter. De ongeblazen versie levert 120 pk en er zijn twee turbovarianten met 150 en 175 pk.

De 150 pk turbomotor is heerlijk soepel en biedt bijna net zo veel trekkracht als de 2.0 HDiF en in beide gevallen is de 308 daar uitstekend mee gemotoriseerd. Maar met minder kracht rijdt de 308 ook nog uitmuntend, zo ondervonden we tijdens testritten met de 1.6 VTi en de 1.6 turbodiesel. Alleen zouden we die laatste wel willen ontdoen van die speciale banden met lage rolweerstand. Ze zijn namelijk hard, oncomfortabel en bieden minder grip dan gewone banden.

Ze tasten dus juist de sterke punten van de 308 aan, want juist de rijkwaliteiten zijn in deze nieuwkomer duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorganger. De elektrische stuurbekrachtiging is nu eens meteen perfect afgestemd en maakt er een lekkere stuurauto van, waarmee je ook met een van de minder sterke motoren veel rijplezier kunt hebben. Peugeot levert de 308 vanaf 18.950 euro voor de driedeurs 1.4 VTi. Dieselen kan vanaf 23.850 euro (90 pk 1.6 HDiF) en een vijfdeurs koetswerk kost 600 euro extra.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Peugeot 308 is doordachte evolutie voorganger
Autostoeltje niet goed met isofix te bevestigen

Ik heb een Maxi-Cosi Rodifix AirProtect autostoel voor mijn dochter van 5 jaar. Deze stoel is bedoeld om met isofix aan de achterbank vast te zetten (als je geen isofix wilt gebruiken, kun je beter de goedkopere Maxi-Cosi Rodi AirProtect zonder isofix nemen). In de Peugeot 308SW (alle modellen vanaf 2013) zit de beugel voor de isofix echter zo hoog in de rugleuning van de achterbank dat deze stoel voorover helt waardoor van veilig en comfortabel reizen geen sprake meer is. Peugeot Nederland zegt dat de auto aan de norm voldoet en Maxi-Cosi verwijst naar de disclaimer in de autotypenlijst en zegt dat de stoel dan maar met de autogordel vastgezet moet worden. Niet kopen dus als je isofix wilt gebruiken voor je autostoel!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Rijdt fijn, ruime kofferbak

Minpunten

Isofix zit veel te hoog
Peugeot 308 is doordachte evolutie voorganger
Eind december 2015 werd mijn Peugeot 308 SW Blue Lse Execut. Pack 1.6 BlueHDi 120 5D 88kW afgeleverd, helaas niet het type wat ik had besteld, gehele chroom/aluminimum pakket is komen te vervallen wegens "leverings" problemen.
Zowel Peugeot als Athlon hebben geen enkele compensatie hiervoor aangeboden. Oftwel ik betaal meer bijtelling over een auto die feitelijk goedkoper is afgeleverd.
Dit is dus mijn 3e en laatste Peugeot voor mij.

De Peugeot 308SW is echter wel een hele fijne auto om in te rijden. Fijne diesel motor, stuurt goed, ligt goed op de weg, comfortabele stoelen en een hele ruimte kofferbak. De ruimte kofferbak komt zeer goed van pas. De kinderwagen past er met gemak in. Het panoramadak was ik al gewend in de 307SW en bevalt mij erg goed, lekker veel daglicht binnen.

Helaas laat Peugeot wederom steken vallen met het multi media systeem. Dit systeem was in de 307SW al niet vooruit te branden met regelmatig spontane reboots. Bij deze 308SW is het systeem nog steeds om te huilen zo langzaam als het is. Wanneer je bijvoorbeeld de auto in zijn achteruit zet, duurt het bij een koude motor meer dan 30 seconden voordat de achteruitrijd camera aangaat. Tegen die tijd zit ik bij wijze van spreken al bijna op de rijksweg ;-)
Ook het feit dat de temperatuur regeling ook via dit systeem geregeld moet worden is in mijn optiek niet erg gebruiksvriendelijk. Daartegenover staat dan wel dat het dashboard heel minimalistisch is vormgegeven. Geen overbodige knoppen, maar slechts een touchscreen.

Ondanks dat het een zeer prettige auto is, zal dit waarschijnlijk toch mijn laatste Peugeot zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

fijne motor
veel ruimte
goed geprijsd
14% bijtelling

Minpunten

traag multi media systeem
geen voice control systeem
beperkte bediening op het stuur
langzaam inschakelen van achteruitrijcamera
Peugeot 308 is doordachte evolutie voorganger
verder een heerlijke auto om in te sturen,ik heb er nu 10000 km mee gereden ,en dat gaat voortreffelijk. zeker geen spijt van tot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5