Eerste rij-indruk en meer details Opel Adam

We zijn in Lissabon voor Opels kleinste. Zo rijdt de nieuwe Opel Adam!

In Lissabon maken we momenteel kennis met de nieuwe Opel Adam. Hoe zijn de eerste kilometers bevallen? Vandaag alvast een eerste rij-indruk met wat extra details over de toekomst van Adam. Er zit nog genoeg aan spanning en stijl in de pijplijn!

De Adam is een van de meest uitgesproken Opels die we sinds lange tijd hebben gezien. De Duitsers hebben het slim bekeken om hun compacte spruit er uit te laten springen, zeker omdat ze zich richten op het straatje van het formaat van de Fiat 500, styling van de Citroen DS3, het iconische van een Mini en de kwaliteitsbeleving van een Audi A1. Met die strategie hoopt Opel ook vele merkvreemde rijders aan te trekken.

Op smaak brengen
En dus is de Adam niet alleen fris en fruitig qua design, maar kun je de kleine Adam ook rondom en binnenin naar eigen hand zetten. Opel heeft zelfs aan verschillende soorten kunststof kapjes voor op de spaken van de velgen gedacht en laat je ook uit verschillende kleuren kiezen voor de dakhemel, spaken op de wielen en de behuizing van de binnenspiegel. Hoe ver wil je gaan? Om je op weg te helpen zijn er diverse pakketten met namen waar je even op moet studeren. Doe dat niet op de achterbank, want daar is de zit gewoon krap. Moeders met meerdere koters kunnen dan beter voor een Agila of Corsa kiezen. Muziekliefhebbers die het Infinity-audiopakket bestellen moeten daarnaast rekening houden met een bagageruimte die slinkt van 170 naar 95 liter. Door de subwoofer moet namelijk de laadvloer flink verhoogd worden. 

Lekker sturen, maar...
De eerste kilometers hebben we gereden met een Adam in OPC-line, sportonderstel en 17 inch wielen, daarbij aangedreven door de vertrouwde 1.4 liter benzinemotor met 87 pk. Onze eerste indruk is positief. Ja, de Adam heeft het in zich om een lekker scheurijzertje te zijn dankzij een strak onderstel, goede stoelen (geen krukjes) en veel grip. Ook de flitsende tellers maken je enthousiast om met de Adam te gaan sturen. Het agiele dat een compacte auto zo prettig in omgang maakt wordt in de Adam een beetje tegengewerkt door de eenpuntvier, die niet zo levendig is en traag in toeren klimt. Zeker in het soms heuvelige Lissabon lijkt de krachtbron niet veel klaar te kunnen stomen. Hoewel de Adam in ieder geval beter zit en daarbij leuker en volwassener rijdt dan bijvoorbeeld een Fiat 500, doet zo'n wat lome motor die voorsprong in fun factor weer teniet.

Turbomotor en LPG-variant op komst
Met de 1.2 liter benzinemotor (70 pk) of de 1.4 liter (100 pk) die ook in de boeken staan hebben we helaas niet kunnen rijden. We verwachten dat met de aangekondigde 1.0 liter driecilinder turbomotor en een zesbak de Adam volledig tot zijn recht komt. Eigenlijk had Opel zich gewoon op die krachtbron moeten focussen, al was het ook voor de bijtelling en de CO2-uitstoot want de Adam valt in de 20% bijtellingscategorie en de 1.4 stoot 118 gram CO2 uit. Dat kan in dit segment nog wel een stukkie beter. De eveneens aangekondigde LPG-versie zal de Adam verder in 2013 ook aan nog groenere cijfers helpen maar details over die variant zijn er nog niet.

Ook nog een OPC en Cabriolet?
In de wandelgangen wordt trouwens als druk gespeculeerd over andere Adam-modellen. De OPC-versie is inmiddels bevestigd en het zou ons niet verbazen als Opel ook een Adam met softtop gaat leveren, zoals Citroen met de DS3 Cabrio en Fiat met de 500C doen. De komst van deze targa-achtige variant is niet zeker, maar wel heel aannemelijk.

Superdeluxe uitrustingsmogelijkheden
Meer weten over alle en prijzen en uitvoeringen van de Adam? Lees dan hier alle details nog eens na. Opel heeft behoorlijk wat handige accessoires en systemen in petto die de concurrentie maar ook grote broer Corsa nog niet heeft: actieve inparkeerhulp, dodehoekdetectie, het IntelliLink infotainmentsysteem met koppeling voor iPhone en Android-telefoons, de geintegreerde FlexFix fietsendrager in de achterbumper, stuurverwarming, een City-stand voor de stuurbekrachtiging en nog veel meer! Adam weet van wanten....

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Eerste rij-indruk en meer details Opel Adam
Rijprestaties en wegligging vind ik prima maar over smartphone integratie ben ik minder positief dan het artikel.

Ik vind dat er een te optimistisch beeld wordt geschetst van de BringGo navigatieapp. De navigatiestem hapert, er vallen woorden weg uit de instructie waardoor irritatie ontstaat, soms valt de verbinding met de Iphone 4 weg hetgeen tot gevaarlijke situaties kan leiden, omdat de Iphone ontgrendeld dient te worden tijdens het rijden. Ik ben voor de veiligheid overgeschakeld naar een Tomtom Go 6000 en heb hier geen spijt van.

Siri spraaksturing heb ik niet kunnen testen op mijn Iphone 4, dit is enkel beschikbaar vanaf Iphone 4S.

Als je de navigatieapp BringGo als verkoopargument gebruikt zorg er dan voor dat deze app perfect werkt, anders ben je uiteindelijk toch aangewezen op een portable Tomtom navigatie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Rijgedrag, prestaties, wegligging

Minpunten

Bringgo app stemhaperingen, plaats achterin, duur