De nieuwe Range Rover is op zijn eigen manier met de tijd mee gegaan. Vanwege het inmiddels iconische DNA en de wens van klanten om traditie in ere te houden hebben de Britten vooral moderne verfijning aan het carrosserie-ontwerp toegevoegd, met de looks van de nieuwe, zeer succesvolle Evoque in het achterhoofd. Zie bijvoorbeeld hoe de koplampen en achterlichten subtiel uitlopen en de daklijn een klein beetje is verlaagd (met 26 mm). De ribben in de voorspatborden zijn nu verhuisd naar de portieren vooraan. Het deel van de carrosserie boven de handgrepen lijkt ook slanker van snit dan voorheen. Al deze tweaks moet de grote Range Rover minder zwaar op het netvlies laten drukken. Less visual volume, is het credo. De feiten spreken de ogen evenmin tegen want een Range Rover is iets korter en smaller dan een Audi Q7 of Mercedes GL.
Aluminium body
Onderhuids heeft het absolute gewicht een belangrijke rol gespeeld. Land Rover wist ook wel dat de massa van de auto nu toch wel zijn parten begon te spelen en dus moest er iets gebeuren om de Range Rover ook in zijn rijeigenschappen en het brandstofverbruik te laten uitblinken. Dankzij een uit aluminium opgetrokken carrosserie hebben de techneuten het gewicht met 300 kg drastisch kunnen verlagen. Het gebruik van aluminium heeft ook een positieve invloed gehad op de stijfheid van de koets. Samen met extra geluidsisolatie voor een nog stillere cabine zit de nieuwe Range Rover lekker in zijn fel.
Meer luxe, meer ruimte
Net als het exterieur is ook het interieur van de Range Rover geëvolueerd. Nog steeds legt de karakteristieke hoge zit met veel overzicht de basis van de beleving. Ten behoeve van meer beenruimte achterin (+12 cm) is de wielbasis met vier centimeter verlengd. Het resultaat mag er zijn; je zit nu echt riant, precies zoals je van een topklasse SUV mag verwachten. Helemaal als je Rear Executive Class bestelt waarbij de achterbank wordt verruild voor twee (masserende) fauteuils met daartussen een (gekoelde) console. Het Rear Seat Entertainment systeem met displays in de hoofdsteunen is nu eenvoudig te bedienen via een ‘controller’ dat zo uit de doos van een Xbox zou kunnen komen. Daarmee is ook het gehele Meridian audiosysteem te bedienen, dat 29 speakers telt. Ook helemaal van deze tijd is de sluitbekrachtiging op de portieren en de inventieve achterklep, waarbij elk deel zich nu elektrisch laat openen en sluiten.
De styling van het dashboard is wederom een mix van horizontale en verticale lijnen, een centraal touchscreen en draaiknoppen voor de klimaatregeling. Door meer comfortfuncties in het infotainmentsysteem onder te brengen of opnieuw te verdelen is het aantal knoppen wel iets minder geworden. Land Rover belooft een winst van 50%, al krijg je die indruk niet helemaal. In ieder geval vind je – omringd door sierlijsten van talloze soorten hout of aluminium – weer snel de weg en valt onze mond open van verbazing hoe de afwerking van het topmodel tot in de kleinste details is verzorgd; zelfs de handgreep aan het dak is (bij elk portier) bekleed met zacht leder. Tsja, je moet wat als de stoelen, deurpanelen, het stuur en het dashboard al met runderhuid zijn verrijkt.
Nóg beter op onverhard
Met de status ‘Koning van de weg’ op zak weten we dat het met de offroadkwaliteiten van de nieuwe reus wel goed zit. Land Rover heeft het Terrain Response System zelfs een AUTO-stand gegeven zodat je jezelf achter het stuur niet eens druk hoeft te maken over het type wegdek waar op gereden wordt. Bij veeleisende situaties is het alleen een kwestie van de rijhoogte verhogen en eventueel de lage gearing inschakelen. That’s it. Zelfs met standaard straatbanden wisten wij de Range Rover met een beetje oefening over de zandduinen in Marokko (waar de eerste Range Rover ooit is ontwikkeld) én een stel rotsen te manoeuvreren. Wanneer we zien hoe andere collega’s in hun Range Rover dezelfde route afleggen wordt duidelijk hoe avontuurlijk we bezig zijn geweest; als bestuurder krijg je er nauwelijks iets van mee. Doorwading door 90 centimeter water moeten we je schuldig blijven, maar we weten dat het dankzij slim geplaatste luchtroosters in de voorschermen en een nog hogere bodemvrijheid óók tot de mogelijkheden behoort.
Silence!
Naast vooruitgang in ruimte, terreinvaardigheid en luxe zet de Range Rover ook nieuwe stappen in veiligheid. Zo behoort nu dodehoekdetectie tot de mogelijkheden en is er een adaptieve cruise control met onzichtbaar verwerkte radar evenals de sensoren voor verkeersdetectie bij achteruitrijden. Camera’s met 360 graden zicht zijn wederom weer beschikbaar. De lijst met innovaties gaat niet(!) verder met een head-up display, nachtzicht, rijstrookdetectie of een noodremsysteem voor in de stad. Voor een auto waarbij het merk niet alleen zijn directe concurrenten (zoals de nieuwe Mercedes GL) maar ook de S-Klasses en 7 Series wil overtreffen moet dat toch wel in de schappen liggen. Feit is wel dat de nieuwe Range Rover bij 50 km/u en 160 km/u vele en soms zelfs alle concurrenten overtreft in het geluidsniveau aan boord. Silence!
Supercharged, TDV6 en SDV8
De stilte in het interieur komt naast de fantastische geluidsisolatie ook voor rekening van de Supercharged V8 die voor de Range Rover paraat staat. De achtcilinder met vijf liter cilinderinhoud levert wederom 510 pk en maakt het nieuwe paradepaard sneller dan ooit; 0-100 in 5.4 seconden. Geen wonder dat die krachtcentrale onder het genot van een lekkere brul de Range Rover in no-time naar 225 km/u brengt, zonder zweverig te worden. Zonder enkele moeite kan in combinatie met 22 inch banden zelfs de 250 km/u grens aantikken. Ook hier verlegt de gracieuze SUV zijn grenzen, mocht iemand die extra 25 km/u gemist hebben. Misschien nog wel belangrijker is dat het lagere gewicht en de geoptimaliseerde zelfregelende demping (niet instelbaar) de Range Rover minder laat overhellen op hogere snelheden. Je haalt het nog steeds niet in je hoofd om er mee te gaan scheuren, maar verschil is er zeker. Ook geeft de rem-installatie veel meer vertrouwen wanneer de vaart er flink uit moet; voorheen moest je soms wel erg diep trappen.
Het gemiddelde verbruik van de Supercharged ligt op 13.8 l/100km en dat zal vele Nederlanders – ook gezien de aanschafprijs van 190 mille - doen kiezen voor een diesel. Die zijn er in de vorm van een finetuned 3.0 TDV6 met 258 pk en 600 Nm, gekoppeld aan start/stop-techniek en een achttrapsautomaat. Met een verbruik van 7.5 l/100km is deze zescilinder ruim 20% zuiniger dan zijn voorganger. Bovendien staat deze vanaf 114.400 euro in de boeken. Aan de dieseltop staat de 339 pk sterke SDV8 met 700 Nm, die zijdezacht loopt en ook ‘vanzelfsprekend’ presteert. Je zou bijna de toerenteller willen vervangen door een power reserve meter uit Rolls-Royces, waarbij je ook zelden het maximale vermogen aan zal spreken. Prijzen van de SDV8 beginnen bij krap 148 mille.
Conclusie
Land Rover heeft de wishlist van Range Rover-rijders volledig ter harte genomen. Het nieuwe vlaggenschip is er in alle opzichten op vooruit gegaan en weet met zijn stille cabine, riante ruimte en perfecte afwerking zijn neus te drukken tussen het segment van de luxe limousines, al valt er met start/stop-techniek op de achtcilinders en extra veiligheidssystemen op topniveau nog altijd iets te wensen. Die verlangens worden volgend jaar ten dele al ingelost met een Range Rover dieselhybride die slechts 169 gram CO2 uitstoot. To be continued...
Schrijf een review