Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7

Eindelijk mogen we het vertellen: de eerste rij-impressie van de nieuwe Volkswagen Golf VII met alle ins and outs!

Of het nou echt al nodig was of niet, de Volkswagen Golf is helemaal nieuw. Gebouwd op een nieuw platform is de bestseller van het merk van top tot teen naar de zevende generatie getransformeerd, met meer wielbasis, zuinigere motoren en nieuwe (veiligheids-)uitrusting. Blijft de Golf 7 ondanks zijn metamorfose een echte Golf?

We moeten het de Duitsers nageven, ze zijn heel goed in het ontwikkelen van tijdloze modellen. Want is de Golf 6, na zo’n vier jaar op de markt te zijn geweest echt al verouderd? Op wat grammen CO2 en bepaalde uitrustingsmogelijkheden na niet echt. Goed, de vorige Golf was sterk afgeleid van de vijfde generatie en dus moest Volkswagen nu wel met meer uit de hoge hoed komen. Dat is gelukt. Niet volgens de methode; groter, breder, langer, zwaarder, duurder en sterker, maar op een vernieuwende, efficiente wijze.

Modulaire basis
De nieuwe Golf is de eerste Volkswagen ontwikkeld uit het nieuwe modulaire platform waar de komende jaren nog veel meer nieuwe VW's (en andere VAG-modellen) uit voortkomen. Die nieuwe basis resulteert in meer flexibiliteit voor de techneuten, waardoor de nieuwe Golf een iets grotere wielbasis kon krijgen. Tegelijkertijd zijn vele motoronderdelen modulair ontwikkeld en is er gebruik gemaakt van nieuwe staalsoorten die sterker en lichter zijn. Door ook nog de elektrische systemen op de weegschaal te leggen en ze hier en daar aan te passen is Volkswagen in staat geweest de nieuwe Golf zo’n 70 tot 100 kg af te laten slanken. Deze allesomvattende aanpak maakt de nieuwe Golf ruimer, vrijwel net zo licht als een Golf van de vierde generatie én veiliger tegelijk.

Hoe splinternieuw de basis van de nieuwe Golf ook mag zijn, aan zijn uiterlijk is traditiegetrouw niet teveel gesleuteld. In tegenstelling tot de Franse merken speelt VW altijd op veilig door voor evolutie te gaan. Toch is de Golf 7 direct te herkennen aan de nadrukkelijke lijn in de flanken, die doorloopt in de achterklep en ook subtiel via de koplampen en grille is terug te vinden. Net als neef Audi A3 staat de nieuwe telg zo wat scherper op het netvlies en daarmee volgt VAG op hun eigen manier de laatste mode.

Roer om in interieur
Voor het interieur heeft VW vrijwel helemaal het roer omgegooid. Op wat kleine details na kijken we tegen allemaal nieuwe spullen aan; zelfs de stuurhendels en de contactsleutel doen mee. In niets lijkt het (iets massiever ogende) dashboard op dat van andere modellen, nóg niet althans. Opvallend is de hoeveelheid aanwezige glimmende randjes op schakelaars en handgrepen, maar ook de glanzend zwarte pianolak van de middenconsole. Gaan ze bij Volkswagen het familiemerk Audi achterna? Niet te zien is hoe het geintegreerde navigatiesysteem met touchscreen uit meerdere onderdelen bestaat. De techneuten zagen zich tot die maatregel genoodzaakt aangezien de infotainment in de vorige Golf nogal eens aan de grijpgrage handen van het dievengilde ten prooi viel. Slim is ook dat elke Golf standaard is uitgerust met een radio voorzien van touchscreen dat ‘voelt’ als je het wilt aanraken en dan al bepaalde functies laat zien. Zeker zo’n scherm werkt nou eenmaal een stuk makkelijker dan een knoppenreeks zoals in de nieuwe Focus en Astra.

Wel zien we meer knoppen terug op het stuur ten behoeve van de boordcomputer, telefoon en nu ook de cruise control. En wij vonden dat kleine schuifje op de richtingaanwijzer zo handig… Net als de Passat heeft de Golf nu ook knoppen rondom de versnellingspook en is de handrem elektrisch bediend. Ondanks die gewijzigde opzet heeft Volkswagen nadrukkelijk ingezet op ergonomie, zodat je je snel in de Golf thuisvoelt (en wegrijdt). De iets vergrote wielbasis en toegenomen breedte van de carrosserie komt tot uitdrukking in het interieur en de bagageruimte. Kort en goed kunnen we zeggen dat het zowel voor- als achterin prima zitten is, met goede ondersteuning en genoeg ruimte. We hadden wel gedacht dat de bestuurder nog iets lager kon zitten. De bagageruimte is iets toegenomen tot 380 liter en biedt nu ook de mogelijkheid om de hoedenplank onder de laadvloer op te bergen. Dat lijkt misschien maar een gimmick, maar we nemen zo’n ding toch liever mee dan dat-ie in de gang blijft staan. Nu we toch aan het inladen zijn: de passagiersstoel kan ook worden neergeklapt.

Motoren écht nieuw
Een blik op het motorpalet doet vermoeden dat de nieuwe Golf hier weinig nieuws te vertellen heeft. Niets is minder waar. Alle motoren zijn aangepast aan het nieuwe platform: ze bestaan uit modulaire onderdelen, zijn iets rechterop gekanteld en gaan uiteraard ook door het lagere gewicht en verbeterde stroomlijn zuiniger aan het werk. Nieuw in de gelederen is de 1.4 TSI met 140 pk die is voorzien van cilinderuitschakeling. Bij geringe belasting schakelt de motor over op de tweecilindermodus om extra brandstof te besparen en wordt zo het zuinigste jongetje van de klas met een verbruik (4.7 l/100km) waar zelfs de 1.2 TSI niet aan kan tippen. Uit een rijervaring met de nieuwe A3 viel al op te maken dat deze TSI buitengewoon levendig is en bijna onhoorbaar (dus niet helemaal) in de tweecilindermodus overschakelt. In de Golf is dat niet anders: een heel fijn blok dat graag aan het werk gaat en eigenlijk niet naar meer doet verlangen. Dat heeft Volkswagen waarschijnlijk zichzelf ook gerealiseerd, want de nieuwe 1.8 TSI uit de nieuwe A3 of Leon gaat aan de Golf-neus voorbij. Wie meer vermogen wilt moet aankloppen voor een GTI, de koppelrijke 2.0 TDI met 150 pk of de later leverbare GTD met 184 pk diesel. De GTI krijgt trouwens 230 pk, een mechanisch sperdifferentieel en progressieve besturing. Zo hoopt men het allround karakter van de Golf nog iets spannender te maken, iets dat wij graag toejuichen.

Rijmodi
Voor bestuurders die zo nu en dan in een sportieve bui zijn komen de verschillende rijmodi van pas waarmee het karakter van de besturing, motorrespons en andere parameters wordt beinvloed. Wanneer adaptieve demping is besteld zullen die zich ook anders gedragen. De verschillen zijn subtiel maar zeker merkbaar. Mocht je liever alleen het accent willen leggen op iets minder bekrachtigde besturing of een fellere motorrespons dan is er de Individual-modus die dat mogelijk maakt. Speciaal voor zuinige rijders is er ook een ECO-modus.

Hoe rijdt de nieuwe Golf? Heel vertrouwd en niet uitdagend. Dankzij het iets lagere gewicht, multilink ophanging achter en de gewijzigde motorplaatsing gedraagt hij zich wel nog neutraler; in bochten laat hij zich duidelijk minder snel van de wijs brengen. En dan hebben we ook nog het standaard elektronische sperdifferentieel XDS achter de hand om onderstuur en gripverlies weg te poetsen. Het systeem werkt heel verfijnd op de achtergrond.

Prijzen en beschikbaarheid
De nieuwe Golf rijdt vanaf 3 november uit de showroom maar is nu al te bestellen vanaf 18.790 euro als 1.2 TSI Easyline, inclusief airco en radio met touchscreen. Alle nu beschikbare motoren komen in aanmerking voor 20% bijtelling. Volgend jaar komt daar de Golf BlueMotion met 85 gram CO2 en 14%  bijtelling bij. Daarna is het de beurt aan de Golf Variant en Golf Plus, gevolgd door een Golf op aardgas met 92 gram CO2 en een zowel elektrische als plug-in variant. Een Golf van vernieuwing!



Reacties

Reageren

Reacties (3)

Redactie 2 oktober 2012 om 20:45
Jannick, de Golf is de eerste auto in zijn segment die breekt met 'groter en zwaarder worden'. Je krijgt nu meer auto voor minder kilo's, met een lager verbruik en gelijke prijs. Nog iets kleins, je kunt geen LED-koplampen bestellen. Op de nieuwe Seat Leon wel. Geen hierarchie bij de Volkswagen Groep.
Jannick 2 oktober 2012 om 20:02
Wat was het meest opmerkelijk aan de Golf 7 vonden jullie? Gr Jannick
Bert 2 oktober 2012 om 19:59
Hij is mooi en strak gelijnd! Als hij dan ook nog beter rijdt als z'n voorganger dan is het wederom een succesnummer, geen merk kan er aan tippen!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Een Golf van vernieuwing: de Volkswagen Golf 7
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5