De Toledo was, in 1991, de eerste Seat die na de overname van het Spaanse merk door Volkswagen (van Fiat) werd geïntroduceerd. Technisch geheel gebaseerd op een VW Golf, maar met een echt eigen, door Giugiaro ontworpen carrosserie die er weliswaar uitzag als een sedan – want daar houden ze in Mediterrane landen van – maar nader beschouwd toch een praktische vierdeurs hatchback was.
De tweede generatie, die in 1998 het daglicht zag, volgde dat principe niet, maar was een pure sedan. Een kennelijk minder goede gedachte, want de jongste editie koestert weer het aloude uitgangspunt. Zij het dan, dat er geen Golf-techniek aan ten grondslag ligt, maar die van de Rapid, een eveneens geheel nieuwe telg van de Tsjechische zusterfabriek Skoda.
Te duur
Beide nieuwelingen staan op een voor hen gereserveerd platform, dat technisch het midden houdt tussen (bij Skoda) Fabia en Octavia, niet geheel vergelijkbaar met Polo en Golf. Het nieuwe MQB-platform van de VW-groep (Modularer Querbaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket) zit dus ook niet onder de Toledo, gewoon omdat het te duur is. De zojuist voorgestelde Golf heeft het wel en ook Octavia en Leon/Altea zullen er van worden voorzien.
Vrijwel identiek
Tot op heden zaten er altijd behoorlijke optische verschillen tussen de VW, Skoda’s en Seats, maar terwijl er een VW-variant ontbreekt, zijn de Toledo en de Rapid vrijwel identiek. Goed, er zit wel een ‘eigen’ neus en achterpartij op beide, maar de verschillen zijn minimaal. Er waar Seat vroeger altijd van de Wolfsburger bovenbazen een wat vrolijker dashboard en verder eigen interieur mocht monteren, wordt hier ook strenge eenheidsworst geconsumeerd. Kennelijk mag het allemaal niet te veel kosten. En om daar maar even bij te blijven: de prijzen kennen we nog niet, omdat het jonge tweetal pas volgend jaar op onze markt komt.
We vermoedden (nog steeds, trouwens) dat de Rapid ‘ergens’ in de vijftien mille geprijsd zal worden en het is onmogelijk dat de Toledo daar veel van afwijkt. Hangt ook een beetje af hoe de verschillende versies uitgerust gaan worden – en uiteraard van de motorenkeuze.
Zelfde motorkeuze
Hiervoor staat natuurlijk het technisch magazijn van VW/Audi geheel open en laten beide merken nu precies dezelfde keuze gemaakt te hebben. In de benzinesector betekent dat te beginnen bij de nogal lawaaiige 1.2 liter driepits MPI met 75 pk (6.1 l /100 km), via twee TSI viercilinders van eveneens 1.2 liter (85 of 105 pk; 5.1 of 6.1 l/100 km) tot een 1.4 TSI met 122 pk en een gemiddeld verbruik van 5.8 l. Uitstoot respectievelijk 137, 119, 125 en 135 gkm. Er komt later ook nog een Eco-versie van de TSI met een verbruik van vijf liter rond en een koolzuurgasproductie van 116 gkm. De Toledo start met een 1.6 TDI van 105 pk, een verbruik van 3.9 liter en een uitstoot van 104 gkm. Later krijgt die gezelschap van een 90 pk versie. Alle motoren hebben vijf- of zesbakken, de krachtigste zijn ook met een 7-traps DSG te leveren.
Klasserecord
Het zal niet verbazen dat de Toledo precies rijdt als een Rapid. Degelijk, érg onderstuurd en dus nogal saai, welke motor je ook kiest. Dat saaie strekt zich ook gelijkmatig uit over ex- en interieur, maar in dat laatste maakt de werkelijke zee van ruimte een heleboel goed. Voor een auto van dit formaat (wielbasis 260 cm) is de beenruimte achterin uniek, terwijl ook de koffer van 500 tot 1.490 liter een klasserecord vormt. Wie afziet van een reservewiel heeft bovendien nog een enorme ‘kelder’ onder de vloer van de bagageruimte. Die vloer is, zoals terecht steeds vaker wordt toegepast, omkeerbaar met aan één zijde gewone bekleding en aan de andere een soort rubber zeil waar natte spullen of huisdieren netjes op mee kunnen.
Het dashboard is OK, maar saai. Welk etiket op de gehele Toledo geplakt kan worden, waarbij de versies standaard, Reference en Style op zichzelf al mooi complete keuzes uit het uitgebreide accessoirepakket bieden. Opties zijn verder Climatronic (dus échte, thermostatisch gestuurde airco) afneembare trekhaak parkeersensoren, verschillende mediasystemen (het basis-navigatiesysteem verdient geen pluim) en een ruime keuze aan wielen. Kan hij toch wat minder saai mee worden gemaakt.
Schrijf een review