Opel Astra OPC is een echte asfalttijger

Venijnige looks, 280 pk én een echt sperdifferentieel. Knallen in de Astra OPC?

Het segment van de hot hatches gaat op de schop. De Golf GTI en Megane RS krijgen binnenkort gezelschap van onder andere de nieuwe Astra OPC. Opel zet de concurrentie op de tweede plaats met nog meer vermogen, venijnige looks en een bijzonder uitgekiend onderstel. Wordt de soep daadwerkelijk zo heet gegeten?

Vlotte hatchbacks uit Duitsland zijn er in overvloed. Naast de Golf GTI, Golf R, Focus RS en ST wilde Opel het laatste woord hebben met de Astra (GTC) OPC. Met name vanaf de vorige generatie kreeg men in Russelsheim de smaak te pakken en was de snelste Astra ook echt als een blaaskaak te bestempelen. Net op het moment dat de Golf wordt uitgezwaaid en de nieuwe Focus ST op stapel staat komt Opel met een OPC op de proppen. Met 280 pk uit de verder opgefokte 2.0 liter turbomotor uit de Insignia heeft de Astra OPC direct het laatste woord, nu Ford de Focus RS immers niet meer nieuw in de showroom heeft staan.

Boven het malieveld
Om boven het malieveld uit te steken zijn de techneuten het niet alleen in peekaa’s gaan zoeken. Die tweehonderdtachtig paarden vinden hun weg naar het asfalt (en moeten daar ook blijven) door gebruik te maken van HiPerStrut-voorwielophanging, een lichtgewicht achteras en FlexRide adaptieve demping. Hoewel het type voorwielophanging bij Ford ook wordt toegepast (maar dan onder een andere naam) is de standaard montage van een mechanisch sperdifferentieel wel uniek. Terwijl de concurrentie een elektronische variant toepast (die werkt met kleine remingrepen), een mechanisch exemplaar optioneel aanbiedt (Renault) of er helemaal niets tegenin kan brengen is het ‘echte’ exemplaar in de OPC het meest klaargestoomd voor het betere bochtenwerk. Het sperdifferentieel kan namelijk autonoom de krachten over de voorwielen verdelen zodat er geen vermogen verloren gaat. Op het circuit van Zolder bood Opel ons de gelegenheid het pakket sportieve ‘hardware’ aan de tand te voelen. En wat blijkt? Opel maakt de belofte waar!

Het begint al direct bij vertrek; de 2.0 liter turbomotor reageert giftig op het gaspedaal en laat bij de minste beroering van het gaspedaal blijken er al helemaal klaar voor te zijn. Die 400 Newtonmeter staat te trappelen van ongeduld, helemaal wanneer de OPC-modus is ingeschakeld. In dat geval wordt ook de besturing zwaarder en gloeit het instrumentarium rood. Zodra je een bocht in duikt bijt de OPC zich vast in het asfalt. Met dank aan het sperdifferentieel kan het gas er (voor een deel) op blijven of al veel eerder worden opgevoerd; de voorwielen geven geen krimp en de zowel deels als volledig uitschakelbare tractiecontrole kan gewoon in ruste blijven. Dat zien we normaliter in zo’n geval wel anders. Ook bij een snelle slalom laat Opel’s neusje van de zalm zich niet van de wijs brengen; wat is die Astra toch een bijtertje geworden! Het gaat allemaal zo makkelijk, je zou er bijna overmoedig van worden. Je zou trouwens bijna vergeten dat de Astra OPC ook in rechte lijn scoort, en wel met een 0-100 tijd van 6.0 seconden en een topsnelheid van 250 km/u…

Zodra de snelheid er weer vlug uit moet kun je vertrouwen op de ongewoon lichte, maar groots uitgevoerde Brembo-remmen. Uit eigen ervaring op het circuit kunnen we vertellen dat beloofde remweg van 36 meter bij een noodstop van 100 naar 0 km/u ruimschoots wordt waargemaakt, zonder blikken of blozen. Een fantastische prestatie! De Corsa OPC Nürburgring Edition (ook met sperdifferentieel!) deed het proefondervindelijk net zo goed als zijn grote broer maar liet meer van zich horen en zien.

Gesis, geblaas en geraas in overvloed
Valt er nog wat aan te merken op deze snelle Astra? Jep. De zesversnellingsbak laat zich vrij stug bedienen. Dat zien we vaker bij Opels, maar als je bij een sprintje snel van 1 naar 2 wilt schakelen, moet dat gewoon kunnen. We moeten net even teveel moeite doen. Over de sound van de OPC hebben we een tweeledig oordeel; gesis, geblaas en geraas is er in overvloed, maar we missen een nadrukkelijke grom van de motor. Het maakt de Astra OPC daardoor wel prima bruikbaar voor dagelijkse (rustigere) ritten – in tegenstelling tot de brommende Insignia OPC – maar wekt daardoor wel iets minder enthousiasme op. Goed, we zijn wel een beetje verwend met de vijfcilinder uit de vorige Ford Focus ST/RS, maar het is geen nieuws dat ook vierpitters een deuntje mee kunnen blazen. 

OPC rijden heeft z'n prijs
En dan de prijs, want die is niet mis. Opel weet heel goed dat een prijs van 42.995 euro voor een Astra OPC een flink bedrag is en geeft als toelichting dat hun scheurneus voor dat bedrag goed in de spullen zit. Dat klopt niet helemaal. Ja, er zitten heerlijke sportstoelen in met elektrisch verstelbare wangen, er is een sperdifferentieel en je hebt Brembo-remmen, maar voor bluetooth, navigatie en parkeersensoren moet je bijvoorbeeld bijbetalen, evenals donker getinte ramen. Het 895 euro kostende OPC Appearance Pack is verrassend genoeg een voordelige aanrader als je van nog meer uiterlijk vertoon houdt. Voor dat geld schroeft men in de fabriek er een tweedelige spoiler op, inclusief dikkere sideskirts en een set met geen 19 maar 20 inch lichtmetalen wielen. Ook die zijn net als de remmen een stuk lichter dan de exemplaren van een doorsnee-Astra. Wij zijn er helemaal weg van en vinden de Astra OPC in deze outfit helemaal afgetraind. Ganz gut!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (7)

Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
1 dag in gereden, ik vond het maar niks. kan niet naar buiten kijken door de dikke raam spijlen en de versnellingspook voelt al en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
Heb na 3 maanden erin te hebben gereden als voorloopauto. Was van verhuurbedrijf. Heb hem omgeruild voor een Golf omdat ik me verschrikkelijk aan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
Rijd nu 3 maanden met de 1.4 ecoflex als voorloopauto. Was eerst wel enthousiast: over het uiterlijk, en ook toen ik voor het eerst wegreed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
Heb nu tijdelijk een Opel Astra van baas gekregen. Mijn vorige auto was een aangeklede Golf TDI en deze Astra is een 1.4 benzine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
Vorige week proefrit gemaakt in de 1.4T 120 pk. Het is een hele fraaie, comfortabele en stille auto. Koppeling is licht te bedienen en de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
Rijd nu "tijdelijk" (al meer dan een jaar) met een Skoda Octavia Greenline Combi. Een rampenbak qua comfort (sportonderstel). Heb proef gereden met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Astra OPC is een echte asfalttijger
koop toch een golf... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5