Hoewel vroeger op elke hoek van de straat wel (een omaatje met) een Nissan Micra viel te spotten, is Nissan's succesnummer tegenwoordig een beetje uit de gratie geraakt. Dat ligt voor het grootste deel niet aan de auto - al kun je het design van de vorige Micra niet echt een succes noemen. De compacte Japanner heeft het moeilijk gekregen door de talloze nieuwe concurrenten in het segment. Maar, over welk segment hebben we het nu eigenlijk?
Guitig en slim
Met een lengte van 3.78 meter valt de Micra tussen wal en schip; de carrosserie net even korter dan een Polo, Punto of Fiesta, maar ook zeker geen Panda. De lengte is meer vergelijkbaar met een Renault Twingo of een Suzuki Splash. Bovendien heeft Nissan zelf de Pixo om in het kleinste segment te voorzien. Uit onze eerste test met de huidige Nissan Micra bleek al dat zijn net iets kleinere jas ook in het interieur tot uiting komt. Zo ziet het interieur er vooral guitig uit en zijn de stoelen toch vrij klein van snit. De Micra is nog 16, een Punto is al 18, dat idee. Wel is er opvallend veel bergruimte tussen de voorstoelen, in de deurvakken en in het dubbele dashboardkastje. Ook kun je de achterbank niet alleen neer-, maar ook opklappen om meer laadhoogte te creeeren. Slim! Als het om luxe gaat doet de Japanner groots mee: de Connect Edition beschikt over parkeersensoren die een parkeervak kunnen 'opmeten', we hebben stuurbedenieng voor bluetooth telefonie en radio en van het standaard touchscreen navigatiesysteem kunnen concurrenten nog wat leren; het werkt supersnel en de bediening verloopt feilloos.
Eigenwijs: Drie cilinders en compressor
Om de Micra een van de zuinigste auto's op de markt te maken heeft Nissan een opvallende weg bewandeld. De 1.2 DIG-S is namelijk een driecilinder die wordt geassisteerd door een compressor, dus geen turbo. Met 98 pk levert die combinatie toch ruimschoots voldoende vermogen, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot ongekend laag uitvalt. De standaardversie laat 4.1 l/100km en 95 gram CO2 voor zich noteren, een nog lagere waarde dan Fiat Panda en Punto met TwinAir tweecilinder scoren. De door ons gereden Connect Edition heeft een ruimere bandenmaat en stoot daarom 99 gram CO2 uit, maar dat is nog steeds voorbeeldig in dit segment. En goed voor alle fiscale voordelen en lage bijtelling, uiteraard.
Echt zuinig?
De grote vraag die we nu willen beantwoorden is natuurlijk of de 1.2 DIG-S in de Micra ook echt zuinig is. Deze motorvariant is namelijk ietsje duurder in aanschaf dan de gewone Micra 1.2, maar is wel tot 2014 wegenbelastingvrij. Het zou natuurlijk fijn zijn als die mooie cijfers ook aan de pomp beloond worden. Nissan's DIG-S motortje geeft zijn krachten geleidelijk af en geeft nauwelijks trillingen of vibraties af. De 1.2 hangt niet zo levendig aan het gas als bijvoorbeeld de 1.2 TSI van Volkswagen maar presteert feitelijk net zo makkelijk. Een schakelindicator moet de Micra ontberen en dus is het zaak zelf zo rond of iets boven 2500 toeren op te schakelen. De vijfversnellingsbak laat zich probleemloos dirigeren en heeft zorgvuldig gekozen overbrengingsverhoudingen. Wie een beetje bij de les is haalt zonder halsbrekende toeren een verbruik van 1 op 19. De boordcomputer was het daarmee eens. Prachtig! Hierbij hebben we de snelweg zeker niet geschuwd en gebruik gemaakt van het start/stop-systeem, alhoewel de motor meerdere malen voor groen licht alweer werd ingeschakeld.
Conclusie
Je ziet, soms komen buitenbeentjes verrassend onverwacht én eigenwijs uit de hoek. De Micra is weliswaar niet de ruimste of meest volwassen compacte auto maar scoort goed op gebruiksgemak, de zowel moderne als praktische opties en een laag brandstofverbruik. De 1.2 DIG-S draait verfijnd, is zonder al te veel moeite zuinig te rijden en presteert toch heel behoorlijk.
Schrijf een review