De eerste Chevrolet Cruze dateert uit 2009. Na een uitgebreide rijimpressie viel er maar weinig op de nieuwe compacte middenklasser af te dingen. Goed, de benzinemotoren waren niet van het levendigste soort en een vierdeurs sedan is moeilijker te verkopen dan een hatchback. In 2011 verscheen dan ook de vijfdeurs en werd de belofte gedaan nieuwe motoren de introduceren. Met de Cruze Wagon – die eind dit jaar bij de dealer staat – valt alles op zijn plaats. Als toegift heeft de stationwagon als eerste Cruze-model een opgefriste, meer uitgesproken neus met nieuwe grille en grotere luchtinlaten. Het verschil is niet groot, maar doet de van huis uit koeltjes gelijnde Cruze wel goed.
Vakantieproof
Als het op bagageruimte aan komt doet de Cruze Wagon aardig mee. Met maximaal 1478 liter capaciteit is hij niet helemaal zo ruim als bijvoorbeeld zijn belangrijkste concurrent; de Hyundai i30 Wagon, al denken wij dat de Cruze alsnog ruimschoots ‘vakantieproof’ is. Kinderen en volwassenen hebben ongeacht hun zitplek ook niets te klagen over been- en hoofdruimte. Het interieur is verzorgd ingericht, waarbij de doorlopende stoffen afwerking op het dashboard tot in de deurpanelen aangenaam verrast. Chevrolet is er ook wel achter dat Europanen niet alleen op kilo’s kunststof getrakteerd willen worden. Goed gedaan dus. Het eveneens van Opel afkomstige navigatiesysteem is wat ondoorgrondelijk te bedienen en mist een touchscreen. Wanneer de Cruze Wagon bij de dealer staat is een door LG ontwikkeld en geïntegreerd MyLink systeem beschikbaar dat wel op onze goedkeuring kan rekenen. Ook nog niet eerder gezien is de uitgebreide boordcomputer met ECO-beoordeling van je rijstijl. Het milieu is watching you!
Turbokracht
De Cruze Wagon is de eerste Chevrolet die verblijd wordt met een nieuw palet turbomotoren. In Nederland worden alleen de 1.4 Turbo, 1.7D en 2.0D geleverd, zodoende is de Cruze alleen met turbokracht beschikbaar. Het vermogen van de benzinevariant (140 pk) is ruim voldoende. Ondanks dat er 200 Nm tussen 1850-4900 toeren beschikbaar is voelt de krachtbron echter niet altijd zo levendig aan. Dat timide karakter had de Opel Astra met dezelfde motor ook al. De standaard zesversnellingsbak schakelt echter veel soepeler dus dat is sowieso een prettige verbetering. Turbokracht, een zesbak en start/stop-techniek ten spijt is de Cruze Wagon helaas niet gezegend met 20% bijtelling. Chevrolet heeft al wel beloofd met een 99 grams versie van de 1.7D te komen die daar wel mee mag pronken. De allerzuinigste diesel levert dan geen 130, maar 110 pk.
Dikke diesel
Over de 2.0D die al eerder in de Cruze werd geleverd hebben we niets dan lof te melden; de 163 pk diesel past uitstekend bij een volgeladen stationwagon van dit formaat en is stil, vlot en lekker soepel. Kom je zonder een centje pijn – alhoewel; 25% bijtelling - snel de heuvels van Frankrijk, Italië of Spanje mee door. En nog vrij comfortabel ook, want uit onze eerdere rijimpressies bleek al dat de Cruze daarin als beste overtuigt (en al zijn familiegenoten overtreft). Datzelfde compliment geldt ook voor de besturing; waar de Hyundai en Kia nog wel zijn te betrappen op kunstmatige weerstand in het rad doet de Cruze daar niet aan mee. Gezien de Cruze zijn platform deelt met de huidige Astra is het eigenlijk ook niet zo vreemd dat de wereldwijd bestverkochte Chevrolet op de beste stuur- en rijprestaties van alle Chevrolet’s trakteert.
Prijzen en conclusie
Voor de verandering is de prijs van de Cruze Wagon een keer niet het sterkte punt. De importeur is nog aan het rekenen maar heeft al een vanafprijs gecommuniceerd van 24.895 euro voor de 1.4 Turbo en 27.495 euro als het de 1.7D (130 pk) mag zijn. Wetende dat de Hyundai i30 Wagon en Kia Cee’d SportWagon net onder de 19 mille in de boeken staan en wel van bijtellingsvoordeel profiteren, moet hier wel een goede verklaring voor zijn om particuliere en zakelijke rijders naar de showroom te lokken. Voor een deel komt het neer op CO2-uitstoot omdat de concurrentie nog zuiniger is. Chevrolet haast zich te zeggen dat zij in ons land alleen de luxe LT en LTZ zullen gaan leveren met onder meer met lichtmetalen wielen en navigatie. Zodra de bijtellingsvriendelijke diesel arriveert gaan we dat zeker eens verder uitpluizen.
Schrijf een review