Het woord valt vaak in de persdocumentatie over de nieuwe Laguna. En daarmee legt Renault de vinger op de zere plek van de voorganger, waarover met name in de beginperiode nogal veel klachten werden geuit. Met name de elektronica en dan vooral de sleutelkaart waren een bron van ergernis en dat heeft de reputatie van Renault in de zakelijke sector bepaald geen goed gedaan.
Maar Renault is vast van plan terug te komen en de strijd aan te gaan met de toppers in de zakelijke klasse, zoals de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Toyota Avensis. Als we de voortekenen juist interpreteren, dan maakt Renault een goede kans om zich krachtig te rehabiliteren. Want al na een paar kilometer van onze eerste testrit met de nieuwe Laguna maakt hij indruk. Hij is van binnen strak afgewerkt, er is echt geen rammeltje te horen en hij stuurt net zo goed als de beste auto’s in deze zakelijke klasse. Bovendien belooft Renault lagere onderhoudskosten.
Maar laten we niet voorbij gaan aan de buitenkant van de nieuwe Laguna, die een dikke decimeter groeide in vergelijking met zijn voorganger. Dat is niets nieuws meer in de hedendaagse automarkt, want ieder model lijkt te moeten groeien tot hij uiteindelijk in een hogere klasse terecht komt. Maar de Laguna is gegroeid zonder zwaarder te worden en dat is wel het vermelden waard. In vergelijking met zijn voorganger is hij zelfs 15 kilo lichter.
De nieuwe Laguna komt er wederom als vijfdeurs hatchback en als vijfdeurs combi, maar voor die laatste is de naam Grand Tour verdwenen. Vanaf nu heten alle nieuw te introduceren stationwagens van Renault Estate. Die Laguna Estate komt iets later dan de hatchback die op 12 oktober wordt geïntroduceerd, maar nog wel dit jaar.
Het design van de nieuwe Laguna is vooral vloeiender en strakker geworden met een beetje een coupéachtige daklijn. De neus mist een echte grille, want er is slechts een smalle spleet tussen bumper en motorkap voor de koeling, de rest van de frisse lucht komt via een grote opening in de bumper. De achterkant wordt gekenmerkt door opvallende, brede lichtunits die doorlopen tot in de achterklep.
Het interieur is ook erg horizontaal van opzet. Een brede strook aluminium- of houtdecor loopt van links naar rechts, slechts onderbroken door de monitor in de middenconsole en het stuur met de instrumenten. Je zit lekker in de Laguna, de stoel is aan de stevige kant voor een Frans merk, maar achterin is door de dalende daklijn de hoofdruimte niet riant. De bagageruimte is daarentegen heel royaal en dankzij de neerklapbare achterbank fors uit te breiden.
Renault begint de levering van de Laguna met drie benzinemotoren en drie turbodiesels. Basismotor is de 1,6 liter benzinemotor met 110 pk, gevolgd door een tweeliter met 140 pk, die we echter geen van beiden hebben kunnen proberen. Wel hebben we kunnen sturen met de tweeliter turbomotor met 170 pk en standaard zestraps automaat en dat is een lekkere combinatie die de goede rijeigenschappen van de Laguna prima tot zijn recht laat komen, zoals een eerste testrit leerde.
Daarnaast zijn er nog een drie dieselmotoren, elk met 2,0 liter inhoud en roetfilter, maar met verschillende vermogens: 130, 150 of 175 pk. De middelste variant is er desgewenst ook met zestraps automaat, de andere versies hebben net als de benzinemotoren een handgeschakelde zesbak.
Naast de tweeliter turbomotor reden we ook uitgebreid met de uitstekend presterende 150 pk turbodiesel, die nog iets fijner stuurde dan de benzineversie. Een elastische motor, soepel, stil en aangenaam vlot. Ideaal dus voor de zakelijke rijder en die mag van de rijeigenschappen van de Laguna een geslaagde combinatie van comfort en een sportief weggedrag verwachten.
De Laguna 1.6 16V is er als Expression vanaf 27.250 euro, bij de Estate begint het prijslijstje vanaf 29.800 euro omdat dat model (meerprijs 1.200 euro) er pas vanaf de tweeliter motor is. Dieselen kan vanaf 31.900 euro.
Schrijf een review