Het klinkt misschien nog wat schamel, een forse hybride sedan met een viercilindermotor. Maar uit het oogpunt van efficiëntie is die keuze zo slecht nog niet. Waarin de viercilinder aan kracht mogelijk zou kunnen onderdoen voor de zespitter, kan de elektromotor dat weer goed maken. Bovendien monteert Audi de 2.0 TFSI, een turbomotor die van zichzelf al 211 pk en 350 Nm te bieden heeft. Met het totaalvermogen van 245 pk en 480 Nm hoeft de A6 Hybrid zich niet te schamen en staat hij netjes tussen de 2.8 FSI en 3.0 TFSI in. Ook qua prijs trouwens, waarover later meer.
Accu’s vreten ruimte
De Audi A6 Hybrid is alleen leverbaar als sedan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de accu's in de sedan beter zijn op te bergen. Alhoewel, de opslag neemt toch een deel van de bagageruimte in gebruik waardoor er nog 375 liter over blijft. En dat terwijl Audi gebruik maakt van de laatste stand ter techniek; de lithium-ion batterijen. Bij de Infiniti M35h, in iets mindere mate de Lexus (GS450h) maar ook de BMW ActivHybrid 5 hetzelfde laken een pak. Alleen Mercedes-Benz is het gelukt om hun E300 BlueTEC Hybrid (een dieselhybride) alle ruimte te geven. Bij die Duitser is de accu in de motorruimte opgenomen. De andere reden om alleen een A6 Hybrid als sedan aan te bieden ligt gelegen in de smaak van de Amerikaanse clientèle. Die hebben het niet zo op stationwagons en vooral daar moet de Hybrid aan de man worden gebracht. In Europa wordt traditiegetrouw meer gedieseld.
Imposant en sierlijk
Een hybride sedan hoeft er allerminst saai of bescheiden uit te zien. Dankzij de zilverblauwe metallic lak en aerodynamische 19 inch lichtmetalen wielen oogt de A6 Hybrid gelikt en imposant. Met de optionele LED-koplampverlichting staat de A6 Hybrid helemaal (en modern) in de kijkers want de energiezuinige diodes geven een flinke bak wit licht, dat overigens op geen enkele manier verblindt. Het armatuur van de koplamp is trouwens een kunstwerk op zich en tegelijkertijd geavanceerd, want de verlichting schijnt ook mee in bochten en kent daarnaast een 'slecht weer’-modus waarin de lichtbundel lager en breder schijnt, als alternatief voor de traditionele mistlichten.
Bij de A7 heeft Audi al laten zien dat de nieuwe interieurs van huis uit sierlijker zijn gevormd. In de nieuwe A6 treffen we dan ook een fraai geheel dat veel minder massief oogt en bovendien nog strakker in elkaar zit. De afwerking is voorbeeldig; je merkt dat de Duitsers tot in de details hebben nagedacht en dat maakt het verblijf in een A6 bijzonder aangenaam. De gemonteerde sportstoelen bieden extra steun maar zijn gelukkig – en boven verwachting - ook erg comfortabel. Stoelen waar iedereen zich lekker in voelt.
Niet lichtvoetig, wel solide
De A6 Hybrid is geen Audi om mee te gaan scheuren of daartoe uitgenodigd te worden. Daarvoor is de A6 gewoon een tikje te zwaar. Het accupakket en de elektromotor brengt mee dat de Hybrid zo'n tweehonderd kilo zwaarder is dan een reguliere 2.0 TFSI Multitronic en daarmee verdampt als het ware de gewichtsbesparing die bij elke A6 is geboekt door gebruik te maken van aluminium voor delen van de carrosserie en ophanging. Rijden doet de A6 dus niet lichtvoetig maar wel heel solide, met zeker voor een Audi voldoende comfort. Echt zoevend zacht wordt het niet, dan zou luchtvering met adaptieve demping moeten worden bijbesteld. Bij snelle acceleratie in krappe bochten willen de voorwielen nog wel eens kort grip verliezen, maar van de extra boost van de elektromotor zouden we ook een beetje schrikken. Quattro zou uitkomst bieden maar is in combinatie met de viercilindermotoren in de A6 niet leverbaar.
Gas- en rempedaal doseren
Audi zou wel nog kunnen kijken naar de respons van het gas- en rempedaal. De eerste paar dagen moet je jezelf aanleren om behoedzamer met het gas om te gaan, anders accelereert de A6 bruusker dan verwacht. Bovendien denkt het hybridebrein al snel dat je haast hebt en geeft meteen de TFSI een slinger. Een korte siddering is dan voelbaar. Het remsysteem is ingesteld om bij een lichte vertraging remenergie terug te winnen via de elektromotor. De remschijven blijven dan nog even buiten spel, waardoor het pedaal net even wat minder neutraal aanvoelt. Verder gedraagt de hybride aandrijflijn zich keurig en komt het samenspel van de elektro- en benzinemotor beter tot zijn recht dan in de eerder gereden Q5 met dezelfde hybride-aandrijflijn. De techniek laat in de A6 het ook gemakkelijker toe volledig elektrisch te rijden. Emissievrij wegrijden is een ander verhaal (lees: lastig), ook in de ‘EV-mode’. De accu's hebben voldoende capaciteit voor een kilometer of drie bij maximaal 65 km/u, maar zijn bij een aantal keer remmen ook weer snel opgeladen. In het instrumentarium en op de boordcomputer is altijd duidelijk in beeld gebracht wat de techniek aan het doen is.
Verbruik en prijs in perspectief
Hoe het verbruik van de A6 Hybrid moet worden beoordeeld – het gemiddelde ligt op 6.2 l/100km - hangt af van de motorisering waarmee hij wordt vergeleken. De reguliere A6 2.0 TFSI Multitronic wordt nipt op zijn plaats gezet. Tegenover de 2.8 FSI Multitronic (204 pk) troeft hij de zescilinder aan de pomp met meer dan een liter af. Dat verschil is waarschijnlijk nog groter wanneer meer in stedelijk verkeer wordt gereden. Bovendien heeft de A6 Hybrid als enige A6 met viercilinder een achttrapsautomaat en zo’n transmissie maakt over het algemeen meer vrienden dan de traploze Multitronic. In de praktijk is het goed mogelijk om met de A6 Hybrid een verbruik van 1 op 14 te scoren. Moet het nog zuiniger van de baas? Bestel dan de 2.0 TDI 177 pk of 3.0 TDI 204 pk. Of ga langs bij de concurrent, een Lexus GS450h met een opgegeven 5.9 l/100km. Van de BMW ActivHybrid5 weten we dat hij nog veel sneller is maar nooit zo zuinig rijdt als de A6. Reken voor de Beier op 1 op 12 in de praktijk.
Tenslotte nemen we de prijslijst onder de loep. De A6 Hybrid is leverbaar vanaf € 62.480. Zoals genoemd zit de hybride met dat bedrag netjes tussen de 2.8 FSI Multitronic (€ 51.510) en 3.0 TFSI quattro S tronic (€ 66.000) in. De 3.0 TDI quattro met S tronic is ongeveer even duur als de Hybrid en dat zet een en ander toch in perspectief. Wie ‘groen’ wilt of moet doen kiest de hybride, indruk maken aan de bar doe je natuurlijk het liefst met die dikke diesel. Toegegeven, de A6 Hybrid krijgt van huis uit wel meer luxe mee, waaronder een schuifdak, MMI navigatie Plus, een opgewaardeerd audiosysteem en een uitgebreide boordcomputer met kleurenscherm.
Conclusie
Een hybridemodel staat in de ogen van menig publiek bekend als superzuinig alternatief. De A6 Hybrid is an sich wel spaarzaam, maar niet de allerzuinigste A6 die verkrijgbaar is. Daarvoor heeft Audi zelf ook de nodige diesels in de prijslijst staan. De meerwaarde van de hybride schuilt in het kortstondig elektrisch kunnen rijden, het duwtje in de rug van de elektromotor en de finesse van een achttrapsautomaat. Dat je daarvoor een noemenswaardig deel van de bagageruimte moet missen, blijft een pijnpunt dat zo snel mogelijk moet worden geëlimineerd door de heren die voorsprong door techniek prediken. Los daarvan is de A6 Hybrid een zeer aangename, solide rijdende sedan, verkrijgbaar met alle gepersonaliseerde luxe die je van Audi gewend bent.
Schrijf een review