Nieuwe Lexus GS450h in de aanval

De nieuwe Lexus GS450h had als hybridesedan al jaren het rijk alleen. Nu valt hij in een warm nest. Is-ie goed?

In 2006 introduceerde Lexus met de GS450h de eerste hybridesedan in de hogere middenklasse. Lange tijd had die luxe Japanner het rijk alleen. Binnenkort staat de nieuwe generatie aan de start en die valt in een inmiddels warm nest met concurrentie uit Duitse en Japanse hoek. Weet de nieuwe GS450h weer serieus zijn stempel te drukken?

Hoewel de meeste auto’s uit de hogere middenklasse worden verkocht met een diesel, kiest Lexus sinds jaar en dag voor hybride-aandrijving met een benzinemotor. De GS450 werd zodoende geroemd om zijn krachtige aandrijflijn en goede wegligging maar voornamelijk bekritiseerd als de deels met accu’s gevulde bagageruimte onder ogen kwam. Audi, BMW en Infiniti – die ‘pas’ sinds kort een hybridesedan in het gamma hebben – lopen voor wat betreft dat laatste ook tegen die beperking aan. Mercedes-Benz slaagt er in de batterijen van de E300 BlueTEC Hybrid onder de motorkap te stoppen, ware het niet dat die techniek tot de milde hybrides moet worden gerekend. Lexus heeft voor de nieuwe ‘full hybrid’ GS450h doorgestudeerd. Deze keer is het accupakket verticaal achter de achterbank geplaatst in plaats van horizontaal. Het levert in de nieuwe GS450h – die geen centimeter in lengte is gegroeid – 61% meer bagageruimte op. Het antwoord op de vraag of Lexus niet had kunnen kiezen voor een nieuw, kleiner lithium-ion accupakket leert dat die keuze alleen loze ruimte oplevert. Dat moeten we maar aannemen. In ieder geval hoor je ons gezien de laadcapaciteit van 482 liter niet meer klagen.

Opzij opzij opzij
Lexus heeft zich bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie GS uiteraard niet alleen op de hybride-aandrijving geconcentreerd. Met de nieuwe BMW 5 Serie, Audi A6, Infiniti M en Mercedes-Benz E-Klasse in zijn kielzog moest er ook wat aan de kant van design gebeuren. Zodat men er op de snelweg voor aan de kant gaat, zullen we maar zeggen. De nieuwe GS is daarom net als de recent vernieuwde RX450h verzekerd van het nieuwe, krachtige familiegezicht.  In het nieuwe front is de hoofdrol weggelegd voor de grille die aan de bovenzijde met chroom is afgewerkt. Ook de koplampen die gemarkeerd worden door LED-dagrijverlichting versterken de eerste indruk op serieuze wijze. De achterzijde vinden we boven verwachting geslaagd. Lexus rekent af met de veilige en anonieme weg en komt nu met gestileerde achterlichten en een duidelijk geprofileerde bumper. Wanneer de GS als F-Sport Line wordt besteld krijgt de carrosserie en nog iets sportiever jasje aangemeten waarbij de mistlampen in de neus wijken voor luchtinlaten, een spoilerlipje de het kofferdeksel aanzet en het 19 inch lichtmetaal antraciet is uitgevoerd. Uitlaten zijn op de hybrideversie nooit zichtbaar maar op de hier niet leverbare GS250 juist wel. Vreemd. Hoe dan ook, bestel ‘m in het zwart en je hebt een echt dikke Duitser. Oh, wat zeggen we nu?!

Groot, groter, grootst
Een beetje serieuze sedan biedt ongeacht zijn uiterlijke expressie een flinke dosis comfort. Bij Lexus weten we dat als geen ander. Veel zaken zijn in de GS450h perfect geregeld maar er blijft altijd nog iets te wensen over.  Zo zijn de geventileerde lederen voorstoelen weliswaar 18-voudig verstelbaar maar kan de bestuurder zijn zitting niet ‘verlengen’ om de bovenbenen extra te ondersteunen. Op de achterbank is zowel de been- als hoofdruimte prima. We zijn de ontwerpers dankbaar dat zij drie extra centimeters de hoogte in zijn gegaan. Wees niet bang dat een panoramadak roet in het eten zal gooien; dat is namelijk niet leverbaar. Een schuifdak voorin wel.

Naast traditionele luxe zoals lederen bekleding en geventileerd meubilair doet bij de GS450h voor Lexus nieuwe comfortabele en veilige innovaties intrede zoals een head-up display, rijstrook- en grootlichtassistent, nachtzicht en dodehoekdetectie. Helemaal goed. Maar als je dan nu weer meeloopt met wat de concurrentie te bieden heeft, waarom is het head-updisplay monochroom? Hebben de Japanners niet goed bij Audi en BMW afgekeken. Niet te missen is centraal geplaatste 12.3 inch TFT scherm voor het Lexus Remote Touch-systeem. Zo groot hebben we het nog nooit gezien! Je vindt de weg door Remote Touch met behulp van de beweegbare button in de middentunnel. De bediening is geëvolueerd ten opzichte van de CT200h en RX450h maar kan ons nog steeds niet echt bekoren. De pijl op het scherm laat zich onnauwkeurig bewegen en bovendien is er geen vaste toets om ‘terug’ te gaan. Daarvoor moet je met de ‘muis’ naar het pijltje op het scherm en dat is tijdens het rijden allerminst intuïtief. Ook onlosmakelijk verbonden met menig Lexus is het 835 Watt Mark Levinson Audiosysteem dat speciaal voor de GS-serie is ontwikkeld. De geluidskwaliteit is perfect; zeer helder en gebalanceerd, ook als het volume flink toeneemt. Niet te zien is hoe het systeem onderhuids veel minder energie vraagt in vergelijking met de voorgaande versie. GreenEdge noemen de Amerikanen dat.

Nog heel even met 20% bijtelling
Het efficiënte samenspel van de zowel direct als indirect gespoten(!) 3.5 liter V6 en de elektromotor verdient uiteraard ook aandacht. De hybridesedan heeft het in zich om nu slechts 5.9 l/100km te verbruiken in combinatie met een bescheiden maar lichtmetaal. Met een CO2-uitstoot van minimaal 137 gram komt de nieuwste aanwinst van Lexus als enige in aanmerking voor 20% bijtelling (bij registratie tot 1 juli). Niettemin gaat de GS450h puur op brandstofverbruik al aan kop. Zelfs de Audi A6 Hybrid met viercilindermotor haalt deze bescheiden cijfers niet. De E-Klasse is een dieselhybride en daardoor nog zuiniger, maar dat is appels met peren vergelijken.

Als we rijden met de GS450h dan zorgt de rijstand ‘ECO’ van het Drive Mode System (standaard) ervoor dat alle 345 pk’s niet al te dik onder het gaspedaal zitten, zonder de gaskraan overdreven dicht te draaien. Ook de airco blijft iets meer op de vlakte en houdt rekening met aantal inzittenden in de auto. In de normale rijmodus laat het motormanagement de aandrijving een tikkeltje vinniger en is de verleiding om even die romige V6 aan het werk te horen al een stuk groter. Dat geluid wordt helaas steeds zeldzamer, ook in dit segment. Zodra de draaiknop in Sport wordt gezet hangt de aandrijving feller aan het gas, waarbij de motor ook sneller in toeren klimt op het moment dat je vanuit een constante snelheid flink gaat versnellen. Dat de krukas dan zo’n vijf- tot zesduizend toeren draait is typisch voor dit type transmissie maar stoort niet. Bovendien word je op die manier rijkelijk beloond met een flinke acceleratie: 0-100 duurt nog geen zes seconden.

In de Sport+ modus komt de optioneel of standaard zijnde adaptieve demping zich er mee bemoeien. De GS450h wordt er een tandje harder door maar verliest comfort nooit uit het oog. De later die dag gereden GS450h F-Sport Line komt de sportieve rijder tegemoet met vierwielbesturing en variabele stuuruitslag, iets wat ook op de non-hybrideversies van de Infiniti M en BMW 5 Serie verkrijgbaar is. Aanrader? Ja en nee. De Lexus voelt weliswaar nog lichtvoetiger maar reageert stukken directer, een beetje nerveus zelfs. De reguliere GS450h biedt wat ons betreft het beste van twee werelden. Wanneer die in Sport+ staat kun je ook genoeg je lol op voor zover gewenst in dit type auto.

Ongeacht het gekozen uitrustingsniveau is de beperkte vergevingsgezindheid van de gemonteerde 19 inch banden voelbaar op korte richels. Ook dringt het afrolgeluid een klein beetje door in het verder zo voorbeeldig geïsoleerde interieur. Ga er maar van uit dat een set 17 of 18 inch velgen deze kritiek van tafel veegt. Maarja, het oog wil ook wat, nietwaar?

Prijzen
De Lexus GS450h is vanaf deze maand beschikbaar bij de dealer en kost als Business Line 61.750 euro. Elektrisch bedienbare voorstoelen, keyless entry, bi-xenonverlichting, bluetooth, een parkeerhulpcamera en een acht inch groot multimediascherm is standaard. Die prijs loopt al snel op wanneer de Luxury Line (72.000 euro) of President Line uitvoering (82.250 euro) met lederen bekleding, (grootbeeld)navigatie, Mark Levinson audio en grotere wielen (dus 25% bijtelling) wordt besteld. Mede door de relatief lage CO2-uitstoot weet Lexus het prijspeil in de buurt van hybrides en diesels uit dezelfde klasse te houden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (10)

Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
Mijn wagen is nu (jan 2011) 13 jaar jong en heeft ca. 110.000 km gelopen. De lampjes in mijn dashboard, die af en toe aangaan,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
Nog niet zo lang in bezit van deze auto (+/- een maand). Rijkwaliteiten zijn uitstekend, prestaties goed en combinatie hiervan zorgt voor veel rust in.. Lees volledige review.
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
heb sinds 2 weken een lexus en moet zeggen heb al in vele autos gereden maar deze lexus is het beste in zyn.. Lees volledige review.
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
Voor een auto in deze prijsklasse mag men toch verwachten dat het dashboard klokje een 24 uurs aanduiding heeft, betere verlichting in de kofferruimte, neerklapbare.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
wisselende service niet altijd even respekt tonend personeel voorkomendheid is wisselend.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
met koelkast.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
- In Duitsland krijgen 5-serie en E-serie rijders sweethanden van je. - Eindeloos acceleratievermogen - Een echte wolf in schaapskleren !! - En dan die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
van 2003 tot 2007 heb ik nu een GS430 gehad na (ook van Lesus) een IS200 en een IS300 De auto heeft in vier jaar helemaal.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
Na een GS300 rijd ik nu een GS 430 Executive. Een geweldige 4.3 Liter motor, 8 cilinders met ruim 280pk. Zowel sportief als absolute limo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Lexus GS450h in de aanval
Deze wagen paart uitstraling aan raffinement en is door zijn compleetheid en exclusiviteit uniek in zijn klasse.Het DVD-navigatiesysteem dat standaard wordt geleverd is vooral voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5