Hyundai is de laatste twee jaar flink aan het vernieuwen geslagen. Met de komst van de ix20, ix35, i40 en ‘speledingetjes’ als de Genesis Coupe en Veloster blijven de Koreanen zichzelf overtreffen. Dat het Nederlandse publiek de nieuwe Hyundai’s weet te waarderen, bevestigen de verkoopcijfers van het merk. De i20 dateert alweer uit begin 2009 en kreeg onlangs een kleine kleine facelift. Voor een compleet nieuw model is het nog te vroeg. Een nieuw (familiegezicht), kleine retouches aan het interieur en zuinigere motoren moeten de compacte i20 weer hoger op de shortlist zetten van prijsbewuste kopers. Het segment waarin de i20 zich bevindt zit barstensvol en dus moet de i20 met deze opfrisser zijn beste beentje voor kunnen zetten.
De nieuwe neus heeft de i20 duidelijk frisser gemaakt. Het vleugje fluidic sculpture – de nieuwste designtaal van het merk – maakt het aangezicht strakker en moderner, ook door de LED-dagrijverlichting die is gemonteerd. Alle overige carrosseriedelen zijn ongemoeid gelaten, al kunnen scherpe ogen de nieuwe achterlichten en dito setjes lichtmetalen wielen kunnen signaleren. De i20 blijft dus na de facelift weer een keurige vijfdeurs hatchback zonder al teveel design-poehaa.
(On)zichtbaar vernieuwd interieur
Voor het interieur zijn zicht- en onzichtbare vernieuwingen doorgevoerd. Zo is de cabine nu stiller door gebruik te maken van extra isolatiemateriaal en fleurt de nieuwe stoelbekleding en hoogglans zwarte sierpanelen van het dashboard de sfeer hoogwaardiger op. Nieuwe schakelaars en audiosystemen verjongen de i20-cockpit eveneens op subtiele wijze, maar verwacht verder geen opvallende wijzigingen. Handig en veilig is trouwens wel de uitgebreide stuurbediening, waarmee de cruise control, radio en bluetooth carkit zijn in te regelen. Vroeger een luxe op de grote modellen, tegenwoordig bijna vanzelfsprekend op de ‘kleintjes’. Onveranderd blijven de fijne stoelen voorin en de niet al te riante ruimte op de achterbank. We kunnen de i20 daar niet ronduit krap noemen, maar er zijn concurrenten (zoals een Fabia) die meer centimeters vrije beenruimte te bieden hebben. Als we de bagageruimte (285 liter) onder de loep nemen loopt de i20 mooi in de pas.
Motorwissel
Tegelijkertijd met het strak trekken van de i20-neus en het opwaarderen van het interieur hebben de techneuten van Hyundai het motorpalet opnieuw samengesteld. De vertrouwde 1.25 liter benzinemotor is vervangen door de 1.2 die ook door Kia in de Rio wordt gebruikt, die iets meer vermogen levert en iets minder (6%) verbruikt. Dat laatste lijkt misschien niet zo spannend maar levert in ons land wel fiscale voordelen op. Wanneer de i20 1.2 voor 1 juli op kenteken staat rijd je de deur uit met 14% bijtelling, geen BPM en vrijstelling van wegenbelasting tot 2014. Na die tijd profiteert de particuliere koper nog altijd van het ‘nultarief’ voor de wegenbelasting. Hoe de 1.2 zich gedraagt in de i20 moeten we je schuldig blijven, simpelweg omdat deze viercilinder tijdens de introductie niet beschikbaar was. In de Kia Rio deed de 85 pk sterke krachtbron stilletjes zijn werk maar was het wel zaak toeren te maken. De 1.4 liter motor met 100 pk heeft geen moeite met de i20 en blijft ook altijd op de achtergrond draaien. Z’n energie spat er niet van af maar doet gewoon netjes zijn werk. Echte uitblinkers zijn de zesversnellingsbak die zich strak laat bedienen en het volwassen onderstel, waarmee de i20 heel beheerst en veilig op de weg ligt.
In combinatie met de optionele viertrapsautomaat moet de viercilinder er duidelijk harder aan werken. Met slechts vier verzetten duikelt het toerental bij elke schakelwissel flink naar beneden en moet de eenpuntvier weer even op krachten komen. Fiscaal voordeel voor de 1.4 liter motorvariant zit er niet in, maar met een verbruik van 4.9 l/100km en 115 gram CO2 voor de handgeschakelde versie met nu zes versnellingen doet hij nauwelijks onder voor de instapper. Ook de standaard aanwezige stop/start-techniek heeft bijgedragen aan deze mooie verbruikscijfers. Voorheen lustte de 1.4 nog 5.4 l/100km. De echte zuinigheidskampioen is de 1.1 CRDi, een driecilinderdiesel met 75 pk. Hoewel we deze diesel niet hebben kunnen proefrijden in de i20 leert onze eerdere ervaring in de Rio dat dit motortje zijn mannetje staat en verrassend goed én verfijnd presteert. Met een CO2-uitstoot van 84 tot 93 gram (afhankelijk van het uitrustingsniveau) mag de i20 1.1 CRDi zich bijzonder spaarzaam noemen.
First Edition voor snelle beslissers
Standaard is elke i20 uitgerust met zes airbags, ESP, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een audiosysteem met USB-aansluiting. Mistlampen met LED-dagrijverlichting horen er sinds de facelift ook bij. Prijzen beginnen bij 11.995 euro voor de driedeurs 1.2 i-Drive. Snelle beslissers kunnen bij de dealer terecht voor de First Edition. Je betaalt dan hetzelfde bedrag maar hebt dan ook de beschikking over airco en twee extra portieren. De importeur verwacht de meeste interesse in de i20 i-Motion. Die staat te boek vanaf 13.295 euro maar heeft extra’s als airco, een met leder bekleed stuur en pook, elektrisch verstelbare buitenspiegels inclusief knipperlichten en in carrosseriekleur gespoten behuizing. Liefhebbers van bluetooth, cruise control, lichtmetaal of een achteruitrijcamera kunnen kiezen voor de i-Vision of i-Catcher uitvoering. Speciaal voor zakelijke rijders staat er een Business Edition in de boeken. Voor 13.795 euro staat dan een i-Motion klaar inclusief parkeersensoren in de achterbumper en een dubbeldin navigatiesysteem met bluetooth. De door ons gereden i20 1.4 is er in Nederland vanaf 14.795 euro als i-Motion. Het spaardieseltje wordt geleverd in alle uitvoeringen en kost zodoende als i-Drive 12.495 euro. Zoals we van Hyundai inmiddels mogen verwachten zijn alle i20’s gezegend met vijf jaar volledige fabrieksgarantie, inclusief mobiliteitshulp.
Conclusie
De facelift van de Hyundai I20 is niet bijster indrukwekkend; zolang de ‘m niet van voren ziet zou je niet doorhebben oog in oog te staan met de nieuwe. De Koreanen hebben zich toegelegd op het interieur, de isolatie en de motoren en die wijzigingen missen hun uitwerking niet. Niet onbelangrijk is het gegeven dat de i20 nu op fiscaal voordeel kan rekenen, terwijl de prijsstelling als vanouds scherp te noemen is. Op die manier krijgt de i20 weer de ruimte om in de belangstelling te staan, want de keuze in dit segment is reuze.
Schrijf een review