Nieuwe Opel Zafira is stoer

Met een nieuwe Opel Zafira Tourer kun je als vader thuiskomen!

Over het algemeen hebben we te doen met vaders die veroordeeld zijn tot een MPV. Na een weekje sturen met de nieuwe Opel Zafira kunnen we onze mening toch iets bijstellen. De Zafira ziet er niet alleen stoer uit, maar rijdt bovendien ook nog eens heel verdienstelijk.

De nieuwste generatie van de Zafira, die Opel tot Zafira Tourer heeft gebombardeerd, ziet er gewoon keurig uit. Wat een groot verschil met de voorgaande versies. Dat begint al aan de voorzijde. Opel heeft duidelijk gekozen voor een sportieve uitstraling. Ook het tweekleurig 19 inch lichtmetaal staat Opels grootste MPV erg goed, weliswaar optioneel, maar het overwegen waard.

Panoramische voorruit
Met het exterieur van ons testexemplaar zit het dus wel goed. Tijd om een kijkje binnenin te nemen. Hier worden we blij verrast door de panoramische voorruit, die tot bijna boven je hoofd in het dak doorloopt. De ruit geeft de bestuurder niet alleen een mooi en vrijwel onbeperkt overzicht, maar brengt tevens veel licht in het interieur. Wie niet graag in de kijker zit of last heeft van de laagstaande zon, kan de hemelbekleding naar voren schuiven, waardoor het effect van een conventionele voorruit ontstaat.

Voor wat betreft het overzicht op de weg geen klachten in de Zafira. De stoelen zitten bovendien erg prettig en bieden voldoende steun. Het meubilair is zoals het een echte MPV betaamt op allerlei mogelijkheden te verstellen. En dan doelen we met name op de twee achterste rijen. Met het klapmechanisme waarmee de achterste stoelen in een handomdraai in de bodem verdwijnen, maakte de Zafira jaren geleden furore. Dat systeem is uiteraard ook weer van de partij in de nieuwste Tourer en werd zelfs nog ietsje aangepast. Doordat Opel achterin aparte stoelen monteert, zijn de zittingen niet al te breed. Personen met flink wat zitvlees kunnen eventueel de zitting van de buitenste stoelen op de tweede zitrij iets naar voren en vervolgens naar buiten schuiven. Zo ontstaat meer ruimte. Best handig eigenlijk. Afhankelijk van de stoelopstelling bedraagt de bagagecapaciteit 710 liter tot maximaal 1.860 liter.

Vlot
In de neus van onze Zafira ligt een turbodiesel, 2.0 liter groot, goed voor 165 pk en 305 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren. De motor komt echter in de praktijk pas echt tot leven boven de 2.000 toeren per minuut. De honderdsprint zou in 9.8 seconden moeten kunnen en de Zafira haalt een topsnelheid van 208 km/h. Wat dat betreft noteert de MPV mooie cijfers. Hij is echt wel vlot, schakelt uitstekend, maar heeft zoals gezegd wat moeite in de onderste toerenregionen. Stapvoets in de tweede versnelling rijden doe je hem geen plezier mee. De motor heeft dan de neiging af te slaan. Het onderstel steekt voortreffelijk in elkaar, strijkt oneffenheden keurig glad, maar houdt anderzijds de hogere koets van de Zafira in bochten mooi in bedwang. Je hoeft niet bang te zijn dat de buitenspiegel over het asfalt schuurt in snel genomen bochten. Het lijkt me sterk dat dit allemaal het resultaat is van het optionele verlaagde sportchassis (195 euro).

Volgens fabrieksopgaaf verstookt de Zafira 2.0 CDTi met stop-/startautomaat gemiddeld 5.2 liter diesel iedere 100 kilometer, wat neerkomt op 137 g/km CO2. Uiteraard boven de grens om voor een lagere bijtelling in aanmerking te komen. Het milieulabel kleurt wel groen: C-label. Wie 20% wil bijtellen, dient de Zafira CNG te bestellen. Dat is de enige uitvoering die in aanmerking komt voor de gunstige(re) bijtelling. Terug naar de realiteit. Het praktijkverbruik wijkt in dit geval niet eens zo gek veel af van de fabrieksopgaaf. Wij noteerden aan de tank een gemiddelde van 1 op 17.9 oftewel 5.5 l/100 km.

Het testexemplaar is geen koopje. Maar goed, hij is dan ook voorzien van een groot aantal opties. De vanafprijs van de Zafira 2.0 CDTi 165 pk Cosmo bedraagt 35.995 euro. Zaken als een upgrade naar het 19 inch lichtmetaal (800 euro), een Executive-pakket (1.395 euro) met navigatiesysteem en bluetooth, en lederen bekleding (1.595 euro) doen de prijs stijgen naar 44.860 euro. Zafira rijden kan overigens al vanaf 28.495 euro in de 1.4 Turbo met 120 pk. De voordeligste diesel, de 2.0 CDTi 130 pk, begint bij 31.795 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Opel Zafira is stoer
Gekocht voor 33000 Euro, rijd eerste 2 jaar als een trein daarna buiten de grantieperiode begint de ellende. Na 55000 km brandstofpomp stuk, direct daarna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Veel kleine mankementen, die de waardering onderuit halen. Op 60000 km. werd de batterij en de alternator al vervangen. De lijn is aantrekkelijk, maar de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
In juli 2007 een splinternieuwe Zafira 2.2 benzine gekocht. Heeft nu 75000 km gelopen, en heeft 9 keer op de afsleepwagen van Opel Assistance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Nieuw gekocht. Na 2 jaar en 6 maanden (82000 km) de alternator stuk, buiten garantie, een pak geld.Na twee jaar en twee maanden ,net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
In juli 2007 heb ik mijn Zafira 2.2 met directe benzineinspuiting gekocht. Hij kwam splinternieuw uit de doos, dus geen bestaande ellende van een ander.Aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Auto werd geleverd met gas maar dit type mag niet op gas rijden. Opel heeft drie maanden na aanschaf landelijk verboden dit type zafira.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Na 10 jaar Toyota en 4 jaar Hyundai Matrix 1.8 GLS. wilden we een MPV met een grotere kofferbak. Toevallig zagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Nu ruim 120.000 op de teller. Al 2x ERG klep vervangen; derde keer motormanagementlampje bleek software probleem (??! vraag ik me toch af of de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Bij 60.000 motormanagement lampje te branden. Wervelkleppen vervangen. Na 2 km te hebben gereden brandde het lampje weer, wervelklepmotortje stuk. Bij het vervangen daarvan bleven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Gewoon veel auto voor heeeeeel weinig geld. Geen aanrader als je meer dan 30.000 per jaar moet rijden. Is niet comfortabel, maakt veel lawaai. vebruikt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
In januari 2010 werd mijn nieuwe Zafira afgeleverd, Inmiddels 8500 km gereden zonder problemen. Rijdt heerlijk. De remmen bij achteruit rijden piepen alleen. Komt snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Ik heb in 2005 een Zafira A gekocht van november 1999. Destijds met 62.000km op de klok. Vrij snel LPG in laten bouwen en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
nog nooit zo'n slechte auto gereden. Alles gaat kapot. 6x stil gestaan langs de snelweg. Opel dealers die niet weten wat service is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
diesel 2.2 rijdt heel lekker en soepel, verbruik minder dan zes liter/100 km. bij heel lange ritten valt soms de turbo uit, maar als je.. Lees volledige review.
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Leuke auto maar als je er dan eens wat hebt dan kost het bij de opeldealer meteen een klauw geld. B.v. brandstofpomp, meer dan 2000 Euro.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
We rijden nu 1,5 jaar met onze opel 2.2 liter. Ik kan alleen maar zeggen niets dan ellende. Brandstofpomp werd nog vervangen voordat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Prima gezinsauto. Degelijk. Geen fratsen. Had hiervoor een vectra 1.7 diesel. Nooit gezeur mee gehad, dus daarom weer voor Opel gekozen. Gekocht met 190.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Wagen gekocht in juni 2007 (Opel Zafira 19 TDCI 120 PK) na een week begonnen eerste problemen. Geen kracht meer. Gereset en we waren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Zafira 2.0DTI 2001 330.000 km De zeven zitplaatsen is perfeckt,met een gezin van 4 kinderen. Technische zijn er veel problemen. Defecte dieselinspuitpomp,Krukas keerring lek,Startmotor,Thermostaathuis lek, Vacuum pomp.. Lees volledige review.
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Ik heb de auto plm 2.5 jaar. Prettige veelzijdige auto. Moest helaas vele malen naar de garage ivm problemen brandstofdrukregelaar code 0170. 2x vervangen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Opel een half jaar oud met 5000 op de teller al voor mankementen bij de garage. Blaast motorolie uit de uitlaat. Motorhuis leiden heeft het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Prima auto voor ons gezin. Na verloop van tijd wel en praktische garage (Auto service van der Horst Zoeterwoude) nodig om de typische klachten tijdig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
De 2.2 Cosmo rijdt heerlijk soepel en vlot. Onze Zafira B 2.2 direkt heeft er al ruim 130.000 km opzitten maar voelt nog als nieuw!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Een prima wagen en echt degelijk. Rijd zuinig en zuinig in onderhoud en geen roest, heb reeds vier jaar in bezit en heb hem aangekocht met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Zafira 1.8 16V 2003, Sport. heb deze auto in 2008 gekocht, en naast wat kleine verholpen ongemakjes vind ik de zafira een wel heel fine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Het blijft tobben met de ZAFIRA! Na alle andere beschreven ellende..... Op de autobaan valt opeens de stuurbekrachtiging uit. En dan is het echt zwaar sturen. Op naar de.. Lees volledige review.
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Binnen 4 jaar vier keer drukregelaar moeten vervangen en in 2009 mijn brandstofpomp moeten vervangen. Heb het idee dat het hier gaat om een fout.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Bij warm weer doet de verlichting het niet goed meer .Remverlichting brand als de knipperlichten het moeten doen enz.De oorzaak is niet te vinden.Slechte inruilprijs... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Opel Zafira is stoer
Een paar maanden kocht ik een nieuwe zafira. Ondertussen heb ik bijna 10.000 km. De bestuurderszetels piept ter hoogte van de schouders bij iedere beweging.. Lees volledige review.
Nieuwe Opel Zafira is stoer
1.7 ecoflex 110 pk met een 4000km. Heeft een goed comfort voor mij, vrij harde stoelen en afvering maar stoort mij niet zo. Nadeel is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5