Snelle ronde met Audi S6 Avant en S7 Sportback

De nieuwe Audi S6 is 'gedownsized' van een V10 naar een V8. Jammer dan? Welnee!

De nieuwe Audi S6 is krachtiger, sneller en sportiever dan zijn voorganger. Toch ben je dan niet automatisch beter af. Audi heeft de racy V10 van zijn voorganger verruild voor een dikke V8 met turbo’s. Valt daar net zo veel lol mee te beleven? Reden voor een snelle ronde in de S6 Avant en – nieuw in de stallen – de S7 Sportback.

Audi’s hebben van nature een vrij dynamische inborst. Met de S lines is dat voor jezelf en medeweggebruikers nog beter zichtbaar. Voor wie echter niet meteen tot het uiterste wil gaan (en daar ook niet de financiële middelen voor heeft) zijn de S-modellen interessant. Die ogen op subtiele wijze nog sportiever (of je moet de dubbele uitlaten teveel van het goede vinden) en hebben altijd een flinke vracht peekaa’s onder de kap. Bij de vorige generatie S6 en S8 had Audi zelfs het lef een hoogtoerige 5.2 liter V10 te monteren. Zo’n racy V10 die ook bij Lamborghini werd omarmd. Dat was een spektakel! Voor de nieuwe generatie S6 (en de nieuwe S7 Sportback) was de tiencilinder 'nicht im frage'. Net als bij BMW doet Audi een stapje terug als het om het aantal cilinders gaat. De Duitsers stellen echter niet teleur en geven acte de présence met een 4.0 TFSI achtcilinder, voorzien van twee turbo’s en cilinderuitschakeling. Bij lage belasting werkt de motor met 4 van de 8 cilinders. Daar merk of hoor je niets van. Op papier is de 4.0 TFSI daardoor wel flink zuiniger dan de V10; gemiddeld verstookt de V8 krap 10 liter per 100 kilometer en dat is een vooruitgang van bijna twee liter.

Niet racy maar vet
Geholpen door het setje schoepenwielen komt de S6 niets tekort want de V8 levert 420 pk. Kenners zullen nu misschien wat sip kijken, wetende dat de vorige S6 zelfs 435 pk op stal had staan. Dankzij het vroeg beschikbare koppel van 550 Nm uit de geblazen 4.0 TFSI (een plus van 10 Nm) zet de nieuwste generatie nog betere prestaties neer. De topsnelheid is nog steeds begrensd op 250 km/u, want hogere snelheden zijn voorbehouden aan de RS-modellen. Als het op tussensprints aankomt is de nieuwe S6 echter heer en meester. Ook in de 0-100 sprint zet zijn voorganger op de tweede plaats; het is 4.6 seconden versus 5.1 seconden. De winst komt ook voor rekening van de 7-traps S tronic transmissie, die zoals we dat bij Audi gewend zijn écht snel schakelt.

Snel, dat is de S6 dus zeker. Daarom is het misschien wel belangrijker hoe Audi je deze krachtsexplosies laat beleven. Nee, de racy-sound van de V10 is niet aan de V8 besteed. Achtcilinders klinken als vanouds wat brutaler en ‘vetter’. Dat doet de nieuwe S6 ook, vraag dat maar aan medeweggebruikers en lieden die een raampje open hebben staan. Voor ons als bestuurder blijft de V8-sound wat timide. Dat mag wel wat luider, heren Audi! Gelukkig hebben de engineers onze wens aangevoeld en biedt het Audi drive select soelaas. Door een paar keer te draaien en te drukken met het MMI kun je het karakter van de S6 sportief (of eventueel comfortabel) oppeppen.  Met de 'motor&transmissie' en 'motorgeluid' in de dynamische stand  krijgt de TFSI er zin in en laat duidelijk meer van zich horen. Met name op toeren blèrt de vierliter harder van zich af. Dat horen we graag! Met behulp van de flippers aan het stuur hebben we regelmatig even de regie van de transmissie overgenomen om de boel op toeren te horen. Heerlijk om zelf te bepalen welke toon de V8 aanslaat.

Lange doordraaiers
Het Audi drive select kan ook de reacties van de luchtvering, besturing en het sportdifferentieel beïnvloeden. Op die manier staat de S6 op scherp tijdens het speelkwartier, en keert rust en comfort terug in de tent als de pret weer over moet zijn. Toch – en ondanks dat Audi bij de ontwikkeling gewichtsbesparing heeft weten te realiseren – voelt de S6 niet echt atletisch. Dat kan ook bijna niet, met vijf meter auto en 1900 kg leeggewicht. Ja, hij draait zijn hand niet om voor een snelle bocht maar voelt gewoon toch log aan. Daardoor is het vermakelijker om bijvoorbeeld lange doordraaiers te pakken dan snelle, slinkse bochten. Audi maakt niet zoals BMW gebruik van vierwielbesturing. Die extra assistentie klinkt misschien als vals spelen maar we weten uit ervaring dat die innovatie zeker bijdraagt aan agiel sturen, vooral bij zwaardere modellen. De quattro vierwielaandrijving biedt veel stabiliteit (en dus ook veiligheid) maar schroomt niet te trakteren op ‘een verrassende wending’ wanneer je over de schreef gaat: overstuur! Helemaal lui achterover zitten om hard te gaan is er dus (gelukkig!) niet bij.

Hout én aluminium
Ook een speciale vermelding verdient de interieurafwerking van de S6. Naast gesneden koek als een sportstuur en sportstoelen siert het dashboard zich met een verfijnde zwart hout/aluminium afwerking. Om het productieproces rond te krijgen hebben de mannen van Audi even moeten studeren maar het resultaat is er naar. Een fraaie afwisseling naast het vele pianolakzwarte en aluminium wat vele sportieve modellen krijgen toebedeeld.

Conclusie
Is zo’n V8 nou echt een stapje terug? Eigenlijk niet. Zo’n snelle A6 is nou eenmaal geen racy Lamborghini maar gewoon een flinke sedan of Avant en dan valt een vette V8 eigenlijk beter op zijn plaats. Daar komt bij dat de nieuwe S6 zijn voorganger te snel af is en ook – met dank aan Audi drive select – een vergaand flexibel rijkarakter heeft. De S7 Sportback is een fijne rijmachine voor degene die een sportief-elegante uitstraling prefereert. Daar moet wel iets meer voor worden betaald want een S6 is er rond de zomer vanaf circa 101.000 euro terwijl de S7 Sportback vanaf 112.00 euro in de boeken komt te staan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.