Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk

Een eenliter driecilinder turbomotor met 100 pk in je Ford Focus? Daar valt niets tegenin te brengen...

Hij komt er nu echt aan, de Ford Focus met een veelgeprezen eenliter Ecoboost motor. De 100pk driecilinder hadden we nog niet aan de tand kunnen voelen maar die is juist zeer interessant. Dankzij een laag verbruikscijfer komt de nieuwe Focus ermee in aanmerking voor 14 procent bijtelling en blijft de BPM en wegenbelasting buiten spel. Goed nieuws voor de particuliere en zakelijke rijder dus?

Ford was niet de eerste fabrikant die met kleinere turbomotoren aan de slag is gegaan om brandstofverbruik te drukken. De eerder geïntroduceerde 1.6 liter en 2.0 liter Ecoboost varianten smaakten echter wel naar meer. Of eigenlijk: minder. Want met de nieuwste telg is wel heel bijzonder. Het is een 1.0 liter motortje met drie cilinders, bedoeld voor de nieuwe B-MAX, Fiesta, C-MAX, Focus èn de Mondeo. Is dat even slikken?

In de allereerste kennismaking met de 1.0 Ecoboost in de Focus werd gelukkig al snel duidelijk dat Ford van bijzonder goede huize is gekomen. De nieuwste downsize-motor levert 100 tot 125 pk en kan daardoor feitelijk prima als instapper dienen voor wat grotere modellen. Daarbij komt dat Ford de typische karakteristieken van een driecilinder - motorgeluid en trillingen - vakkundig heeft kunnen elimineren. Wat valt er dan nog tegen in te brengen?

Voor leaserijder en particulier
De Focus 1.0 Ecoboost die we deze week hebben gereden is de komende tijd een gegarandeerde hit. Met 109 gram CO2 uitstoot voor de 100 pk variant in de vijfdeurs komt de nieuwe 'instapper' in aanmerking voor alle bekende financiële en fiscale voordelen die onze regering heeft opgetrommeld: 14% bijteling, geen BPM en geen wegenbelasting. Dat maakt deze versie voor zowel leaserijders als particulieren extra aantrekkelijk. Helemaal omdat de concurrenten van de Focus daar niet aan kunnen tippen en hybrides uit die klasse een stukje duurder zijn. Vanaf 1 juli worden de CO2-grenzen aangescherpt en is de 1.0 Ecoboost aangewezen op 20% bijtelling. Dan komt ook de BPM om de hoek kijken. Wegenbelasting blijft - om het beleid van de overheid eens lekker overzichtelijk te maken- wel buiten schot. Jan Particulier kan dus nog steeds voor een MRB-vrije Focus bij de dealer terecht. Betaal je ruim anderhalf jaar geen wegenbelasting en dat is toch een leuke meevaller. Ook ten opzichte van de 125 pk variant, die 1000 euro meer kost.

100 pk smaakt fijn
Maar hoe brengt de eenliter ze Ecoboost in de 100-pk smaak het er vanaf? Heel behoorlijk. De driecilinder is diep weggestopt en blijft zelfs als je 'm op zijn staart trapt ver op de achtergrond. Trillingen in het stuur of de pedalen zijn nooit voelbaar. De vijfbak schakelt een tikkeltje zwaarder dan de zesbak uit de 125 pk-variant maar dat valt waarschijnlijk ook wel aan de nieuwigheid van de testauto toe te schrijven: de kilometerteller stond op precies 160. Dat zou ook verklaren waarom de 100 pk motorvariant een liter meer Euro95 tot zich nam dan de 125 pk versie (op dezelfde route). De eenliter kwam tot respectievelijk 7.1 en 6.1 liter per 100 km, terwijl dat volgens de Europese verbruikscyclus 4.8 en 5.0 liter zou moeten zijn. Dat laatste cijfer ligt trouwens dichtbij dat van de 1.6 GDI in de i30, die zelfs 135 pk levert. Er leiden nog altijd meer wegen naar Rome!

We zijn heel benieuwd waartoe het Ford-motortje op de langere termijn in de praktijk in staat is. Een vlugge blik op de boordcomputer leerde al wel dat die officiële opgaven het duo een lastig verhaal wordt als je ook de snelweg opzoekt. De allerzuinigste Focus - met 1.6 TDCi diesel en eveneens 14% bijtelling - zal hier meer gaan verrassen.

Na de vergelijking van beide eenlitervarianten kunnen we met een gerust hart zeggen dat de 100 pk versie zeker ruim voldoet. Omdat de 170 Nm die de krachtbron ontwikkelt al rond 1500 toeren paraat is (en blijft!) voelt de Ecoboost groter aan dan die is en behoort flink toeren maken om op te schieten tot de verleden tijd. Ja, de 125 pk versie biedt nog meer souplesse dankzij een tijdelijke boost van Newtonmeters (tot 200 Nm) en een zesbak, maar dat is lang niet voor iedereen die 1000 euro (en wegenbelasting) waard.

Goed in z'n spullen
Welke variant je ook kiest, de Focus rijdt en stuurt als vanouds strak en solide. Ford kennende valt er evenmin op een houtje te bijten, want de instapper Trend (20.595 euro) heeft al airco, een met leder bekleed stuur, radio/cd met USB en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel standaard. De verleiding is wel groot om de Titanium te kiezen, want 16 inch lichtmetaal, cruise control, sportstoelen, een regensensor, chromen exterieurdetails, voorruitverwarming, mistlampen voor en automatische airco maakt de Focus toch helemaal af. Ook al kost die dan 23.095 euro. Ingebouwde navigatie en parkeersensoren zijn altijd optioneel en kosten samen circa 1100 euro. Wie per se een automaat (Powershift) wenst is voorlopig gebonden aan de vertrouwde 1.6 met 125 pk.

De voor de leasemarkt interessante Econetic Lease Trend en Titanium zijn 1000 tot 1300 euro voordeliger dan de gewone uitvoeringen en tegelijkertijd nog completer uitgerust. Das helemaal leuk, want op die manier heb je meer voor minder en is afdingen bij de verkoper niet meer nodig. Voordelig autorijden was nog nooit zo leuk....

Fotografie: Louis Blom


Ontdek de Peugeot 508 HYbrid4 Blue Lease LIMITED. 14% bijtelling en €508 aan gratis accessoires

Reacties

Reageren

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Niets tegenin te brengen - Ford Focus 1.0 Ecoboost 100 pk
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.